Gå til innhold

Hva skjer i Polen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (6 minutter siden):

Det har vært omtrent det eneste de to fløyene er enige om. Selv om anti-ukrainsk brungrums er på fremmarsj blant nasjonalistene, noe som spesielt retter seg mot ukrainske flyktninger. Som ble et stort tema i presidentvalget.

Igjen: Du kan umulig følge med i polsk politikk hvis du ikke engang har fått med deg hvor grunnleggende polarisert den er.

Fortell meg mer om hvor stor støtte det er til naiv vestlig innvandringspolitikk i Polen.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Fortell meg hvor stor støtte det er til naiv vestlig selvødeleggende innvandringspolitikk i Polen.

Det har vært stor støtte til å ta imot et stort antall ukrainske flyktninger etter krigen brøt ut. Det er det fortsatt blant de moderate, som utgjør landets regjering. 

Den nasjonalistiske høyrefløyen drev derimot et råkjør mot ukrainske flyktninger i den nylige presidentvalgkampen. Det var nærmest en konkurranse i å svartmale dem blant ytre høyre-kandidatene.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (3 minutter siden):

Det har stor støtte til å ta imot et stort antall ukrainske flyktninger etter krigen brøt ut. Det er det fortsatt blant de moderate, som utgjør landets regjering. 

Den nasjonalistiske høyrefløyen drev derimot et råkjør mot ukrainske flyktninger i valgkampen. Det var nærmest en konkurranse i å svartmale dem blant ytre høyre-kandidatene.

Nesten alle er positive til ukrainske flyktninger, det var ikke spørsmålet. (Ihvertfall i Europa da, i Midtøsten og andre steder så bidrar de åpenbart ikke selv om det er forventet at vi stiller opp for dem) De aller fleste virker å være inneforstått med at når krigen er her så stiller vi opp, vi sender de ikke ut med båter til andre verdensdeler slik visse andre regioner gjør det.

Spørsmålet er hvor splittet Polen angivelig er på Vest-Europa sin naive innvandringspolitikk, her sikter jeg åpenbart til islamifisering og migrasjon fra Afrika/Midtøsten.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Nesten alle er positive til ukrainske flyktninger, det var ikke spørsmålet. 

Da bekrefter du bare at du ikke følger med på polsk politikk, men bare dikter opp ting. Fra BBC:

Research suggests that Poland's public opinion of Ukrainians is indeed worsening. According to a March 2025 poll by the respected CBOS Centre, just 50% of Poles are in favour of accepting Ukrainian refugees, a fall of seven percentage points in four months. Two years ago, the figure was 81%.

https:/www.bbc.com/news/articles/clygv2dj78zo

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (3 minutter siden):

Da bekrefter du bare at du ikke følger med på polsk politikk, men bare dikter opp ting. Fra BBC:

Research suggests that Poland's public opinion of Ukrainians is indeed worsening. According to a March 2025 poll by the respected CBOS Centre, just 50% of Poles are in favour of accepting Ukrainian refugees, a fall of seven percentage points in four months. Two years ago, the figure was 81%.

Fint forsøk på bløff.

Å ta imot flere ukrainere utover 2.5 millioner ja. Fordi det går en grense et sted. De har dog tatt imot ukrainere med åpne armer.

• Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Fint forsøk på bløff.

Å ta imot flere ukrainere utover 2.5 millioner ja. Fordi det går en grense et sted. De har dog tatt imot ukrainere med åpne armer.

Jeg har ikke bløffet på noen ting.

Som jeg skrev, var et stort flertall positive til et veldig stort antall ukrainske flyktninger rett etter krigen startet. Men nå har nasjonalistene snudd og masseproduserer brunsvidd grums mot de samme flyktningene.

Dessverre for deg, altså ikke bare mot de skumle muslimene.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (29 minutter siden):

Det har vært omtrent det eneste de to fløyene er enige om. Selv om anti-ukrainsk brungrums er på fremmarsj blant nasjonalistene, noe som spesielt retter seg mot ukrainske flyktninger. Dette var et stort tema i presidentvalget.

Igjen: Du kan umulig følge med i polsk politikk hvis du ikke engang har fått med deg hvor grunnleggende polarisert landet er politisk.

For ikke å snakke om presidentens nylige besøk til Orban - og medfølgende støtteerklæring til den pro-russiske diktatorspiren før valget.

https://english.nv.ua/amp/polish-deputy-slams-president-over-orban-ties-50594466.html

Det er dessverre kort vei til potensiell krise og at den enorme splittelsen i polsk politikk gjør praktiske utslag som f.eks. bortfall av støtten til Ukraina hvis nasjonalistene får makten.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (4 minutter siden):

Som jeg skrev, var et stort flertall positive til et veldig stort antall ukrainske flyktninger rett etter krigen startet. Men nå har nasjonalistene snudd og masseproduserer brunt grums om de samme flyktningene.

Dessverre for deg, altså ikke bare mot de fæle muslimene.

Har man tatt imot 2.5 millioner flyktninger så har man vært positive til ukrainske flyktninger. Så finnes det en smertegrense et sted og da kan stemningen snu dessverre. Men alt i alt har Polen vært en ypperlig støttespiller for Ukraina. At 50% er positive til mer ukrainsk innvandring er jo egentlig imponerende tatt i betrakning atr de har tatt imot så mange.

