Gå til innhold

Bodypump


Dr.X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trente også 4-split før jeg begynnte med hst. Har opplevd vesentlig bedre fremgang med hst. Har kjørt gjennom hst to ganger nå. Skal til på min tredje periode etter en ukes hvile.

 

Kreatin og D-ribose eller ALA når du har trent noen mnd også btw
... og ZMA(genin)

 

Før jeg hadde brukt penger på noe av det overnevnte ville jeg investert i esensielle fetsyrer. Udo's Choice og/eller omega 3-6-9 fra proteinfabrikken. Fett er viktig :yes:

 

btw, ZMA må være det merkeligste kosttilskuddet jeg har prøvd. Sover som en stein, drømmer som om jeg er på LSD :D

Lenke til kommentar

Psyken er ganske viktig. Du får mye mere ut av treningen hvis du har psyken "rett" innstilt. Selv vokste jeg veldig mye på kort tid, jeg trente da veldig hardt 2 ganger i uken og så løftet jeg litt vekter en gang iblant når jeg følte for det. Folk lurte på om jeg brukte boler eller stereoider, men det gjorde jeg ikke, jeg tror slikt tull bare skader deg.

Så kommer spørsmålet, hva er rett psyke? Jeg er ikke psykolog, men jeg vil si det går ut på noe som å ha selvkontroll. Hvis du aldri blir sint, irritert, frustrert, deprimert, misunnelig og slike ting og samtidig holder deg positiv og føler deg energisk orker og holder du ut mere. Smerteterskel er også greit å ha med seg når du trener, smerte har mye i felles med sinne og angst følelser, mestrer du en av disse tingene vil resten komme automatisk. For å trene opp smerteterskel er det bare å utsette seg for smerte, bite tenna sammen og late som du ikke kjenner det. Hopp gjerne inn i dusjen og skru den så kaldt du kan, lat som om du ikke kjenner kulden, med tiden vil du faktisk ikke kjenne kulden og du vil da også kunne klare å trene musklene mere før du blir utslitt.

Dette er basert på personlige erfaringer, jeg vet det virka flott for meg men jeg har ikke noe vitenskapelige bevis å vise til da jeg har funnet ut av dette selv.

Det er kanskje verdt ett forsøk likevel? :thumbup:

Lenke til kommentar
Før jeg hadde brukt penger på noe av det overnevnte ville jeg investert i esensielle fetsyrer. Udo's Choice og/eller omega 3-6-9 fra proteinfabrikken. Fett er viktig :yes:

 

btw, ZMA må være det merkeligste kosttilskuddet jeg har prøvd. Sover som en stein, drømmer som om jeg er på LSD :D

Jeg bruker PF sin SuperOmega 3-6-9 også ;)

 

ZMA er genialt! Opplever det samme som deg, merkelig at det der altså....

 

Jaja, spis sunt og ofte - og tren hardt og riktig...

 

Da var det natta for meg, så gjenstår bare 4xZMA's og en prottisshake før puta ;)

Lenke til kommentar
Psyken er ganske viktig. Du får mye mere ut av treningen hvis du har psyken "rett" innstilt. Selv vokste jeg veldig mye på kort tid, jeg trente da veldig hardt 2 ganger i uken og så løftet jeg litt vekter en gang iblant når jeg følte for det. Folk lurte på om jeg brukte boler eller stereoider, men det gjorde jeg ikke, jeg tror slikt tull bare skader deg.

Så kommer spørsmålet, hva er rett psyke? Jeg er ikke psykolog, men jeg vil si det går ut på noe som å ha selvkontroll. Hvis du aldri blir sint, irritert, frustrert, deprimert, misunnelig og slike ting og samtidig holder deg positiv og føler deg energisk orker og holder du ut mere. Smerteterskel er også greit å ha med seg når du trener, smerte har mye i felles med sinne og angst følelser, mestrer du en av disse tingene vil resten komme automatisk. For å trene opp smerteterskel er det bare å utsette seg for smerte, bite tenna sammen og late som du ikke kjenner det. Hopp gjerne inn i dusjen og skru den så kaldt du kan, lat som om du ikke kjenner kulden, med tiden vil du faktisk ikke kjenne kulden og du vil da også kunne klare å trene musklene mere før du blir utslitt.

