Spillredaksjonen Skrevet 18. april Skrevet 18. april Debatt: Pingvin-revolusjonen Siden 2022 har SteamOS bevist at Linux-gaming ikke bare er et eksperiment, men en revolusjon. Er dette en teknologisk flørt som snart er over, eller er vi vitne til det største skiftet i gaming-historien siden Windows 95? Les hele saken på Gamer.no» 2 1
erikric Skrevet 18. april Skrevet 18. april (endret) Edit: takk for artikkel om tema som engasjerer meg stort for tiden! Var på et LAN i går kveld, og byttet fra Win11 til CachyOS (Arch-basert) for eksperimentets skyld. Tok tiden, og det tok nøyaktig 30 minutter fra jeg wipet Windows til jeg hadde CS2 oppe å gå på Linux. (Hadde lastet ned OS/laget minnepinne fra før.) Jeg måtte klikke på en knapp for å laste ned spill-tillegg (Steam, Discord etc.), og alt fungerte ut av boksen. Null konfigurasjon, og jeg fikk rundt 20-30 ekstra fps i spillet (for de som teller denslags). Ingen nedlasting av drivere, og dette var med et nVidia-kort (1660s) Det eneste virkelig store hinderet mot gaming på Linux i dag er som artikkelen nevner spill som krever inngripende anti-cheat (som Linux med gode grunner ikke aksepterer), som Valorant, LoL, BF6 (og nå også BF1!!!), og Fortnite. (Men ønsker du egentlig at EA, eid av Jared Kushner (Trumps svigersønn) og Saudi Arabia skal ha kernel-level tilgang på datamaskinen din uansett?) P.S. nei, jeg er ikke LISP-programmerer, jeg er bare glad i parenteser Endret 18. april av erikric Takk for artikkel og endret litt innhold 1 1 2
Nedron Skrevet 18. april Skrevet 18. april Må også si takk til skribenten for å ta opp Linux temaet. Synes det er veldig aktuelt for meg , og hjalp med å kaste lys rundt det som mange, inkludert meg, synes er vanskelig og nokså overveldende å sette seg inn i. Jeg har allerede satt i gang prosessen med å komme meg så langt unna som mulig fra de store tek-gigantenes klør, og Linux kommer til å bli installert på en eldre laptop først , slik at jeg kan teste det , og finne ut av ting før den finner veien til min stasjonær. Som skribenten skriver , har jeg også tro på at Steam OS kommer til å hjelpe med overgangen fra greedsoft til Linux etter hvert som den blir tilgjengelig på stasjonære og bærbare PC-er. Spennende å se utviklingen fremover! 1 1
PosteMonopolet Skrevet 18. april Skrevet 18. april (endret) Veldig positiv utvikling dette i kampen mot de få gantene som har fått alt for mye makt og penger. ITavisen burde snart bruke overskriften "Linux knuser Mac"😆 Endret 18. april av PosteMonopolet 1 2
marius1991 Skrevet 18. april Skrevet 18. april Kjører Bazzite på rog ally x. Knirkefritt. Måtte bare fjerne secure boot Testet også koble til skjerm med kvm (usb c). Ble som en helt vanlig pc med mus og tastatur. Måtte bare gå ut av big picture mode i steam for å få "pc" følelsen Kan nå nyte poe2 og RL hvor som helst. 2
Ping7 Skrevet 19. april Skrevet 19. april Kan absolutt vurdere å installere Linux etter hvert, men enn så lenge holder jeg meg til Windows, rett og slett fordi det er mer praktisk. Hjelper heller ikke at jeg trenger Office, Teams og flere andre MS programmer for å få jobbet hjemmefra. 1
erikric Skrevet 19. april Skrevet 19. april Ping7 skrev: Kan absolutt vurdere å installere Linux etter hvert, men enn så lenge holder jeg meg til Windows, rett og slett fordi det er mer praktisk. Hjelper heller ikke at jeg trenger Office, Teams og flere andre MS programmer for å få jobbet hjemmefra. Jeg bruker Teams-klient i Linux på jobben. Fungerer utmerket den. Resten av Office er i stor grad web-basert, så går bra å bruke det også. OneDrive-klient har jeg ikke fått til å virke helt på Linux enda. 1 1
herzeleid Skrevet 19. april Skrevet 19. april Takk for en veldig interessant "nerdeartikkel". I en tid der såpass mye av spilljournalistikken og -diskusjonen handler om helt andre ting er det gøy med artikler som virkelig beveger seg ned i materien og under panseret. Mer av denslags! 2
Willi.Blikket Skrevet 20. april Skrevet 20. april @erikric prøvd med rclone? [https://itsfoss.com/use-onedrive-linux-rclone/] 1
erikric Skrevet 21. april Skrevet 21. april (endret) 17 hours ago, Willi.Blikket said: @erikric prøvd med rclone? [https://itsfoss.com/use-onedrive-linux-rclone/] Hmmm, ikke testet. Takk for tips! (Og vipps ble Linux for hvermansen litt skummelt igjen likevel...) Endret 21. april av erikric Skrivefeil
vegin61269 Skrevet 21. april Skrevet 21. april 5% på Steam er bra, når vi kommer opp til 10% kan de ikke ignorere oss. Men det er fortsatt flere som bruker Linux som ikke er på Steam. Det er flere som bruker Linux enn det er abonnenter av Adobe. Kjører SteamOS på en PC med AMD 5700X og RX 6750XT tilkoblet TV samt på 2 SD OLED og Legion Go S. En annen PC med 5700X og RX 6600XT med Bazzite deckmode. Desktopene i huset har Bazzite og Fedora. Laptop med Aurora. Byttet alt over til Atomic/"immutable" etter 11 år på Debian, Ubuntu, Manjaro, Fedora etc.
