Gjest 4024d...9b6 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Hei. En slektning har bestillt seg ny bil elbil. Bestillte 03.02.2026. Estimert levering var 20 mai. Ting dryger, og ny lovnad var 20 juni. Greit nok. Fikk før helgen nytt estimat, 27 august. Slektning sendte før helgen en mail til selger, der h*n sier at kjøpet ønskes hevet. Fikk svar nå for noen timer siden, at de ikke vurderer forsinkelsen som vesentlig nok for å gi grunnlag for heving av kjøp. Hva anses som en vesentlig nok forsinkelse tenker dere?🤷♂️ Anonymous poster hash: 4024d...9b6
BadCat Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Hevd at bilen skulle brukes i ferien og at det ikke har noen hensikt å motta bilen i August. Tilby selskapet å betale leiebil for hele juli måned.
Gjest 4024d...9b6 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni BadCat skrev (24 minutter siden): Hevd at bilen skulle brukes i ferien og at det ikke har noen hensikt å motta bilen i August. Tilby selskapet å betale leiebil for hele juli måned. Fikk tilbud om å leie bil for egen regning frem til slutten av august, da til nedsatt pris. Bilen de tilbyr er langt fra nivå på bil som er bestillt, og synes egentlig at selger er frekk som tilbyr den. Anonymous poster hash: 4024d...9b6
Føniks Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/rettigheter-ved-forsinkelser Vesentlig forsinkelse er gjerne regnet fra 4 uker. Denne bilen er derfor definitivt vesentlig forsinket etter hva som er avtalt. Men kjøper må gi selger en rimelig tilleggsfrist før kjøpet kan heves. Endret 29. juni av Føniks 3
Gjest 4024d...9b6 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Føniks skrev (5 minutter siden): https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/rettigheter-ved-forsinkelser Vesentlig forsinkelse er gjerne regnet fra 4 uker. Vil det si 4 uker fra 20 mai, eller 20 juni? Anonymous poster hash: 4024d...9b6
BadCat Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) Slutten av August er vel sent. En stor del av gelden ved å få en nybil er å få den til sommeren. Hva hindrer at dere er like langt i slutten av august. "Bilen kommer kanskje i desember, senest i januar/februar." Endret 29. juni av BadCat 1
Føniks Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Gjest 4024d...9b6 skrev (1 minutt siden): Vil det si 4 uker fra 20 mai, eller 20 juni? Anonymous poster hash: 4024d...9b6 20 mai om det er denne datoen som fremkommer i kjøpskontrakten. Men relevant her er også hva som eventuelt står med liten skrift i kjøpskontrakten vedrørende levering av bilen. 1
Gjest 4024d...9b6 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Føniks skrev (5 minutter siden): 20 mai om det er denne datoen som fremkommer i kjøpskontrakten. Men relevant her er også hva som eventuelt står med liten skrift i kjøpskontrakten vedrørende levering av bilen. "Dersom bilen ikke leveres til avtalt tid skal kjøper sette en rimelig tilleggsfrist for levering, jf, fkjl paragraf 6 og 23. Oversittes tilleggsfristen kan avtalen heves. Kjøper har umiddelbar hevingsrett der selger er underrettet om at leveringstidspunktet er avgjørende" osv osv.. Hva er en rimelig tilleggsfrist her? Takker for svar. Anonymous poster hash: 4024d...9b6
Føniks Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) Gjest 4024d...9b6 skrev (12 minutter siden): "Dersom bilen ikke leveres til avtalt tid skal kjøper sette en rimelig tilleggsfrist for levering, jf, fkjl paragraf 6 og 23. Oversittes tilleggsfristen kan avtalen heves. Kjøper har umiddelbar hevingsrett der selger er underrettet om at leveringstidspunktet er avgjørende" osv osv.. Hva er en rimelig tilleggsfrist her? Takker for svar. Anonymous poster hash: 4024d...9b6 Bilen er bestilt i februar med en estimert leveringstid 20 mai. Det er nesten 4 måneder fra bestilling til levering. Jeg er usikker på om det vil være rimelig å sette en tilleggsfrist midt i fellesferien, så det ville jeg kanskje unngått å gjøre. Umiddelbart ville jeg tenkt 6 august kunne være en rimelig tilleggsfrist å gi dem. Det er godt over 1 måned fra nå, og 2,5 måneder fra opprinnelig estimert leveringstid. Kan de ikke levere bilen til da så bør de kunne imøtekomme ønsket om å frivillig heve kjøpet allerede nå før ferien. Endret 29. juni av Føniks 1
obygda Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Er det lov å spørre om merke og modell? Jeg har hevet bilkjøp en gang tidligere. I det tilfelle gikk jeg inn og ba om å få en annen bil forhandler hadde. Det gikk da greit med hevingen.
