Gå til innhold

FX5700Ultra vs GF4 Ti4200

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vurdert å kjøpe et FX5700Ultra 128MB kort og har i dag et GF4 Ti4200 128MB kort.

Spørsmålet mitt er om jeg vil få noen vesentlig ytelsesøkning med det nye kortet.

ATI kort tror jeg at jeg holder meg unna foreløpig.

Takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du vil nok merke forskjell i noen spill som f.eks Far Cry demoen osv... spill som krever litt, synes ikke FX5700 ULTRA er et dårlig valg, er det beste kortet i mellomklasse.

Skrevet
ATI kort tror jeg at jeg holder meg unna foreløpig.

Hvorfor det? ATI har bedre ytelse enn GF-FX i DX9, og har blitt anbefalt på de fleste nettstedene verden over. Så det er ingen grunn til å holde seg borte fra ATI.

Skrevet
Gjett om det blir diskusjoner nå bare fordi han heller ville ha Nvidia isteden for ATI :laugh:

Det er ikke det at jeg vil diskutere Nvidia VS ATI, men jeg bare mener det er dumt å utelukke et alternativ før man helt har studert det. Det er opp til ham hva han vil velge, men det viktig å se på alle alternativ man har. Da får man et best mulig bilde av hva de forskjellige merkene kan tilby. Og føler han i så fall at et kort fra Nvidia dekker de behovene mer enn hva ATI klarer å levere, må jo det være helt greit. Er selvfølgelig ikke interessert i en typisk Nvidia VS ATI-diskusjon. Dem har vi sett nok av.

PS: Jeg har ATI nå, men det kan godt hende jeg velger et kort fra Nvidia neste gang, da Nvidia lager drivere for flere plattformer enn Windows og linux.

Skrevet

Har nevnt det før men jeg nevner det igjen,har den siste uken vudert disse 3 kortene opp og ned i mente 9600XT,5700Ultra og 5900XT.

Etter som jeg har kommet fram til er 5900XT kortet absolutt en vinner i denne klassen,5700 Ultra og 5900XT koster også det samme.

At jeg tilslutt valgte 9600XT var kun et pris spørsmål.

Les noen tester på nettet,blandt annet tomshardware sin oppstilling av kort,der kommer 5900XT ganske mye bedre ut en ti 4200 kortet ihvertfall :)

Skrevet
Jeg har vurdert å kjøpe et FX5700Ultra 128MB kort og har i dag et GF4 Ti4200 128MB kort.

Spørsmålet mitt er om jeg vil få noen vesentlig ytelsesøkning med det nye kortet.

Du vil merke ca 10-30% ytelseøkning i DirectX8 spill og tidligere spill. I DirectX9-spill vil du få både 10-100% bedre ytelse samt bedre bildekvalitet fordi DirectX9-funksjonene lager bedre bilder enn om de må kjøre i DirecX8-modus.

Skrevet

Takker for alle svar så langt, jeg vet at ATI korta er bra men dessverre litt det at de noen ganger kan ha noe små bug med drivere og feil i enkelte spill som gjør at jeg ikke vil ha det.

Så fint om vi holder oss unna ATI vs Nvidia debatten her.

Noen som har noen linker til tester?

Skrevet
Du vil merke ca 10-30% ytelseøkning i DirectX8 spill og tidligere spill.

Med AA og AF vil han få en del bedre forbedring enn det.

I DirectX9-spill vil du få både 10-100% bedre ytelse samt bedre bildekvalitet fordi DirectX9-funksjonene lager bedre bilder enn om de må kjøre i DirecX8-modus.

GF4Ti har en del bedre ytelse i HL2 enn selv FX5900Ultra i DX9 full precision. Selv med mixed-mode path vil nok ikke FX5700Ultra være stort raskere enn GF4Ti.

DX9 betyr ikke nødvendigvis bedre ytelse, snarere tvert om. FX5900Ultra går ifra over 50FPS i DX8.1 codepath til ~30FPS i DX9 full precision. (1024x768).

Skrevet
Du vil merke ca 10-30% ytelseøkning i DirectX8 spill og tidligere spill.

Med AA og AF vil han få en del bedre forbedring enn det.

Nei, det gjelder kun ved 1600x1200 med AA og AF, men det er GPU'en likevel for treg til å kjøre flytende. Setter man ned til 1280x1024 eller reduserer litt på AA og AF så forsvinner den forskjellen.

Skrevet (endret)

Selv har jeg 5700Ultra og er veldig fornøyd, eneste ulempen er at det er fullsize, jeg kan ikke sette en harddisk inn i den nederste harddisken-boksen fordi kortet tar all plassen der....(har et matrix kab.)

Men det beste kjøpet i mellomklassen vil vel være 5900XT!

9600XT kortet er jo veldig lite i forhold til ytelsen sin, og den trenger ikke en ekstra strømkabel, så denne er jo yppelig i shuttle.

Men

5900Xt er beste i mellomklassen,

også 5700Ultra, 9600XT (er omtrent like bra som 5700U)

Endret av SwEEt^AmbEr
Skrevet
Gjett om det blir diskusjoner nå bare fordi han heller ville ha Nvidia isteden for ATI :laugh:

Ja ikke sant, hehe. Saken er at det er ikke såååååå store forskjell mellom dem heller?

Det er dessverre standar begge veier. Sier 3 ord: Meget bra begge.

Skrevet

fatter ikke hvorfor folk ikke kan godta det når man sier at man IKKE skal ha det og det. Hadde han lurt på om han skulle velge det eller det, så ja, da kan man komme med forslag, også visst han ikke utrykkelig sier at det og det er utelukket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...