Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eks-samboer har ikke levert nøkler

Gjest f572f...a56

Anbefalte innlegg

Gjest f572f...a56
Skrevet (endret)

Hei,

Min eks fikk beskjed fra advokat at det var greit for hen å levere nøklene tilbake etter at alt med leiligheten var ferdig. Hen svarte at de ville overlevere nøklene ila dagen eller morgendagen.

Jeg ba de da om å sende nøklene med posten slik at jeg ikke måtte risikere å løpe inn i de. Dette var for to uker siden.

Jeg tenkte da at min eks hadde sendt nøklene med posten, da jeg ikke fikk nøklene innen de to dagene hen sa de skulle levere de. Men nøklene dukket aldri opp.

Jeg sendte derfor en oppfølgingsmail hvor jeg spør etter nøklene. Hen svarer da at jeg skal sjekke postkassen min. Jeg hadde jo selvsagt sjekket postkassen, jeg har gjort dette hver dag, selv i helger og dager posten ikke leverer.

Jeg sjekket uansett på nytt, men ingen nøkler lå i postkassen. Jeg informerte hen om dette og fikk tilbake i svar at de hadde lagt de i postkassen min søndags kveld.

Nøklene har da enten blitt stjålet, noe som hadde vært rart da dette er postkasser hvor man behøver nøkkel for å få tilgang, og det var ingen tegn på at noen hadde brutt seg inn i de. Så kan da postbudet ha tatt nøklene?

Dette er en ekstremt ubehagelig situasjon, å vite at noen sitter med nøklene mine. Enten er det min eks eller noen andre.

På nøkkelknippet har man tilgang til ytterdøra i oppgangen, kjelleren som gir tilgang til alle bodene i alle oppgangene, min leilighet samt mer.

Min eks fraskriver seg alt ansvar. Jeg ba de sende nøkkelen med post, dette ble ikke gjort. Hen leverte de heller ikke innen tidspunktet de selv oppga, slik at jeg kunne sikre at jeg hentet nøklene med en gang.

Har jeg noe rettslig å gå på her?

Jeg må jo nå betale for nye låser. Jeg vil jo ikke at noen skal ha tilgang til leiligheten. Jeg må også kontakte sameiet, og her blir det vel også noen kostnader for å skifte tilgang til brikker eller nøkler til kjelleren osv.

Ved en vanlig overtakelse hadde jo dette aldri gått. Jeg tror min eks tenker at siden jeg har kjøpt hen ut, så er ikke dette en vanlig overtakelse og de har da ikke noe ansvar.

Jeg har ikke lyst til å lage kvalme for ingen grunn, men dette har vært en dyr prosess, og jeg ønsker ikke å bruke mer penger på dette. Samtidig må jeg jo nå gjøre det når noen kan ha tilgang til både min leilighet og sameiet.

Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at en eller annen har nøklene mine og kan komme seg inn i leiligheten min.

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor et postbud skulle ha stjålet nøklene, eller hvis min eks har klart å miste de, kan de ikke bare heller være ærlige om det.

Jeg mistenker ikke at de ønsker å beholde nøklene, fordi det gir ingen mening for meg. Jeg tror ikke de har noen dårlige intensjoner.

De må enten ha blitt mistet eller stjålet slik jeg ser det. Kanskje de har valgt å beholde de, men jeg kan ikke forstå hvorfor.

Poenget mitt er: Jeg må bytte låser, og sameiet må nok også gjøre noe. Dette vil medføre kostnader jeg ikke ønsker å betale for, da jeg ba hen sende de med posten (noe de ikke gjorde), og de overleverte heller ikke innen avtalt tid.

Det er de som har forårsaket denne situasjonen, men de fraskriver seg alt ansvar og sier de er ferdig med dette.

Har jeg noe rettslig å gå på her?

Anonymous poster hash: f572f...a56

Endret av Uderzo
delt opp med naturlige linjeskift/avsnitt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok meg friheten til å dele opp teksten slik at den er mer leselig, ellers er jeg redd at du ikke får noen svar.
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakmeldinger tas på PM.