Gjest 4024d...9b6 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Føniks skrev (34 minutter siden): Bilen er bestilt i februar med en estimert leveringstid 20 mai. Det er nesten 4 måneder fra bestilling til levering. Jeg er usikker på om det vil være rimelig å sette en tilleggsfrist midt i fellesferien, så det ville jeg kanskje unngått å gjøre. Umiddelbart ville jeg tenkt 6 august kunne være en rimelig tilleggsfrist å gi dem. Det er godt over 1 måned fra nå, og 2,5 måneder fra opprinnelig estimert leveringstid. Kan de ikke levere bilen til da så bør de kunne imøtekomme ønsket om å frivillig heve kjøpet allerede nå før ferien. Takker, kommer til å gi dem frist til rett over fellesferien, for så å krysse fingrene for at de innser at det blir umulig.👍 Anonymous poster hash: 4024d...9b6
Gjest 4024d...9b6 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni obygda skrev (29 minutter siden): Er det lov å spørre om merke og modell? Jeg har hevet bilkjøp en gang tidligere. I det tilfelle gikk jeg inn og ba om å få en annen bil forhandler hadde. Det gikk da greit med hevingen. Det er lov å spørre. 👍😅 Kan si at såpass som at det er en bil de garantert får videresolgt så fort den kommer. Anonymous poster hash: 4024d...9b6
kremt Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Garantert? Det er tegn på at nybilmarkedet er ganske tregt om dagen. Hvertfall deler av det.
Føniks Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Gjest 4024d...9b6 skrev (43 minutter siden): Det er lov å spørre. 👍😅 Kan si at såpass som at det er en bil de garantert får videresolgt så fort den kommer. Anonymous poster hash: 4024d...9b6 Tesla altså
obygda Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Føniks skrev (6 minutter siden): Tesla altså Tesla har ikke så lang levering...Nei..her er det noe annet. Tipper Volvo..de har ofte blitt forsinket
Gjest 4024d...9b6 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Ingen av delene. 👍 Anonymous poster hash: 4024d...9b6
Snylter Skrevet tirsdag kl 20:17 Skrevet tirsdag kl 20:17 Jeg kjøpte nybil av typen ganske kostbar (ca 2,2 mill ville den kostet i Norge med avgifter) og eksklusiv i 2017, bilen var ikke en standard hyllevare og jeg hadde brukt en del tid på å sette opp riktige spesifikasjoner for hvordan jeg skulle ha bilen. Bilen ble bestilt i august 2017 med løfte om levering før jul samme år, det skar seg.. Så ventet jeg til midt i januar 2018, de fikk da en 4 ukers frist på levering med klar melding om at jeg ved forsinket levering ville heve kjøpet. Bertel O. Steen var min motpart, de anerkjente min rett til å heve kjøpet, vi forhandlet litt om det og ble til slutt enige om leveringsfrist og kompensasjon for forsinkelsen. Hvis det er en seriøs forhandler og importør bør det være mulig for trådstarters slektning å forhandle seg frem til en god deal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå