Gå til innhold

Debatt: Pingvin-revolusjonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Edit: takk for artikkel om tema som engasjerer meg stort for tiden!

Var på et LAN i går kveld, og byttet fra Win11 til CachyOS (Arch-basert) for eksperimentets skyld. Tok tiden, og det tok nøyaktig 30 minutter fra jeg wipet Windows til jeg hadde CS2 oppe å gå på Linux. (Hadde lastet ned OS/laget minnepinne fra før.)

Jeg måtte klikke på en knapp for å laste ned spill-tillegg (Steam, Discord etc.), og alt fungerte ut av boksen. Null konfigurasjon, og jeg fikk rundt 20-30 ekstra fps i spillet (for de som teller denslags). Ingen nedlasting av drivere, og dette var med et nVidia-kort (1660s)

Det eneste virkelig store hinderet mot gaming på Linux i dag er som artikkelen nevner spill som krever inngripende anti-cheat (som Linux med gode grunner ikke aksepterer), som Valorant, LoL, BF6 (og nå også BF1!!!), og Fortnite. (Men ønsker du egentlig at EA, eid av Jared Kushner (Trumps svigersønn) og Saudi Arabia skal ha kernel-level tilgang på datamaskinen din uansett?)

P.S. nei, jeg er ikke LISP-programmerer, jeg er bare glad i parenteser :)

Endret av erikric
Takk for artikkel og endret litt innhold
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Må også si takk til skribenten for å ta opp Linux temaet. Synes det er veldig aktuelt for meg , og hjalp med å kaste lys rundt det som mange, inkludert meg, synes er vanskelig og nokså overveldende å sette seg inn i.

Jeg har allerede satt i gang prosessen med å komme meg så langt unna som mulig fra de store tek-gigantenes klør, og Linux kommer til å bli installert på en eldre laptop først , slik at jeg kan teste det , og finne ut av ting før den finner veien til min stasjonær. 

Som skribenten skriver , har jeg også tro på at Steam OS kommer til å hjelpe med overgangen fra greedsoft til Linux etter hvert som den blir tilgjengelig på stasjonære og bærbare PC-er. 

Spennende å se utviklingen fremover!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Veldig positiv utvikling dette i kampen mot de få gantene som har fått alt for mye makt og penger.

ITavisen burde snart bruke overskriften "Linux knuser Mac"😆

Endret av PosteMonopolet
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjører Bazzite på rog ally x.

Knirkefritt. Måtte bare fjerne secure boot

Testet også koble til skjerm med kvm (usb c). Ble som en helt vanlig pc med mus og tastatur. Måtte bare gå ut av big picture mode i steam for å få "pc" følelsen

Kan nå nyte poe2 og RL hvor som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...