Gå til innhold

Hvilket DVD-brenner skal jeg velge + eller -


Anbefalte innlegg

Jaja, så var vi egentlig tilbake der vi startet :) For meg virker formatene så like at det i praksis er idioti fra produsentenes side å forvirre brukerne med 2 formater. Tipper det hele bunner ut i lisensuenigheter eller noe slikt, dvs hvem som vil ha pengene våre :) En viss %andel av hver plate og spiller som selges går vel til dem som eier - og + rettighetene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her var det mye "rar" info ..

 

For det første.. kapasiteten på dvd-r og dvd+r er lik .. bekke tar ca 4,38 GB regna i windows gigabyte (4 700 000 bytes)

 

Minus formatet er det som er mest kompatibelt på -r , men det er lite forskjeller. . dvd-r har tendens til å funke i kranglete spillere og eldre ting , og xbox og ps2 og sånt.. noe dvd+r ikke altid gjør ..

 

Mitt råd er å kjøpe NEC ND-2500 brenner , og event. usb2 kabinett om du ska ha te laptopp.. det er en knall brenner, er min 4. dvd brenner og eneste jeg er fornøyd med.. og bl.a cdfreaks.com testa den , og gav strålende kritikk! Den klarer faktisk brenne bra på litt ant en verbatim til 20 kr stk og .. slik mange andre rennere omtrent "krever"

 

Et bra kjøp .. ingen vits kjøpe enten - eller + brenner lenger.. det forsvinner snart alikavel , alle lager kombi brennerne.

 

Håper du kom et hakk nærmere :)

 

Kan iaffal personlig anbefale NEC-ND2500 .. og Verbatim 4x plater til 349,- for 25 stk på www.multicom.no , de brennes fint i 8x uten problemer. Om du får de som er produsert med MMC dye da vel og merke (Mitsubitsi Chemical Corporation) . Tayo Yunden dye er og bra .. mens CMC er mindre bra..

 

Dye info på platene sjekker du med f.eks. dvd info pro.. bare søk på google

JaTakk!

 

Hyggelig med bekreftelse på den jeg hadde tenkt å satse på.

Men så er spørsmålet hva som er best av firewire- eller usbkabinett.

Leste en gammel artikkel på barbara som i sum ga firewire best resulta. Bla hadde usbkabinett ganske stor cpu-belastning i forhold til fw.

Men som sagt dette var en gammel (2002) test.

Ser at feks Zynet selger kabinett til kr 951 (kombi usb/fw) mens rent usbkabinett koster 723.

 

Lurer også på om det er noen (særlig) forskjell på ytelsen? til de forskjellige kabinettene eller om forskjellen kun er kosmetisk.

 

Taksam for tips/gode råd før bestilling.

 

 

mvh

Lenke til kommentar

Dersom du har firewire på laptoppen er det det beste etter min mening, blant annet av grunnen du selv nevnte. Det er også min erfaring at firewire er mer "plug*n*play" enn USB, dvs enklere i bruk.. Dessuten skal firewire teoretisk klare å drive en HD uten ekstra strøm, men hvordan det blir på en bærbar er jeg ikke sikker på. Firewire (iEEE1394) klarer vel opp mot 400Mbps og high speed USB2.0 480Mbps, dvs omtrent samme hastighet. Dog dersom du må kjøpe firewire kontroller utenom ville jeg valgt USB2.0 dersom det er innebygget.

 

Edit; dersom du får tak i firewire 800, er dette selvsagt raskere enn begge over, men denne er realtivt ny, så jeg tror du vil slite med å finne kabinett/kontroller(til PC) som støtter dette.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Ser komplett har ett fra emagic som støtter begge standardene, men USB2.0 versjonen er jo ganske mye billigere da.... Det står heler ingenting om ekstern strøm på noen av dem, så da klarer vel USB2.0 å gi nok "strøm". Firewire klarer å levere opp mot 45w, mens USB2.0 bare skal klare 2.5w iflg kilden jeg brukte i forrige innlegg.. dvs apple.com :) 2,5 er vel litt lite for en HD, så mulig dette er ett litt villedende tall. Dog vet jeg at jeg kan justere power på USB2.0 på den stasjonære min, mulig forklaringen ligger her.

 

edit; sorry var spenning som jeg kunne forandre...

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Takker for feedback.

Diskusjonen om usb/fw løses ved hjelp av ja-takk-begge-deler-metoden, altså kabinett som dekker begge deler.

Både zynet og emagic har separat strømforsyning, men emagic har innebygget omformer noen som sikker genererer endel ekstra uønsket varme. Derfor mest sansynlig zynet.

 

Diskusjonen om + el - blir litt! for avansert for meg med artikkelen i cdfreaks. Men min erfaring er at det selges mest minus-spillere.

 

Fikk forresten en gammel vhs overspillt (brent) på dvd og denne kan spilles av i en hvilken som helst dvd-spiller. Altså uavhengig av format. Brenningen ble gjort av et firma som driver med denslags og regner med at brenner var av det "proffe" slaget?

 

mvh

Lenke til kommentar
Til hjemebruk så er det nok + som har vunnet.

vhs V.S betamax all over again...

 

- formatet vil nok bli faset ut over det neste året.

 

+ Brenner får du meget rimlig på elkjøp. 4x+ brenner til under 1000 lappen.

Er helt enig med at + allerede har vunnet, men formatkrigen VHS VS Beta så var det vel ikke det beste formatet som vant? :p

Beta spilleren hjemme er faktisk i bruk en gang i mellom, men ikke så mange filmer til den :p

Lenke til kommentar
Fikk forresten en gammel vhs overspillt (brent) på dvd og denne kan spilles av i en hvilken som helst dvd-spiller. Altså uavhengig av format. Brenningen ble gjort av et firma som driver med denslags og regner med at brenner var av det "proffe" slaget?

Det er vel mest sannsynlig en trykt DVD plate, og er hverken + eller -

Det er sånn vanlige DVD plater lages, og ja, de spilles i alle DVD spillere.

Lenke til kommentar
Det er vel mest sannsynlig en trykt DVD plate, og er hverken + eller -

Det er sånn vanlige DVD plater lages, og ja, de spilles i alle DVD spillere.

Tror neppe det er en trykt plate; koster sikkert mange tusen å få trykt en.

Vel ikke at jeg skjønner hva en "trykt" dvdplate er eller hvodan den lages, men kostet under 300 kroner (280?) for en time. ca 1,5 år siden.

 

Nevner bare dette fordi jeg er helt ny på dvd-brenning og var litt usikker på om det fantes brennere som brente slik at det dekket både + og - .

 

Blir nok nec 2500 pluss zynetkabinett.

 

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...