Gå til innhold

Ødelagt Cd-Brenner


Anbefalte innlegg

Forleden dag var jeg uheldig å åpnet skuffen på cd brenneren min (Waitec Shuttle 8x/4x/32x) slik at den traff døra på pc skapet. Siden skuffen ikke ville lukke seg selv igjen når jeg trykket på åpne/lukke knappen, skyvde jeg den (forsiktig) inn igjen. Etterpå har jeg imidlertid ikke fått den til å virke. Hver gang jeg setter i en cd, lager den stygge tikkelyder, og ingenting skjer. Den vil absolutt ikke lese fra cd'en. Er det noe jeg kan gjøre for å prøve å fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ikke noe å tape på å skru den opp og sjekke. Hadde samme problem på brenneren min. Fikk satt tannhjula i nesten riktig posisjon, bortsett fra at skuffen måtte stå inne for å få de i helt rett posisjon, men det kunne man ikke med mindre skuffa var ute (hvis du skjønner hva jeg mener). Ble jo litt oppgitt, og matt, og dette var før cd-brennere ble skikkelig billig. Mutter'n kommer inn på rommet mitt, ser at jeg er oppgitt og ikke får det til. Så spør hun meg om den er ubrukelig med mindre jeg får dette på plass. Jeg nikker, og før jeg vet ordet av det har hun trykket den inn med all sin kraft, så rent "gnistrer" av tannhjulene. Naturligvis blir jeg jo litt overraska, men når jeg får summet meg ser jeg at det ser jo faktisk riktig ut. Og det var det. Og den funker fremdeles.

 

- Så ta av fronten og toppen. Ta ut skuffa, fikle tannhjula sånn halvveis på plass, sett skuffa tilbake (pass på at tannhjula fremdeles ser riktig ut), og gi den en god ljomer. - Det kan jo virke.

 

Det som er viktig her er at du tar deg et kvarters tid (++) og setter deg inn i mekanikken inni der - sånn at du skjønner hvordan det egentlig skal se ut.

 

Problemet er forøvrig at den tror at skuffa er åpen, ettersom tannhjula er ute av posisjon.

 

Det du hvertfall kan gjøre er å skru opp, og se om noen av tannhjula er strippa. Er de det er det lite vits i å prøve å fikse den. Men om noen bare mangler et par tenner kan det fremdeles gå bra - min hadde ikke helt perlerad, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Jaja, får vel bruke dette som et påskudd til å handle en ny og raskere cd-brenner (evt. dvd-brenner). Noen anbefalinger (Vil gjerne ha noe som ikke bråker så mye)?

 

 

EDIT: Bråker samsung brenneren mye?

Hei,

 

Jeg ville ha gåt for en DVD-brenner - det er jo veien frem :-)

 

Købte selv en NEC 1300A 4x DVD ret før Jul - er ganske fornøjet med den - har ikke hørt en lyd fra den ennå. (koster ca. 1000,- nu)

 

Har hat lidt problemer med No-name CD'er - men det tror jeg alle har prøvt.

Jeg har bare købt 'merkevare' DVD til nu - ingen problemer med dem!

 

Du kan også gå for den nye NEC 2500A 8x DVD-brenner - folk skrøter mye av den.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Hei hei, på psdata har de en samsung 52x brenner til 265,- det er billig det!

Jeg husker jeg betalte 5500,- min første 8x plextor noen som vil kjøpe den for 4000,- :!:

Hehe, betalte 7800,- for den første brenneren min. Philips CDD2600, 2x/6x SCSI.. ;)

Platene skulle jeg få billig sammen med brenneren, og fikk en 10 pack Kao plater til "bare" 600,- Det var tider det, 96/97 engang..

Lenke til kommentar

Platene skulle jeg få billig sammen med brenneren, og fikk en 10 pack Kao plater til "bare" 600,- Det var tider det, 96/97 engang..

Hei,

 

Var det ikke tidligere end '96/97 ?

 

Min første CD'brenner var en Yamaha 2x SCSI brenner (den virker ennå) og kostet 7500,- kr. Jeg købte og 25 CD'samtidigt til 100,- pr. stk (ca. en måndeløn netto) :-)

 

Dette var i 1994 og i Danmark

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...