Dette er basert på personlige erfaringer, jeg vet det virka flott for meg men jeg har ikke noe vitenskapelige bevis å vise til da jeg har funnet ut av dette selv.

Det er kanskje verdt ett forsøk likevel? :thumbup:

Seff psyken er viktig. Vet ikke på hvilken måte jeg heller, men det eneste som er helt sikkert er det at man må ha motivasjon og mål. Det nytter ikke å trene uten mål og mening. Da vil man isåfall gå lei rimelig fort..

Lenke til kommentar

Jeg ville også ha gått for Weight gainer. Da går du masse opp i vekt og da har du noe fett på kroppen for og danne det om til muskler. Men du MÅ trene.. Ellers så legger det seg på magen.

 

Har sett det samme som deg olsen.. daglig.. en i klassen min var en slik person. Alltid inntillsittende tskjorte osv.. var jo litt sexy da... :love::laugh:

 

Men seriøst.. muskler er bra det. jeg har selv litt lite fett på armene til og bygge der så jeg satser på magen.. der har jeg massevis av ting og bygge med.. =P

Lenke til kommentar

Det er det jeg liker og tro.. Iallefall når det gjelder magen min.. Så legg merke til "=P"... Men du skal ikke komme her og si at Weight gainer ikke hjelper siden jeg har sett mange personer som har tatt det som virkelig har bygget + at jeg har lest en god del om slike ting.

Lenke til kommentar
Det er det jeg liker og tro.. Iallefall når det gjelder magen min.. Så legg merke til "=P"... Men du skal ikke komme her og si at Weight gainer ikke hjelper siden jeg har sett mange personer som har tatt det som virkelig har bygget + at jeg har lest en god del om slike ting.

Sorry, så ikke "=p'en" din ;)

Har aldri sagt at gainere ikke funker, bruker det ofte selv.

Lenke til kommentar
Psyken er ganske viktig. Du får mye mere ut av treningen hvis du har psyken "rett" innstilt. Selv vokste jeg veldig mye på kort tid, jeg trente da veldig hardt 2 ganger i uken og så løftet jeg litt vekter en gang iblant når jeg følte for det. Folk lurte på om jeg brukte boler eller stereoider, men det gjorde jeg ikke, jeg tror slikt tull bare skader deg.

Så kommer spørsmålet, hva er rett psyke? Jeg er ikke psykolog, men jeg vil si det går ut på noe som å ha selvkontroll. Hvis du aldri blir sint, irritert, frustrert, deprimert, misunnelig og slike ting og samtidig holder deg positiv og føler deg energisk orker og holder du ut mere. Smerteterskel er også greit å ha med seg når du trener, smerte har mye i felles med sinne og angst følelser, mestrer du en av disse tingene vil resten komme automatisk. For å trene opp smerteterskel er det bare å utsette seg for smerte, bite tenna sammen og late som du ikke kjenner det. Hopp gjerne inn i dusjen og skru den så kaldt du kan, lat som om du ikke kjenner kulden, med tiden vil du faktisk ikke kjenne kulden og du vil da også kunne klare å trene musklene mere før du blir utslitt.

Dette er basert på personlige erfaringer, jeg vet det virka flott for meg men jeg har ikke noe vitenskapelige bevis å vise til da jeg har funnet ut av dette selv.

Det er kanskje verdt ett forsøk likevel? :thumbup:

Svært bra sagt.

 

"Where the mind goes, the body will follow"

Hvis du er innstilt på å trene hardt, å få mye ut av treningen, vil du begynne å se resultater ganske fort. Nytter ikke med noe halvhjerta greier.

Lenke til kommentar
Da er jeg nok en ganske Hardgainer kan du si.. Men håper på et bra resultat  :D  Får se hvordan det har utvikla seg til sommerferien..

Hva slags program kjører du? *nyskjerrig*

Tja.. har fått et opplegg fra Puls instruktørene som jeg skal trene etter, og jeg holder det sånn ca, men trener mye mere på overkroppen enn det som jeg "skal".. Det opplegget jeg har fått der gir meg ikke noen stor utfordring, så jeg skal prate litt med de etterhvert. Jeg sykler 10 min for oppvarming, tøyer ut litt, og så begynner jeg med all slags krafttrening.. Orker ikke å ramse opp alle apparatene her og nå ;)

 

er HST et kosttilskudd ? Kan noen forklare meg litt nærmere hva det er ? :roll:

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

HST er et treningsprinsipp, ikke et tilskudd. Gå inn her, søk etter hst. Du finner gode forklaringer på norsk.

