Gå til innhold

Hva betyr VPU


drno21

Anbefalte innlegg

Å slå av VPU'en anbefales ikke. Men det kan gjøres dersom du har store problemer og ikke trenger å vise 3D eller video.

 

Det gjøres i: Dieplay Properties -> Settings -> Advanced -> Troubleshoot. Der setter man "hardware accelleration" til "none".

 

Men husk: Da rendrer du alt i software så det vil gå sinnnnsykt tregt.

Slå av VPU'en du liksom... Latterlig!

Tipper han hadde fått mye bilde da når man slår av skjermkortet. :laugh::laugh::laugh:

Han sikter til at VPU recovery er slått på selv om det ikke kom helt tydeligt frem.

Dette gjør han ved å høyreklikke på desktop og velger egenskaper, da skal det komme frem en del faner og i den ene skal det "Disable VPU recovery", kryss av denne.

 

Hvis leserene skal finne feilen så bør du legge ved specs på PC'en, hvilken ATI driver du bruker, eventuelt legge ut temperaturer, har du OC'ed PC'en osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slå av VPU'en du liksom... Latterlig!

Kanskje du kan tenke litt på hva man slår av når man slår av HW accelleration?

Ingen her som har påstått at VPU = skjermkortet.

Nei, VPU er ikke det samme som skjermkortet men det er tross alt den aller viktigeste delen i skjermkortet og uten denne delen vil ikke kortet fungere!

Endret av norrick
Lenke til kommentar
Nei, VPU er ikke det samme som skjermkortet men det er tross alt den aller viktigeste delen i skjermkortet og uten denne delen vil ikke kortet fungere!

Du må nok anstrenge deg litt mer for å forstå dette.

Når du slår av HW acceleration så fungerer jo kortet fremdeles, men funksjonene til VPU/GPU er overtatt av software.

Lenke til kommentar
Du må nok anstrenge deg litt mer for å forstå dette.

Når du slår av HW acceleration så fungerer jo kortet fremdeles, men funksjonene til VPU/GPU er overtatt av software.

VPU er mye mere enn hardware akselrasjon!!!

All kommunikasjon foregår via denne uansett om hardwareakselrasjon er av eller på.

AGP interface går via VPU, samme gjør 2D motoren, minne-interface og display-interface.

Det er mye som er intregert i denne chippen.

 

DU må nok anstrenge deg litt mer for å forstå dette. :yes:

 

 

Blokkdiagram over R300 chippen(VPU'en):

blockdiag.gif

Endret av norrick
Lenke til kommentar
Det er mye som er intregert i denne chippen.

Det var akkurat det jeg ville fram til. Det er mer enn VPU i chip'en. Da har du jo forstått mere enn det så ut til i det innlegget der du kaller det latterlig å slå av VPU, og det er ikke mer å krangle om. Man slår av funksjonene i VPU, men selvsagt er resten av chip'en aktiv.

Lenke til kommentar
Det er mye som er intregert i denne chippen.

Det var akkurat det jeg ville fram til. Det er mer enn VPU i chip'en. Da har du jo forstått mere enn det så ut til i det innlegget der du kaller det latterlig å slå av VPU, og det er ikke mer å krangle om. Man slår av funksjonene i VPU, men selvsagt er resten av chip'en aktiv.

 

 

Hele denne chippen er faktisk VPU'en, VPU'en ligger ikke i chippen, den er chippen!!!

 

Jeg må igjen få lov til å sitere simen1's innlegg som jeg svarte på:

 

Å slå av VPU'en anbefales ikke. Men det kan gjøres dersom du har store problemer og ikke trenger å vise 3D eller video

Endret av norrick
Lenke til kommentar
Jeg må igjen få lov til å sitere simen1's innlegg som jeg svarte på:

 

Å slå av VPU'en anbefales ikke. Men det kan gjøres dersom du har store problemer og ikke trenger å vise 3D eller video

Må bare få si at jeg er ikke SÅ sikker på hva de legger i forkortelsen VPU, men det aller meste den den gjør (både av oppgaver i 2D og 3D og die-size) er hardware-aksellerert grafikk. Funksjonen "hardware accelleration" i windows kom leeeenge før DirectX 3 og 4 dukket opp og styrer dermed kun den aller mest banale hardware-aksellerasjonen. (slik som automatiserte linjer, sirkler, polygoner i 2D).

 

Moralen er: Ikke ta mitt svar for å være fasit bare fordi jeg er aktiv her inne.

Lenke til kommentar
Hele denne chippen er faktisk VPU'en, VPU'en ligger ikke i chippen, den er chippen!!!

Ja, hvis det er slik du ser på det, så er det ikke rart vi snakket forbi hverandre.

 

Skal ikke si at det er helt feil, du finner sikkert mange eksempler på at man for enkelhets skyld kaller hele chip'en for VPU. Men som du selv er inne på, denne chip'en inneholder mange funksjoner. Som det burde gå klart fram av mine innlegg, så bruker jeg betegnelsen VPU/GPU kun om den programmerbare prosessoren. De andre tingene som inngår i denne grafikkchipen, som VGA kjerne, memory controller, bus interface, T&L, rendering etc finnes i de fleste grafikkchiper. Og de fleste grafikkchiper kalles ikke for VPU/GPU, det brukes bare når de inneholder en slik programmerbar enhet.

 

Men for all del, jeg er heller ingen ekspert på grafikkchiper. Jeg bare reagerte på en flåsete bemerkning som virker noe malplassert.

Lenke til kommentar
Ok takker for en mengde med svar!! :thumbs: Ønsker ikke å bytte ut viften på grafikkortet siden det er nutt koun noen dager gammelt. Forresten så har jeg ikke så mye peiling på slikt og ønsker ikke å tuikle med det. Så ifall hvis skjermkortet blir så farmt at pc`en må restartes kan jeg bruke en kabinettvifte til køle det ned??? :blush:

Det kan hjelpe betraktelig med en ekstra kabinettvifte for alle 9800 kortene blir temmelig varme.

 

Ser forresten at du sliter spesielt med Halo og det har blitt bekreftet av ATI at det er problemer med dette spillet (gjelder kun 9000 og 9700 kort men det kan tenkes at det finnes prob med 9800 serien).

Last ned nyeste cat 4.1 fra ATI.com

Lenke til kommentar
uff så tåpelig.. bruke forskjellige navn GPU, VPU ....bare for å lage rot..

 

blir like idiotisk som;

nå har vi laget en ny prosessor, hvorfor lager vi ikke et helt nytt navn for å forvirre kundene..vi kaller det HPU istedet for CPU...

Kjært barn har mange navn ;)

 

Men.. HPU? Hadde det vert MPU (main processing unit) elns, så hadde sikkert det blitt akseptert... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...