Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lufting av kjølesystemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hepp! 

Har en Mazda 5 som fusker litt på varmeapparatet, og jeg mistenker luft. 

Bilen bruker litt tid å bli varm, og blåser varmluft når jeg kjører etter litt tid, men når jeg stopper og står i fra så blåser ikke bilen like varmt og på grensen til kald luft. 

Hvordan lufter man systemet ordentlig? Jeg har prøvd å skru av radiatorlokket mens bilen har stått og gått mens jeg har etterfylt kjølevæske, men det har resultert i att ekspnsjonstanken blir for full, så jeg må pumpe den ut. 

Er det lurest å fylle i tanken eller rett i radiatoren? 

//

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier temp nåla på dashbordet?.

Hvis temperaturen på motoren faller når bilen står i ro så kan det være at termostaten ikke lukker som den skal, sjekk at radiatorlokket er i orden og at det holder på trykket. Hvis du er usikker på tilstanden så bytter du det.

Når du lufter så kan du prøve å parkere i en bratt bake slik at radiatorlokket blir det høyeste punktet, noen biler har også lufteskruer på radiatoren og slangene som går varmeregisteret inne i bilen.  

Skrevet
El burro skrev (1 minutt siden):

Hva sier temp nåla på dashbordet?.

Hvis temperaturen på motoren faller når bilen står i ro så kan det være at termostaten ikke lukker som den skal, sjekk at radiatorlokket er i orden og at det holder på trykket. Hvis du er usikker på tilstanden så bytter du det.

Når du lufter så kan du prøve å parkere i en bratt bake slik at radiatorlokket blir det høyeste punktet, noen biler har også lufteskruer på radiatoren og slangene som går varmeregisteret inne i bilen.  

Takk for innspill! 

Temperaturviseren er stabil hele tiden. 

Kan legge til at når nålen har nådd driftstemperatur så tar det enda noen minutter før den blåser varmluft. 

Skrevet

Hvis bilen har ekspansjonstank så er denne plassert som høyeste punkt i kjølevæske systemet og gjør at det er selv luftende. (luften vil flyte til toppen og inn i ekspansjonstanken) 

Skrevet

Har du bytta kjølevæske eller jobbet med kjølesystemet? Det kommer ikk eluft inn sånn uten videre.

Og hvis det er en relativt moderne diesel uten dieselvarmer så er dette helt normalt.

Skrevet
sedsberg skrev (52 minutter siden):

Har du bytta kjølevæske eller jobbet med kjølesystemet? Det kommer ikk eluft inn sånn uten videre.

Og hvis det er en relativt moderne diesel uten dieselvarmer så er dette helt normalt.

Ja. Jeg hadde lekkasje fra vannpumpa, så byttet hele saken. Måtte da selvsagt tømme og etterfylle systemet. Det ble mye bedre etter det, som seg hør og bør, men merker av og til noen avvik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...