Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

@!£$!*! trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en laptop fra Dell (inspiron 1100), med et 802.11b PCMCIA trådløst nettverkskort, jeg har også kjøpt et trådløst nettverskort til en stasjonær PC i huset (Belkin 802.11g). Her er hva jeg lurer på:

 

* Hva skal jeg skrive i feltet SSID? Navnet på arbeidsgruppen, domenenavn, nettverksidentifikasjon eller???

 

* Har det noen betydning at NIC'ene operere på forskjellige hastigheter, jeg antar at 802.11g er nedoverkompatibelt til 802.11b - eller tar jeg skammelig feil?

 

* Har radio-funksjonen på Belkin NIC'et noen betydning for kommunikasjonen med Laptop'en (den har ikke radio-funksjon)?

 

Håper på kjapt svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat kjøpt en laptop fra Dell (inspiron 1100), med et 802.11b PCMCIA trådløst nettverkskort, jeg har også kjøpt et trådløst nettverskort til en stasjonær PC i huset (Belkin 802.11g). Her er hva jeg lurer på:

 

* Hva skal jeg skrive i feltet SSID? Navnet på arbeidsgruppen, domenenavn, nettverksidentifikasjon eller???

 

* Har det noen betydning at NIC'ene operere på forskjellige hastigheter, jeg antar at 802.11g er nedoverkompatibelt til 802.11b - eller tar jeg skammelig feil?

 

* Har radio-funksjonen på Belkin NIC'et noen betydning for kommunikasjonen med Laptop'en (den har ikke radio-funksjon)?

 

Håper på kjapt svar...

Du skriver at du har en laptop og en PC med hvert sitt trådløse nettverkskort, men du har vel en trådløs router/switch også? Hvis ikke så vil det vel ikke fungere.

 

- 802.11g og 802.11b er kompatible, ikke noe problem.

 

- Radio signaler går på helt andre frekvenser, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

AD-Hoc krever ikke SSID. SSID er navnet på nettverket som en ruter sender ut, med andre ord så kobler du deg til et trådløs ruter med å legge inn SSID + eventuelle krypteringsnøkler.

 

AD-hoc har jeg ikke satt opp selv, men det går en gylden regel der at leverandører ikke garanterer ad-hoc (eller all annen kontakt for den saks skyld) mot andre leverandører.

 

Når det kommer til radiosignaler så burde du velge samme kanalen. Hvordan du setter opp AD-hoc er som regel forklart i manualene for produktene, siden dette varierer ifra alle de forskjellige leverandørene.

 

Det som er interessant er om du bruker Wireless zero configuration (programmet som kommer med windows) eller om du har eget program ifra leverandøren. I AD-hoc er nok det siste å foretrekke (etter min mening er det å foretrekke uansett siden WZC bare skaper problemer).

Lenke til kommentar

OK, da skrive jeg ingenting i SSID feltet, men hva mer... må de være medlem av samme arbeidsgruppe?

 

Hva betyr det forresten at under Tilgjengelig Trådløs Nettverk, så får jeg frem et ikon med en ring rundt? Betyr det at jeg er koblet til meg selv?

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg er superdreven på det området, men ad-hoc nett mellom kort som ikke er samme standard, er som regel lite vellykket. Cluet med å ha en router / base er at i ditt tilfelle vil denne denne "oversette" mellom de ulike standardene, slik at de får kommunisert.

 

... Men sikkert andre meninger om dette.

 

:)

Lenke til kommentar
Har oppnådd trådløs kontakt mellom datamaskinene, men opplever noe lav hastighet (5,5Mbps!!) - noen som vet hva som kan være feil nå, da??

Har selv prøvd meg på ad-hoc mellom stasjonær og laptop og min erfaring var at det bare var masse kødd hele veien!

 

Om du bruker Xp på begge pc'er så vil du kunne få det til å funke. Selv så brukte jeg ikke config. prg. som fulgte nettkorta, men xp sitt config..

 

Anbefaler deg heller en router på det sterkeste.

 

Slik jeg har det nå (meste normalt tror jeg), er vanlig lan kort i den stasjonære med liten cat5 kabel til trådløs router som står på siden av pc og så trådløst kort i laptopen. Funker flott det!

Lenke til kommentar
hvorfor skal dere på død og liv trøkke på han en router? Holder det ikke med et ap, eller enda bedre, hjelp til deg han faktisk spør om..?

så-så!

 

Nå vet han ihvertfall et det kan være problematisk å få til et optimalt ad-hoc forbindelse.

 

Ellers så kunne du jo hjelpt han med svar istendfor å flame andre sine erfarineger på område! ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...