MomentousMomentum Skrevet 21. april Skrevet 21. april vegin61269 skrev: 5% på Steam er bra, når vi kommer opp til 10% kan de ikke ignorere oss. Men det er fortsatt flere som bruker Linux som ikke er på Steam. Det er flere som bruker Linux enn det er abonnenter av Adobe. Kjører SteamOS på en PC med AMD 5700X og RX 6750XT tilkoblet TV samt på 2 SD OLED og Legion Go S. En annen PC med 5700X og RX 6600XT med Bazzite deckmode. Desktopene i huset har Bazzite og Fedora. Laptop med Aurora. Byttet alt over til Atomic/"immutable" etter 11 år på Debian, Ubuntu, Manjaro, Fedora etc. Nå var det jo spesifikt Steam-tall jeg gikk for. At det finnes langt flere enn gamere2er det ingen tvil om. Leste at Frankrike skulle bytte ut Windows i alle offentlige instanser og, så da blir det jo noen brukere der og. Men skal vi ta totalen, så er nok tallet mindre enn fem prosent, tenker jeg.
MomentousMomentum Skrevet 21. april Skrevet 21. april herzeleid skrev: Takk for en veldig interessant "nerdeartikkel". I en tid der såpass mye av spilljournalistikken og -diskusjonen handler om helt andre ting er det gøy med artikler som virkelig beveger seg ned i materien og under panseret. Mer av denslags! Har vurdert en større guide til Linux og. Vi får sjå!
vegin61269 Skrevet 22. april Skrevet 22. april 17 hours ago, MomentousMomentum said: 21 hours ago, vegin61269 said: 5% på Steam er bra, når vi kommer opp til 10% kan de ikke ignorere oss. Men det er fortsatt flere som bruker Linux som ikke er på Steam. Det er flere som bruker Linux enn det er abonnenter av Adobe. Kjører SteamOS på en PC med AMD 5700X og RX 6750XT tilkoblet TV samt på 2 SD OLED og Legion Go S. En annen PC med 5700X og RX 6600XT med Bazzite deckmode. Desktopene i huset har Bazzite og Fedora. Laptop med Aurora. Byttet alt over til Atomic/"immutable" etter 11 år på Debian, Ubuntu, Manjaro, Fedora etc. Expand Nå var det jo spesifikt Steam-tall jeg gikk for. At det finnes langt flere enn gamere2er det ingen tvil om. Leste at Frankrike skulle bytte ut Windows i alle offentlige instanser og, så da blir det jo noen brukere der og. Men skal vi ta totalen, så er nok tallet mindre enn fem prosent, tenker jeg. Ville bare nevne det siden mange glemmer at det var flere ti talls millioner Linux brukere før Valve kom med Proton i 2018. De fleste av dem spiller fortsatt ikke men de har mest sannsynlig unger som bruker Linux og spiller. Itillegg er Linux brukere svært lite villige til å gi fra seg data. På hardware.no, nå tek.no, brukte 2.35% av leserne Linux i 2014. Mange offentlige instanser i diverse Europeiske land har byttet eller prøvd å bytte. Tyskland var tidlig ute men første gangen gjorde de en feil, de lagde sin egen distro. Totalen blir mye større hvis du fjerner piratkopier av Windows. Jeg vil absolutt anbefale Windows brukere til å sette av en helg til å prøve seg fram. Bare synd at det koster skjorta for en ekstra SSD nå. Ta en "30 day challenge". CachyOS og Nobara for de som vil sette seg mer inn i OSet og Linux. Bazzite (desktop) for de som vil ha noe "enklere". Jeg har kjørt alle de nevnte på både desktop og håndholdte PCer som Rog Ally Z1e, Steam Deck OLED og OG Legion Go. Jeg foretrekker Bazzite nå som jeg bryr meg lite om OSet/Linux og mer om stabilitet etc. Slik jeg bruker Bazzite; Etter installasjon; Apper lastes ned fra Bazaar App store. Heroic Games Launcher (GoG, Epic, Amazon) Proton Plus (for proton-GE og protontricks) Protontricks Prism Launcher (Minecraft Java) Faugus Launcher (jeg foretrekker å installere via terminalen, men flatpak fungerer fint. Brukes til å teste repacks) FreeCAD og slicer software. Discord, Brave, Transmission..... Alt fra App store. Jeg rører ikke nettleseren for å hente software. Eneste er Faugus Launcher via GitHub.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå