Gå til innhold

GFX.no design


Anbefalte innlegg

Er det noen andre enn tjcombo som holder på med et design til GFX?

Jeg har gitt litt opp. :p Vurderer å starte på 'an igjen. Er litt fom for idèer bare.

Har såvidt begynnt på noen fishes, men har ikke blitt noe av det. Tenkte å videreutvikle den ene hvis det er interresse for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et on-topic spørsmål :);

 

Jeg har en ny ide, men denne gangen ville jeg gjerne hatt litt informasjon på forhånd, så jeg ikke driter meg ut med oppbygningen igjen (:blush:; programmer.no).

Det er nemlig litt relevant å vite hvilke seksjoner det hele skal deles inn i, og hvordan strukturen er planlagt. Ja, jeg vet det er en poll for dette, men den førte da til ingenmannsland. Nesten iallefall.

 

Bare lurer jeg. :)

Lenke til kommentar

Jeg ble faktisk litt trist i meg av å lese kranglingen i denne tråden.

 

Det skulle da ikke være så vanskelig å utvikle et design til GFX.no i fellesskap. Slik det er nå er tråden heller preget av synspunkter som «jeg mener at siden bør se sånn ut» og «jeg mener at den må se ut slik», tilsynelatende uten at noen som helst form for enighet kan oppstå (satt på spissen).

 

Kritikk vil alltid være en vanskelig affære, og det innlysende faktum at alle meninger – «konstruktive» eller ikke – alltid er subjektive, synes nesten å ha blitt forbigått her. tjcombo later imidlertid til å ha glemt at han faktisk har mottatt et svært variert utvalg tilbakemeldinger på designet sitt, og at mange av disse er utpreget positive (eller optimistiske). Dette er måten jeg mener tjcombo bør ta til seg dette på: Hent styrke fra de positive responsene til å forbedre arbeidet på grunnlag av (den konstruktive) kritikken, og jobb ellers etter regelen om at noe uansett aldri blir perfekt. Fordelen med dette er at det hele tiden er nye muligheter å utforske! (Ja da, nå høres jeg vel ut som en gammel bestemor, men whatever.)

 

Det skulle ikke være noen tvil om at jeg er enig i at en webdesigner bør kunne ta kritikk, men jeg syns også at det hadde vært en bedre idé dersom designerne her prøvde å gå sammen om å utarbeide en komplett utforming i fellesskap, i stedet for å komme med det ene «personlige» forslaget etter det andre. Mye arbeid vil i hvert fall være bortkastet dersom kun ett forslag går videre til den endelige siden.

 

Inntil videre tror jeg kanskje den beste løsningen på uenighetene vil være å bygge inn muligheten for flere stiler i koden, slik at den besøkende kan velge fra et variert utvalg av utforminger ved hjelp av alternative stilsett. Dét oser det jo også «leetness» av. (Jeg tror i alle fall ikke at jeg vil gå lei av edderkoppen til tjcombo like fort som enkelte andre her har uttrykt, for å si det slik.)

 

Edit: Jeg har nå skrevet litt om hvordan man angir alternative stiler i tråden «et eller flere css?». Dersom du bare er interessert i å se hvordan dette kan fungere i praksis, bør du snarest ta turen innom css Zen Garden.

Endret av ePsiLON47
Lenke til kommentar

Syntes den edderkoppen er genial.. nettet, webben gir jo assosiasjoner mot edderkoppen og dens nett.

 

Men jeg er enig med Mikka i at den kan bli for dominerende i sin fulle størrelse, for stor i forhold til resten.. dette er jo litt av cluet i et godt design, balanse..

 

Enig med tjcombo at det faktum at man blir lei av et design etterhvert ikke holder som argument. Man blir lei av alt som er statisk. Så for å gjøre noe med det må man lage en dynamisk side, et design som hele tiden forandrer seg.

 

Man kan jo inngå et kompromiss her, og lage en vanlig rektangulær banner i stedet, med et utsnitt av edderkoppen i.. ikke hele edderkoppen. Eller trykke edderkoppen opp i et hjørne, så du bare ser halve.. :shrug:

 

Syntes uansett at du er inne på noe her tjcombo, og at du absolutt burde fortsette med denne ideen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis gfx.no skal bli noe av det jeg har hørt den skal bli, kunne det kanskje vært en idè at man gjorde som epsilon sa...

å ha alternative stilsett, og at alle medlemmene fritt kan utforme sitt eget, som de besøkende fritt kan bruke..

Og at kanskje de mest 1337 bidragene blir vist frem som sidens hoved-stilsett i en viss periode... på den måten vil jo alle få creds og de besøkende kan selv velge det stilsettet de liker best, og som de føler seg vel med å ha rundt seg...

(er jo en grunn til at det finnes ørtogførti skins til f.eks. winamp..)

