Gå til innhold

OS installasjon på S-ATA disk


Lynx

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte til S-ATA disk i pc'en min. Jeg har (for lenge siden) kasta ut diskettstasjonen fra maskinen. Er diskettstasjon nødvendig ved installasjon av WinXP på S-ATA disk? Veit at OSet ikke har drivere inne, men kan installasjonen finne driveren på cd? Tenker da XP cd i en cd rom, og cd'en som følger med hk'et i en annen (veit driverne ligger på denne)?

 

Floppyen er jo i ferd med å dø ut, så hvorfor har ikke noen kommet opp med en bedre løsning for implementering av Raid og S-ATA drivere under OS installasjon????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

xp installasjonen vil kun lete på a:

 

du kan jo bare koble inn floppydisken for anledningen, eller gjøre som meg, montere den feil vei (dvs innover i kabinettet). Tankegangen min var at i disse dager har man lite bruk for floppy, med mindre man allerede er inni der og knoter :)

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar

gspr: Ja det er for mye å "forlange" at folk skal kjøpe diskettstasjon i en pc nå. Bare tenk: Diskettstasjonen har jo ikke hatt noen utvikling på over 10 år! Hvor mange "10 år gamle" komponenter har du i pcen din???

 

Longshot, men: Det går ikke ann å mappe opp en USB enhet som a: under installasjon? Har en thumbdrive/pendrive og jeg veit at hk'et kan boote fra USB (men har aldri prøvd)... Noen som vet?

Lenke til kommentar
gspr: Ja det er for mye å "forlange" at folk skal kjøpe diskettstasjon i en pc nå. Bare tenk: Diskettstasjonen har jo ikke hatt noen utvikling på over 10 år! Hvor mange "10 år gamle" komponenter har du i pcen din???

 

Longshot, men: Det går ikke ann å mappe opp en USB enhet som a: under installasjon? Har en thumbdrive/pendrive og jeg veit at hk'et kan boote fra USB (men har aldri prøvd)... Noen som vet?

Det viktige her er jo at den 10 år gamle (er da vel langt eldre enn det, er den ikke?) komponenten koster usle 136 kroner og 50 øre.

 

Edit: Manglet et ord.

Endret av gspr
Lenke til kommentar

gspr: Jo diskettstasjonen er eldre enn 10 år, hvor mye veit jeg ikke (mange utgaver, beregnet på HD, DD osv.). Det det går på er at jeg er vrang som bare f*** og vil ikke ha inn en diskettstasjon i pcen min! :)

 

endrebjorsvik89: USB virker ikke bare i windows. Som sagt, jeg kan boote fra USB enheter (USB harddisk eller USB floppy), og jeg har USB tastatur som jeg benytter selv når jeg er inne i BIOS. Det jeg lurer på er, kan du gjøre mer med det enn å bare boote.. (Optimist... Trenger vel drivere på diskett i såfall :-) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...