Gå til innhold

2 veis og 3 veis høytaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3-veis høyttalere har tre forskjellig høyttalere som gjengir hver sin del av lydbilde. Kan også ha flere av de enkelte. Men lydbildet er delt opp i bass - mellomtone - diskant. I en 2-veis høyttaler er lydbidet delt opp i 2 deler, bass/mellomtone - diskant.

 

Kan ikke si hva som er best da kvaliteten på komponentene gjør at en dyr 2-veis hølyttaler kan være mange ganger bedre enn en billig 3-veis.

Endret av D-Fender
Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på en 2 veis og 3 veis høytaler??

 

Hva er best?

Du glemmer 4-veis høyttaleren!

 

Bass-mellomtone-diskant-superdiskant

 

 

eller hva med 5-veis høyttaleren (veit ikke om det er noe som heter det men..)

 

LFE-Bass-mellomtone-diskant-superdiskant

Lenke til kommentar
skjønner jo hvorfor du har 7500+++ innlegg...

Nøyaktig hva er det du prøver å si her?

 

Jeg vurderer alvorlig talt å lage en ny bruker for å slippe slike irrelevante og fullstendig useriøse bemerkninger. Ikke gå rundt grøten som en pusling, skriv hva du mener.

Lenke til kommentar
skjønner jo hvorfor du har 7500+++ innlegg...

Nøyaktig hva er det du prøver å si her?

 

Jeg vurderer alvorlig talt å lage en ny bruker for å slippe slike irrelevante og fullstendig useriøse bemerkninger. Ikke gå rundt grøten som en pusling, skriv hva du mener.

Skjønner ikke helt hva fyren reagerte på i innlegget ditt. Det er jo sant at det finnes 2½-veis høyttalere....

Lenke til kommentar
Det finnes også 2½-veis høyttalere, hvor delefrekvensen skiller mellomtonen fra basselementet. Disse er relativt vanlige.

skjønner jo hvorfor du har 7500+++ innlegg...

Høh!

Her er en som ikke har skjønt at enkelte faktisk har fornuftige ting å si om mye, og ikke bare poster for sin egen del.

På seg selv kjenner man andre eller hva D-fender...?

 

Personlig mener jeg LarsC er en av de mer seriøse her på forumet.

 

Absolutt en person det er nyttig å "rive kjeft med" over ting og tang :D

Mye matnyttig å lese i postene hans...

 

Beklager off topic sakene, men det måtte bare ut...

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg LarsC er en av de mer seriøse her på forumet.

 

Åh, jeg ber. Takktakk. :)

 

Absolutt en person det er nyttig å "rive kjeft med" over ting og tang  :D

 

Hehe. ;)

 

Tanken bak postingen om 2½-veis høyttalere var bare for å opplyse trådstarter om at det finnes, og at det er relativt vanlig (jeg har ikke statistikk på området, dog). Jeg tenkte det var en grei ting, siden det er et greit kompromiss mellom 2- og 3-veis.

 

cdrom følger opp med andre design som jeg ikke nevnte. 4- og 5-veis hører vanligvis til de øvre prisklasser, svjv.

 

Hva heter forresten det konstruksjonsdesignet med mellomtone - diskant - mellomtone/bass montert på samme baffel? D'Appolito eller noe?

 

lindp: Det er ikke meningen å lage bråk, jeg lurte bare på hva den kommentaren skulle bety.

Lenke til kommentar

Poenget med bedre kvalitet på fler-veis høyttalere er fordi at man kan da skreddersy elementene mer i forhold til hvilket lydfrekvenser de skal spille. I stedet for å ha ett element som både tar bass+diskant, blir det dermed bedre å ha to "spesialiserte" elementer som tar henholdsvis kun bass og diskant.

Lenke til kommentar
Jeg fatta ikke helt 2,5 veis, mener du at det er en 2 veis med 2 basselementer (altsaa 3 elementer), der de har forskjellig delefrekvens?

Det stemmer det.

 

En 2,5 veis har gjerne 2 basser, der en spiller f.eks 50-3500Hz, mens den andre spiller 50-350Hz. Blir nesten som semi-subwoofer. Og i en del tilfeller står disse i seperate rom inne kabinettet. Der utroming på rommmet i kabinett avgjør hvilke frekvenser de spiller(i tilleg til delefilter).

Lenke til kommentar
@LarsC: Saann delvis OT: (traadstarter har uansett faatt svar paa det han spurte om, det klarte D-Fender helt fint)

Jada, jeg skal ikke nekte for at det var ikke hva trådstarter spurte om, men siden man først spør om noe så grunnleggende, så ville jeg bare opplyse om det. Ikke verre enn det. Men nå legger vi det bak oss, eller hur? :)

 

Gromle forklarer det godt, men du kan sikkert finne mer lesestoff på nettet eller på ditt lokale bibliotek hvis du vil. Jeg fant ikke akkurat en 100% relevant link, men denne virker ganske grei:

http://www.audiovideo101.com/learn/articles/speakers/

Lenke til kommentar
skjønner jo hvorfor du har 7500+++ innlegg...

Nøyaktig hva er det du prøver å si her?

 

Jeg vurderer alvorlig talt å lage en ny bruker for å slippe slike irrelevante og fullstendig useriøse bemerkninger.

Henger meg på OT bølgen :)

 

En enkel løsning: De burde slå av hele tellefunksjonen. Den sier ingen verdens ting uansett. Noen ser ut til å tro at et forum er det samme som IRC og får mange poster av den grunn. Antallet sier lite om kunnskapen så det er liksom ikke noe argument. I tillegg hadde man sluppet den evige klagingen på "telleposter". Telleunksjonen ber jo om sånt.

 

Dette er min mening og har ingenting med LarsC personlig å gjøre, det bare passet å si det etter det han skrev.

 

 

Tilbake til topic, selv om jeg sikkert kunne funnet ut dette selv ;)

Dali104 (5005 nå?) er altså en 2 1/2 veis? Eller kanskje ikke?

Endret av OBServer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...