Her i Norge var smertegrensen til sammenligning rundt 90.000 før våre myndigheter innførte tiltak ovenfor ukrainere, som at de måtte betale svindyrt for å få kjæledyr inn her.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Har man tatt imot 2.5 millioner flyktninger så har man vært positive til ukrainske flyktninger. Så finnes det en smertegrense et sted og da kan stemningen snu dessverre. Men alt i alt har Polen vært en ypperlig støttespiller for Ukraina.

Så du innrømmer at du tok feil når du skrev "nesten alle er (nåtid) positive til ukrainske flyktninger"?

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Folkflesk skrev (2 minutter siden):

Så du innrømmer at du tok feil når du skrev "nesten alle er (nåtid) positive til ukrainske flyktninger"?

Nei, Polen er en ypperlig støttespiller for Ukraina og det er imponerende at de har tatt imot så mange flyktninger og er en av de største bidragsgiverne til Ukraina. 

Kan du nå fortelle meg om denne angivelige "splittelsen" i Polen om vestlig naiv innvandringspolitikk? Eller skal du stikke av fra spørsmålet nok en gang?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet
20 minutes ago, Folkflesk said:

Hvorfor "glemte" du å ta med at det allerede bor 2.5 millioner ukrainere i Polen? 

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Nei, Polen har vært en ypperlig støttespiller for Ukraina og det er imponerende at de har tatt imot så mange flyktninger og er en av de største støttespillerne til Ukraina. 

Kan du nå fortelle meg om denne angivelige "splittelsen" i Polen om vestlig naiv innvandringspolitikk? 

Splittelsen i Polen går på hva slags land de skal være og ikke minst landets forhold til EU, Trump, abort, kirkens rolle, og mye annet.

Du har faktisk ikke fått med deg noenting av dette. Og det er ganske imponerende.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Splittelsen i Polen går på hva slags land de skal være og ikke minst landets forhold til EU, Trump, abort, kirkens rolle, og mye annet.

Du har faktisk ikke fått med deg noenting av dette. Og det er ganske imponerende.

Du har ingen anelse om hva jeg har fått med meg og ikke. Du har tydeligvis ikke fått med deg at Polen avviser Vest-Europa sin migrantpolitikk og det er en av grunnen til at Polen er i enorm fremmarsj.

• Liker 1
Skrevet
HasuUser skrev (3 minutter siden):

Hvorfor "glemte" du å ta med at det allerede bor 2.5 millioner ukrainere i Polen? 

Jeg skrev at et stort flertall av befolkningen var positive til ukrainske flyktninger rett etter krigen. Men 2 år senere kjørte ytre høyre en anti-flyktningekampanje mot ukrainere i presidentvalgkampen.

Forhold deg til dette, du.

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, Folkflesk said:

Jeg skrev at et stort flertall av befolkningen var positive til ukrainske flyktninger rett etter krigen. Men 2 år senere kjørte ytre høyre en anti-flyktningekampanje mot ukrainere i presidentvalgkampen.

Forhold deg til dette, du.

Skulle det være en overraskelse at folk er mer kritiske til å ta imot flere etter å ha nådd 2.5 millioner enn før?

• Liker 1
Skrevet (endret)

I Norge ble vi kritiske etter å ha tatt imot 90.000.... selv om ukrainere er drømmeflyktninger sammenlignet med f.eks syrere så er det alltid en smertegrense. Man må også kunne ta imot på en skikkelig måte, tilby tjenester og jobb. Kan ikke forstå hvorfor FolkFlesk mener det er et "argument" for noe.

Endret av DukeNukem3d
Skrevet
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Du har ingen anelse om hva jeg har fått med meg og ikke. Du har tydeligvis ikke fått med deg at Polen avviser Vest-Europa sin migrantpolitikk og det er en av grunnen til at Polen er i enorm fremmarsj.

Det er lett å se at du ikke har fått med deg noen ting når du skriver ting som:

"Polen er et folk som drar i samme retning"

"Det store flertallet er positive til ukrainske flyktninger"

Dette er jo ikke i nærheten engang.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Det er lett å se at du ikke har fått med deg noen ting når du skriver ting som:

"Polen er et folk som drar i samme retning"

"Det store flertallet er positive til ukrainske flyktninger"

Dette er jo ikke i nærheten engang.

Det er helt umulig å ta imot 2.5 millioner flyktninger hvis ikke flertallet er positive. Så er det visst helt umulig for deg å fatte at et eller annet sted så finnes det en smertegrense, man må også kunne ta imot på en skikkelig måte. Det er mulig du spiller dum som tar sitat ut av kontekst, "de drar i samme retning" så siktet jeg åpenbart til at de avviser vestlig innvandringspolitikk som du ikke vil svare noe mer om.

Skrevet
HasuUser skrev (2 minutter siden):

Skulle det være en overraskelse at folk er mer kritiske til å ta imot flere etter å ha nådd 2.5 millioner enn før?

Hvor skrev jeg at jeg var overrasket? Jeg avviste at "nesten alle polakkene er positive til ukrainske flyktninger".

Dvs en helt feilaktig påstand.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Det er helt umulig å ta imot 2.5 millioner flyktninger hvis ikke flertallet er positive. Så er det visst helt umulig for deg å fatte at et eller annet sted så finnes det en smertegrense, man må også kunne ta imot på en skikkelig måte. Det er mulig du spiller dum som tar sitat ut av kontekst, "de drar i samme retning" så siktet jeg åpenbart til at de avviser vestlig innvandringspolitikk som du ikke vil svare noe mer om.

De drar jo ikke i samme retning. En latterlig påstand.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...