Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN boks > ADSL = Problemer?


Anbefalte innlegg

Dette blir litt vanskelig å forklare, men jeg skal prøve:

Jeg fikk idag telenors gjør-det-selv pakke. Her hjemme har vi en del telefoner tilkoblet isdnlinjen (tre faktisk). ISDNboksen min har en strømtilkobling helt til høyre, så har den to rj45 uttak under hvor det står "isdn". En av disse har en rj45 ledning som går inn til ett av de to telefonuttakene som er på veggen. Til venstre for det to 45 uttakene på isdnboksen, står det "linje", hvor det går to tvinnede tråder inn i isdnboksen, men selve rj45 uttaket står ubrukt der. Jeg satte ivirig igang med å koble til slik telenor beskriver i manualen som fulgte med. Jeg tok ut 45 kabelen fra et av de to tlf. uttakene. Jeg satte en 45 kabel inn i tlf. uttaket og inn i "line" uttaket på splitteren. Videre tok jeg den frakoblede kabelen inn i "phone/isdn" uttaket på spiltteren.

 

Jeg hørte på telefonen etter summetone som beskrevet i manualen, men ingen summetoen kom. Etter mange mislykkede forsøk klarte jeg å få en summetone ved å koble slik:

Telefon>ISDNboks sin "isdn" linje med rj45 kabel

>telefonuttak 1>"Line" på splitter med rj45 kabel

>telefonuttak 2>phone/isdn uttak på splitter med rj45 kabel (den fulgte med telefonen, men regner med det er en rj45 kabel, selv om den er tynnere.

Her hørte jeg at det var summetone på telefonen, så videre koblet jeg modemet til splitteren, hvor modemets "syn" lys blinket, av mangel på adsl linje. Så spørsmålet er: Vil telenors oppkobling mot modemet mitt den 28. januar by på problemer pga. de nødvendige omkoblingene? Er alt greit siden jeg har summetone på telefonen? Jeg antar at jeg fikk de opprinnelige problemene siden vi har andre telefonuttak i huset (vi har som sagt 3 telefoner i bruk). Trnger vi montør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig jeg har misforstått din grundige forklaring, men dette skal kobles slik:

 

På splitteren skal du koble den ledningen som sitter inne i ISDN- boksen, på "linje". Da trenger du tydeligvis en RJ45- kontakt, og en termineringstang. Det er mulig å lodde på ledningene fra en kontakt som allerede er terminert, hvis du ikke har en slik tang. du skal bruke pinne 4 og 5 på RJ45- kontakten.

 

Så kobler du en kort RJ- kabel fra splitteren der det står "phone" til ISDN- boksen din, linje- kontakten som ikke er i bruk. Kontaktene til telefonene lar du sitte slik de var opprinnelig.

 

ADSL- boksen kobler du til ADSL- kontakten på splitteren.

 

Splitteren skal også kobles til før ISDN- boksen, da dsl- signalene skal filtreres ut.

 

Hjalp det?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har også problem med ISDN/ADSL. (Telenor)

Kan noen si meg hvilke farger som skal på pinne 4 og 5 på RJ-pluggen?

 

Tilgjengelige farger på kabelen er sort, blå, rød og grønn.

 

Har nå rød og blå på de 2 midterste (4&5) og grønn og sort på de andre (3&6)

 

Splitteren og ISDN-boksen er koplet korrekt. (Har summetone, og kan ringe/bruke ISDN-internet).

 

Får overhodet ikke forbindelse til internett med ADSL-modemet. (PC-en kommuniserer greit med modemet. @-lampa lyser aldri. Har også prøvd linja rett i modemet uten splitter. (Og uten ISDN-boksen selvsagt!)

 

Har prøvd med telenors installasjons CD og RASPPPOE. (Bruker Win2000)

 

Har ringt Telenor men de sier at alt skal være i orden.

 

Noen tips? :(

Lenke til kommentar

Enkel måte: Sånn skal det gjøres! splitter linje inn til nt1 boks og til pc. liten edit her gikk fort i svingene :blush:

 

Enklere kan det ikke bli, klarer du ikke det så ring montør

 

Litt enklere: Den ledningen som er tvunnet som går inn i NT1 boksen (isdn boksen) skal kobles til splitter! så skal en ledning gå til router eller modem, den andre fra splitteren skal til NT1 boksen inn på Linje, videre skal du la resten være koblet til ISDN som det var til å begynne med!

Endret av knutern_
Lenke til kommentar
Enkel måte: Sånn skal det gjøres! linje inn til nt1 boks - splitter - til tlf og til pc.

 

Enklere kan det ikke bli, klarer du ikke det så ring montør

Ja da trenger du montør. :p

 

Riktig kopling blir jo "Linje utenfra" -> splitter -> "ADSL til MODEM".

Og "Telefon på splitteren" til "NT-boksen".

 

(Dobbeltsjekket nettopp med installasjonsguiden til Telenor, og fikk i tillegg bekreftet dette av mannen på telehors support-telefon)

 

Problemet mitt derimot er at alt er koplet riktig, men ADSL funker ikke.

 

Alt av ISDN utstyr fungerer helt perfekt. Inkl. surfing med 2 linjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...