• Liker 2
Skrevet

I en slik situasjon, hvis jeg hadde vært din eks, så hadde jeg tatt bilde av at nøklene lå oppi postkassa da jeg leverte dem. Det finnes jo faktisk ikke noe bevis for at nøklene er levert. Jeg syns også det hadde vært naturlig at hen sendte deg en melding, med bildet som burde vært tatt, at nøklene nå var leverte på søndagen. 

Skal ikke gå altfor mye inn på det juridiske i det, men normalt så går "risikoen" over til motparten ved levering. Problemet her er at det finnes ingen bevis for levering, og da syns jeg at det er mest naturlig at det er eksen din som står ansvarlig. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Du har heilt klart eit grunnlag for å kreve erstatning for dei kostnadane du har blitt påført ved at nøklane no er på avvege, uavhengig av om eksen fortsatt har nøklane eller postmannen har stjålet dei, så er resultatet det samme angåande skifting av lås.

Det er likevel ikkje gitt at dette er beste framgangsmåten.

Reint praktisk så er det nok mest hensiktsmessig at du kontakter eksen og informerer om at dersom nøklane ikkje dukker opp så må du kontakte sameiget og få bytta felleslåsane, og at du kjem til å kreve erstatning for dei kostnadane. Du kan då vise til at det å ikkje levere tilbake nøklane utgjer eit avtalebrot etter utkjøpet.

Sannsynlegheita for at postmannen har stjålet nøklane, særleg om nøklane vart putta i postkassa på søndagen og du sjekkar postkassa kvar dag også dei dagane det ikkje er postutlevering. Kan det være nokon sjans for at eksen har putta nøklane i feil postkasse?

Å sende nøklar i posten er sjeldan ein god idé, både fordi nøkkelen kan lage hol i konvolutten og falle ut under postgang. Og fordi eventuelle tjuvar hos posten kan lett identifisere at konvolutten inneheld nøklar utan å opne forsendinga. Det er også stor sjans for at nøklane matcher adressa på konvolutten, noko som gjer nøklane meir verdifulle for kriminelle.

Mest sannsynleg har ikkje din eks levert nøkklane, og at hen berre bløffer om å ha putta dei i postkassa i håp om at du slår deg til ro med det. Så ved å informere om kva kostnadar du kjem til å kreve erstatta så kan det være at du får fortgang i saka.

Eg gjer meg også nokre tankar om at det er ein risiko å ta å ikkje skulle overlevere nøklane direkte berre fordi det er ubehageleg å møte eksen.
Samt at det er litt uryddig å sluttføre kjøpet ved å betale ut eksen utan å samtidig gjere opp alle andre forhold ved utkjøpet, herunder overlevering av nøklar.
Det er likevel litt for seint å gjere noko med det no i ettertid, men hadde dykk vært litt ryddige rundt oppgjeret så hadde du kunne holdt tilbake delar av kjøpssummen for å dekke slike kostnadar.

Avslutningsvis så er det også eit spørsmål om kor mykje energi du skal legge i denne saka, kontra berre å betale det det kostar. Å bytte låsesylinder i ytterdør og til boder i sameieget koster fort nokre tusenlappar, men samtidig så er det fort gjort og er kanskje fort like greit enn å gå til søksmål og møte eksen i konfliktrådet eller vidare til tingretten.
Sjølv om du får tilbake nøklane så har du uansett ingen garanti for at eksen ikkje hat tatt kopi, så om du frykter at eksen kan finne på å misbruke tilgangen så er det berre å bytte lås slik at du ikkje treng å tenke meir på dette.

Skrevet (endret)

Det fremstår i utgangspunktet her som om eksen lyver.

"Jeg la dem i postkassa" er en veldig beleilig forklaring som tilfeldigvis ikke lett lar seg motbevise. Men nøkler forsvinner ikke av seg selv fra en låst postkasse. Det er også ganske usannsynlig at et postbud vil ta nøkler ut av en postkasse. 

Den som besitter noe på andres vegne er ansvarlig for at det kommer tilbake til eier uten tap eller skade. 

Endret av krikkert
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...