Gå til innhold

Hvor mye veier et kronestykke?


harald_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra Norges bank:

 

Utforming og tekniske data

1-kronen ble utgitt 15. september 1997

 

Data for mynten:

 

Formgiver: Ingrid Austlid Rise

 

Diameter 21,0 mm

Sentralt hull 3,2 mm (+/- 0,2 mm)

Tykkelse 1,7 mm

Vekt 4,35 g

Legering 75% Cu, 25% Ni

Rand Glatt

 

Preg:

Advers:

Kors dannet av H.M. Kong Harald Vs kronede monogram gjentatt tre ganger og med to parallelle linjer – svarende til monogrambokstavenes to loddrette linjer – som nederste, loddrett korsarm. Det runde midtfeltet avgrenses av en sirkel som løper slik at monogrammenes kroner er utenfor denne. Nederst omskriften NORGE flankert av Den Kongelige Mynts merke (korslagt hammer og bergsjern) og myntdirektør Jan Erik Johansens merke JEJ.

 

Revers:

Fugl vendt mot venstre sittende i rankeverk. Motivet er en fri gjengivelse av utskjæringer på portalen i Hylestad stavkirke, Setesdal. Under motivet: pregeåret som innskrift og valørbetegnelsen 1 KRONE i omskrift. Til høyre i rankeverket formgiverens signatur IAR.

Lenke til kommentar
Nå er det slik at det faktisk finnes tellemaskiner - hvis man går i banken da ;)

Jepp, gå i banken din, putt inn bankkortet, hiv pengene i en brønn, og tada, penger på bok :thumbup:

 

Av en eller annen grunn virker aldri den når jeg går i banken min, så de spør alltid pent om jeg kan gå et annet sted - de har visst ikke lyst til å telle manuelt :)

Lenke til kommentar
Lol @ Harald :p (megselv)

Ja du hadde vel ikke råd til sparegris da vel :p hehe neida

Asså, nå skal du roe deg litt ned her syns jeg. Jeg veit tross alt hvor du bor, telefon nr ditt hjem, etternavnet til morra di og IPen din. :p

 

 

Edit: jeg veit forresten ikke IPen din, for du har jo ikke fast ip...

Endret av m3gSe|v
Lenke til kommentar
Asså, nå skal du roe deg litt ned her syns jeg. Jeg veit tross alt hvor du bor, telefon nr ditt hjem, etternavnet til morra di og IPen din.

 

 

Edit: jeg veit forresten ikke IPen din, for du har jo ikke fast ip...

 

Nei der har jo du et problem gutten! Jeg kan ip-en din så haha :s. Btw: gidder du å skru av brannmuren??? Lol...

 

Og foresten. Ikke gå i banken med de. Gå i butikken du skal kjøpe varene i, så betaler du med en-kroninger. nå kan du spare noen kroner, fordi ingen gidder å tellle... |_ () |_

 

Hvis de lar deg betale med det da :s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...