 

Du sier at du trener mer overkropp enn programmet du har fått av instruktøren tilsier. Lytt til folk med erfaring, de vet somregel hva de prater om. Jeg ser nok av 16-18 åringer på gymet jeg går på, som trener mye feil. Alt for mange set, alt for tunge vekter. "Nybegynnere" prioriterer ofte musklene du kan se i speilet. Bryst, mage og armer. Kroppen er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd, og det ser dumt ut med bra utviklet overkropp og pinglete bein. Jeg sier ikke at alt dette gjelder deg, men jeg ser mange som gjør mye dumt på gymet.

 

- Prioriter mindre tunger vekter du har kontroll over fremfor tunge vekter. Har du kontroll over vekta under hele utførelsen har du også kontant med muskelen hele tiden. Det gir bedre treningseffekt fremfor å løfte tungest mulig.

 

- Lytt til folk med erfaring, bedre å spørre om dumme ting enn å trene feil.

 

Lykke til

 

:thumbup:

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Først og fremst;

 

Du skrev at du trener mest på overkroppen, og det skjønner jeg fordi det er gøyest. MEN; visste du at ved å trene beina så øker muskelvekst-hormonene i kroppen, slik at en for bedre utnyttelse av treningsøkten dersom man trener dem først iløpet av en økt? Knebøy (squat) er en ideel øvelse for dette

 

HST står for Hypertrofispesikfikk trening, dvs muskelvekstspesifikk trening.

 

Jeg vil anbefale at du leser denne tråden.

 

Den går i grove trekk ut på å trene hele kroppen 3 ganger i uka (man-ons-fre).

Man skal kun ha økter på max 1 time. Dvs få sett pr muskelgruppe.

Øvelsene skal reduseres ned til max 2 pr musklelgruppe.

Opplegget spenner seg over en 8ukers periode, hvor man skal trene 2 uker a 15-10-5-5(negative) sett.

 

Belastningen skal økes progressivt for hver økt.

 

Oppsummering

De viktigste prinsippene i HST er:

1. Tren hver muskel ofte

2. Tren hver muskel progressivt tyngre gjennom hele treningsprogrammet.

3. Foreta Strategisk Nedtrening for å reversere bindevevstilpasningene, slik at du igjen kan begynne på lette vekter og allikevel vokse.

Lenke til kommentar
- Prioriter mindre tunger vekter du har kontroll over fremfor tunge vekter. Har du kontroll over vekta under hele utførelsen har du også kontant med muskelen hele tiden. Det gir bedre treningseffekt fremfor å løfte tungest mulig.

:yes::yes:

 

Største feilen de fleste gjør er å prøve å løfte tyngst. Man må bare innse at alle er forskjellige, og at noen løfter mer enn andre. Det eneste man kan trøste seg med, er at dersom man lytter til kroppen og trener fornuftig iforhold til egen fysikk, vil resultatene komme i mye større og bedre grad, enn ved at man trener for tungt og feil.

 

Dessuten er det viktig å ikke havne i fella hvor man blir overtrent. Da vil resultatene bli negative.

 

Og derfor er HST-prinsippet et ideelt treningsopplegg, fordi dersom man følger det vil man unngå de mest vanlige fallgruvene (eksempelvis; overtrening og overbelastning).

Lenke til kommentar

Enda et godt råd jeg har kommet ovet; Mange ivrer etter å komme seg ned på benkpressen. Regner med du er en av dem som ønsker å legge seg ned under den stanga. Problemet for _mange_ er de ikke tør å løfte lite / ingen vekter på stanga og heller velger de litt mindre profilerte alternativene. Gjør ikke det! Ingen ser på deg. Legg deg ned og få inn rytmen uten vekter først også avanser til å hive på et par 5kg. lær deg å holde stanga stabil med litt vekter før du tar for mye. Det er _bare_ dumt.

 

Kjenner mange proffe/velbygde nå som ikke turte å starte med benkpress på et tidlig nivå pga. de ikke turte å vise de tok få kilo på stanga.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...