Gå til innhold

Skjermkorttabell 4.01


L03VIk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med Radeon 9250 ??

Som sagt har jeg foreløpig bare oppdatert tabellen for DirectX9.0+ kort. 9250 støtter ikke DX9 i hardware, men DX8.1.

 

Skal se om jeg får tid til å oppdatere den andre tabellen også snart...

Her er specsene på 9250, hvis du trenger dem nå:

 

Radeon 9250

Brikke: RV280

DX-versjon i hw: 8.1

Pipelines: 4 x 1

Shader: 1.4

GPU: 240 MHz

Minnetype: 128-bits DDR

Minnehastighet: 400 effektivt (200x2 MHz)

Minnebåndbredde: 6.40 GB/s

Lenke til kommentar

Skjønner ikke en bæsj!

 

Hvilket kort er best?

 

Nå er ikke jeg så dreven på dette så det er fullt mulig du har gjort det, emn sorter etter hvem som er best til den som er dårligst, og ta med veil pris hvis det er mulig.

 

aldri i verden om jeg hadde giddet det, men siden du var så godt igang så er det et forslag. eller så det veldig bra ut!

 

Oxain^

Lenke til kommentar
Skjønner ikke en bæsj!

 

Hvilket kort er best?

 

Nå er ikke jeg så dreven på dette så det er fullt mulig du har gjort det, emn sorter etter hvem som er best til den som er dårligst, og ta med veil pris hvis det er mulig.

Hvis jeg skulle valgt et bra kort, ville det vært Radeon X850XT PE.

Og pris...?

Pris endrer seg så mye, og varierer en del fra butikk til butikk, at det ville gjort arbeidet hans utrolig mye mer tungvint....

 

Synes denne guiden er genial, da den viser masse statistikk\info om de forskjellige kortene.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
(...)

Hvilket kort er best?

(...) og ta med veil pris hvis det er mulig.

(...)

Denne tabellen er for referanse angående hvilke specs skjermkortene har, og jeg vil derfor ikke ta med ytelsesrangeringer og priser her, da tabellen ville bli veldig uoversiktlig.

 

For en ytelsesrangering, se Zythius skjermkortguide: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890

 

Oppdaterte priser finner du i https://prisguiden.no/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Utfyllende info om GF6600:

Min er XFX, AGP og har GPU på 300 MHz, minne 500 MHz (ikke 550 som tabellen sier)

Specs ellers er som i profilen min.

 

ca 5200 i 3DMark03, uklokket og med siste standard nVidia driver per i dag. Til sammenligning har jeg med samme oppsett ellers greid å presse mitt R9800 pro opp i 7013 poeng i 3DMark03.

 

Everest rapporterer 8016 MB/sec minnebåndbredde.

 

PS! Har presset kortet litt nå, og fikk det uten vanskeligheter opp i 525/610, og 6959 poeng i 3Dmark03. :thumbup:

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

L03VIk: Nå tror jeg det er på tide at du splitter tabellen din opp i andre kategorier, nemlig:

 

DX 7

DX 8.0/8.1

DX 9.0

DX 9.0c

 

Dette fordi det har relevans for hva forskjellige spill krever/støtter. Pr i dag ligger f.eks. GeForce 4MX i samme kategori som GeForce 4TI 4200. Men du kan ikke spille Prince of Persia (POP) med et GF 4MX, da det mangler både vertex og pixelshader-støtte, men i stedet har en Fixed Transform & Lighting Engine. Det går derimot fint å spille POP med et GF 4 TI 4200. POP er bare ett eksempel, det finnes en del andre spill som krever Pixelshader (PS) og vertexshader (VS)-støtte for i det hele tatt å kjøre.

 

Likeledes har det nå kommet spill som drar nytte av pixel/vertex shader v. 3.0. F. eks. Splinter Cell: Chaos Theory. Hvis du har et X800-kort, så spiller du likevel i DX-8 modus, da spillet ikke støtter "fallback" til PS/VS 2.0, men bare PS 1.1.

 

Dersom skjermkorttabellen din skal ha en nytteverdi må du kategorisere skjermkortene etter hvilken hardwarestøtte de har mht. DirectX-generasjon. Hvis ikke blir denne tabellen bare en oppramsing av tall. Og det vil du vel ikke? ;)

 

EDIT: Dessuten ser jeg at du har listet Matrox Parhelia som et DX 8.1-kort. Det stemmer nok ikke, i og med at den bare støtter PS 1.3. For at et kort skal kvalifisere til DX 8.1 så må det støtte PS 1.4. :)

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Hvis ikke blir denne tabellen bare en oppramsing av tall. Og det vil du vel ikke?  ;)

:ermm: Er det ikke det den er da ?

 

(synes den er super som den er igrunn)

Da blir den en matnyttig og mer oversiktlig "oppramsing av tall". ;)

 

EDIT: Ser nå at du også har beskrevet GeForce 4TI-serien som DirectX 8.1-kort. Dette stemmer heller ikke. De støtter kun PS 1.3, de også.

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Skjønner ikke en bæsj!

 

Hvilket kort er best?

 

Nå er ikke jeg så dreven på dette så det er fullt mulig du har gjort det, emn sorter etter hvem som er best til den som er dårligst, og ta med veil pris hvis det er mulig.

Hvis jeg skulle valgt et bra kort, ville det vært Radeon X850XT PE.

Og pris...?

Pris endrer seg så mye, og varierer en del fra butikk til butikk, at det ville gjort arbeidet hans utrolig mye mer tungvint....

 

Synes denne guiden er genial, da den viser masse statistikk\info om de forskjellige kortene.

Hvis du vil ha mest for pengene så kjøp X800XL!!! Genialt kort til en grei pris! :thumbs:

 

jeg vurderte X850XT PE men jeg fant ut at med d og FX-57 så ble d litt smådyrt...

jeg hadde også en kompis som hadde X800XL og han sa at d tok alle spill på kjempegod grafikk!

Så vil du tyne mest mulig ut av pengene så kjøp deg et Sapphire Radeon X800XL...

 

 

 

 

 

PS: Det er genialt til overklokking også!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...