 

;)

Lenke til kommentar

edit: fjernet kritikken. Slemt å gi tjcombo enda dårligere selvtillit og "rare følelser" av vanlig konstruktiv kritikk. La dunestar og PoleCat lage designet med Mikka som konsulent. PoleCat har bevist at han er forumets desidert beste "aktive" designer med sitt programmer.no-forslag.

Endret av JallerTraller
Lenke til kommentar
edit: fjernet kritikken. Slemt å gi tjcombo enda dårligere selvtillit og "rare følelser" av vanlig konstruktiv kritikk. La dunestar og PoleCat lage designet med Mikka som konsulent. PoleCat har bevist at han er forumets desidert beste "aktive" designer med sitt programmer.no-forslag.

Kan ikke dere tre lage noe? Hvis jeg "kjenner" dere godt nok så er jeg sikker på at dere kommer opp med et meget godt forslag! Jeg likte faktisk Mikka sitt forslag, det må vel være mulig og bygge videre på det?

 

Og la oss håpe at kranglingen er over, en gang for alle. Og hvis folk ikke tåler kritikk, så er det bare å heve seg over de og ikke gi dem tilbakemeldinger! Ber man om bråk - får man bråk. (Dette var ikke rettet mot noen.)

Lenke til kommentar
PoleCat har bevist at han er forumets desidert beste "aktive" designer med sitt programmer.no-forslag.

:love:

 

Hyggelig å få slike tilbakemeldinger, for all del, men jeg vet ikke om jeg kan si meg så veldig enig i akkurat det. ;)

 

Et samarbeid tror jeg nok desverre neppe vil fungere, det hører enkelt og greit ut på papiret, men av erfaring funkerer det dårlig i praksis.

Men takker for tilliten. :thumbup:

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

Mine tanker om teamwork og prosjektet:

 

Det beste er vel om man er i et team, jobber om samme mål som en gruppe og ikke etter egen personlig vinning (selv om det på en måte kan resultere en slags personlig vinning, men det vil fortsatt bli felles vinning). En utvikler/designer innerst inne er kanskje litt sånn "Jeg vil vise verden at jeg er best", men det må da også kunne være skikkelig "leet" og kunne si "Vi vil vise verden at vi er best" og at vi klarer faktisk å jobbe sammen.

 

Å kunne ytveksle ideer, være ydmyk, takle kompromisser og ikke minst, ta en avgjørelse som alle i gruppen er enig i. Kunne få til planlegging, dokumentasjon og fordeling av oppgaver.

 

F.eks, alle i gruppen setter seg ned og noterer ned hva siden skal inneholde, alt fra "Ukens design" til "Siste 10 artikkler". Så samler gruppen seg for å oppsummere ideer for hva siden skal inneholde. Holde avstemming, eventuelt innsyn fra folk i forumet som igjen kan være med på å bestemme hva site skal inneholde.

 

Deretter når man har fått en oversikt hva siden skal inneholde, kan gruppen gå hver for seg og skisse en eller flere ideer hvordan siden skal presenteres (layout). For så å samle seg igjen og utveksle ideer, planlegge og komme frem til løsninger som gruppa skal jobbe videre på.

 

Fordele oppgaver til dem som mener de kan ta oppgaven, oppgaver som f.eks lage logo, ikoner, gui/interface, farger (bør kanskje bestemme seg på forhånd på farger), valg av font, database, php, backend, css, xml, gud vet.. bare det blir gjort :D

 

Eventuelt samle alt i en CVS så det blir lettere å ta checkout, update, commit osv av prosjektet. Og at det kan bli lettere å kunne gå tilbake i en branch om prosjektet gikk i feil retning.

 

Just my thoughts om prosjektet ;)

Lenke til kommentar
At jeg er med dersom jeg får være på gruppe med deg og kanskje Polings hvis han gidder.. :p

:love: Mulig vi må fordele litt. :ermm: Slik at ikke alle "super-duperne" kommer på ei gruppe. Allikevel er vi jo alle interressert i å finne fram til best mulig resultat.

 

Men hvis vi sier meg og Mikka er starten på gruppe 1?

Lenke til kommentar
At jeg er med dersom jeg får være på gruppe med deg og kanskje Polings hvis han gidder.. :p

:love: Mulig vi må fordele litt. :ermm: Slik at ikke alle "super-duperne" kommer på ei gruppe. Allikevel er vi jo alle interressert i å finne fram til best mulig resultat.

 

Men hvis vi sier meg og Mikka er starten på gruppe 1?

Uten å på noen måte si at jeg er superduper:

 

Hvorfor ikke de som er gode på ei gruppe? Er jo ikke sikkert det blir mer enn ei gruppe heller. Det vil jo bare gi et bedre resultat..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...