Gå til innhold

Installere ny HD på win98?


Anbefalte innlegg

Hola!

 

Kjøpte nettopp en 80GB hd for en kompis, og skal installere den for han i maskinen hans imorgen. Fikk nettopp vite at han har Win98 installert på den maskinen, og det ga meg et tankekors.....

 

Hvordan er framgangsmåten for å få partisjonert/formatert den nye disken med win98?? Har helt glemt det :blush::blush::blush:

I XP pleier jeg alltid å kjøre Disk Management, men jeg mener å huske at i Win98 var prosedyren litt annerledes....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sleng inn en Win98 eller WinME boot disk, start fdisk og partisjoner disken der, restart maskinen. Disken brude nå dukke opp i Win98, formater den så er den klart til bruk.

 

Mener å huske at jeg hadde problemer med å få store nok partisjoner med en gammel win98 disk, men tror ikke winME disken hadde problemer med store partisjoner, ellers bruker det vel også å følge med en floppy/cd med de nødvendige verktøy når man kjøper disken.

Lenke til kommentar
men han vil fortsatt ikke få utnytta fullt 80GB..siden FDISK ikke finner den..

 

som en 80gb men maks 64gb elns..best han bruker en win2k eller xp...

 

hvis han har en av de med oppstart kan han formatere der fra..

det er partisjonsstørrelsen som er begrenset til 64 GB

Lenke til kommentar
det er partisjonsstørrelsen som er begrenset til 64 GB

Ikke så sikker på det.

Det er en bug i fdisk som gjør at det blir problemer over 64GB. Det finnes oppdateringer for fdisk, den kom med ME.

AT man bør begrense partisjoner til 32GB i FAT32 er en annen sak, men det er fullt mulig å ha de mye større.

Lenke til kommentar
Muligens litt for sein denne posten, men muligens andre søker seg inn her som har samme problemet seinere.

 

 

Siden han er en kamerat bor han sikkert ikke langt unna?

 

Hvorfor ikke ta den med til deg å fikse den i Win XP med FAT32. Også dra den med tilbake. Da skulle alt være i orden ;)

grrr, det kunne jeg jo faktisk ha gjort... LOL... jaja jeg har ordna det nå iallefall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...