jonasto Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 God kveld i stugo. Jeg kjører win2k med ca 380 meg ram. Etter 2 dager med maskinen på er all rammen brukt..maskinen går tregt som bare f. Finnes det et prog jeg kan bruke som tømmer rammen kontinuerlig? Takk
Endre Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 Det finnes massevis av programmer som frigjør/defragmenterer minne, selv bruker jeg et som heter MPower når det er problemer med dette.
jonasto Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Skrevet 2. februar 2004 (endret) Falcon_: Poenget er at jeg IKKE skal restarte maskinen. EnD.R.E.: Bruker du win2k? Endret 2. februar 2004 av jonasto
OlaTK Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 freeram xp er vell et slikt program, selv synes jeg tweak XP gjør en god jobb, men nå kjører nå du 2k da. MPower er heller ikke verst.
Linuxguru Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 FreeBSD eller GNU/Linux vil jeg nok tro løser problemene dine. Hvis det ikke var svaret du ønsket deg, så får du nok innstille deg på å leve med problemet, for det kommer aldri til å forsvinne på det OSet der...
Paradigm Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 søk etter et program som heter Rambooster ! superenkelt og meget effektivt!
Lautsprecher Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 FreeBSD eller GNU/Linux vil jeg nok tro løser problemene dine. Hvis det ikke var svaret du ønsket deg, så får du nok innstille deg på å leve med problemet, for det kommer aldri til å forsvinne på det OSet der... ****** så lei jeg er av folk som er så ******* glad i linux at dem skal blande linux inn i hver ******* diskusjon dem har
Hårek Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 FreeBSD eller GNU/Linux vil jeg nok tro løser problemene dine. Hvis det ikke var svaret du ønsket deg, så får du nok innstille deg på å leve med problemet, for det kommer aldri til å forsvinne på det OSet der... Lite velfundert svar. Memory leak kommer ikke fra OS, men fra dårlige applikasjoner. Vi bruker mest Solaris på jobben, og memory leak har ofte vært et stort problem.
gspr Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 FreeBSD eller GNU/Linux vil jeg nok tro løser problemene dine. Hvis det ikke var svaret du ønsket deg, så får du nok innstille deg på å leve med problemet, for det kommer aldri til å forsvinne på det OSet der... Lite velfundert svar. Memory leak kommer ikke fra OS, men fra dårlige applikasjoner. Vi bruker mest Solaris på jobben, og memory leak har ofte vært et stort problem. Også et lite velfundert svar. Memory leak kan godt komme fra OS - se bare på Win9x.
Endre Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 EnD.R.E.: Bruker du win2k? Jeg bruker W2k og XP på min maskin, men der har jeg ikke hatt problemer med minne som blir fullt. På W9x/ME derimot som har dårligere minnebehandling gjør MPower og sikkert de fleste lignende programmer underverker.
Hårek Skrevet 3. februar 2004 Skrevet 3. februar 2004 Også et lite velfundert svar. Memory leak kan godt komme fra OS - se bare på Win9x. Hvor har du det fra? Løs påstand? Jeg har brukt Win95 i jobbsammenheng i 8 år, utstyr som er i drift 24/7. Har aldri sett tegn til memory leak. Selvsagt kan memory leak komme fra OS. Men det er i så fall en alvorlig bug som må fikses umiddelbart, ellers er det et ubrukelig OS. Og Win95/98 er langt ifra ubrukelig.
johanf Skrevet 3. februar 2004 Skrevet 3. februar 2004 Win9x plattformen duger vel ikke til så mye annet en enkel kontorbruk. Ellers vil jeg tro at det å bringe *nix på banen, bare er teit. Win2k har definerte regler på hvordan den skal bruke plassen i minnet og sannsynligvis har WinXP dette også. Win2k har i tillegg blitt patchet nok ganger til at eventuelle minneproblemer fra OS'et har blitt løst (var det ikke SP3?). Sliter du med uggent minne på Win2k, er det kanskje applikasjonen? _ johanf
jonasto Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Skrevet 4. februar 2004 Jeg har hørt at disse programmene som skal slette minne kan fucke opp systemet helt. Stemmer dette?
Tantor_ Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 Hadde en del problemer med freememxp. Funka fint til å løse opp ram som unødøg var i bruk av applikasjoner men sleit noe salig når man feks skulle kopiere store filer mellom disker eller andre pc'er. Virka som den skulle cache opp alt eller.no å det tok en evighet. Disabla greia å da gikk alt som snus. Fant ut etter testing av et par stykker at det var like greit å la være å bruke d
Kjetil Lura Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 Jeg har hørt at disse programmene som skal slette minne kan fucke opp systemet helt. Stemmer dette? Det har ikke eg registret noe plasser på nettet. Selv har eg brukt memory zipper plus i mangen år. Brukte det på win2k og nå på winxp pro. Win2k og winxp bruker og frigjør ramen mye bedre en win9x gjør, så ett minne frigjørings program på win 9x os'ene er ett must. Men det er en fordel og bruke ett minneoptimaliserings program på nt baserte os'ene også. Som hårek sier er det skjelden os'ene som er årsaken til minne lekasje, årsaken er dårlig skrevet programmer.
arthoz Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 bruk noe shell-replacement som f.ex LiteStep, explorer.exe lekker en del minne etter en uke med uptime, og er ikke alltid like fin til å quitte, så starte på nytt, uten en reboot (noe litestep fungerer ypperlig med)
Anterialis Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 Ja tweak xp fungerer jo bra Men et tilleggsspørsmål siden topic passa så bra: "Hvor" blir det av rammen? Hvorfor blir liksom rammen borte?? Noen som har en god forklaring på dette?? På forhånd takk:)
Hårek Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 En rask og enkel forklaring: Det er OS som styrer hva som brukes av memory. Programmer kan få tildelt memory med en forespørsel til OS (malloc() etc). Programmet skal ikke beholde denne, men si fra til OS når den er ledig igjen. Noen ganger går dette galt, OS får ikke beskjed om at den biten er ledig igjen. Det er ofte ikke store biten, men når det skjer 1000+ ganger så blir det ganske mye etter hvert.
Anterialis Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 Så hvis (la oss ta et meget dårlig eksempel) Windows ( L O L ) var feilfritt, ville da det aldri ha vært mangel på RAM så lenge du avslutter alle programmer som kjører??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå