Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Opplevde idag at disc driveren på Ps5 konsollen sluttet og virke. Hva kan det skylles av? Jeg har prøvd og restarte konsollen, og spille av en annen plate. Fremdeles virker det ikke. Noen som vet hva dette kan skylles av? 🤔 Får opp dette varselet her (se bildet) uansett hvilken type disc jeg putter inn. Har sotte den inn den rette veien og alt. 😟

D.thumb.jpg.fcb1f6ec3a6540ca5a9f7d953d14da8f.jpg

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TheDarkSycamore - SCM skrev (1 time siden):

Får opp dette varselet her (se bildet) uansett hvilken type disc jeg putter inn.

Får du også opp varselet når du setter inn en Blu-Ray-film?

Skrevet
SpaceHog skrev (11 minutter siden):

Får du også opp varselet når du setter inn en Blu-Ray-film?

Aldri skjedd, gudskjelov. Skjer det her i stua med min tålmodighet går´n rett ut vinduet..

Føler med deg. Jeg hakke peiling, sorry.

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutes ago, TheDarkSycamore - SCM said:

Ja, jeg sa alle type disc.

Defekt optisk leser, du har 5 år reklamasjon.

Skrevet

Kan jo høres ut som at leseren er ødelagt. AI kom opp med disse stegene du kan prøve i feilsøking. Hvis ingenting hjelper bør du ta kontakt med butikken der du kjøpte maskinen og reklamere.

1. Sjekk disken

Sørg for at etikett-siden vender mot venstre hvis konsollen står vertikalt.

Tørk disken fra midten og utover med en lofri klut.

Inspiser disken for riper eller smuss.

2. Test med andre disker

Prøv et annet spill eller en film for å se om problemet er disken eller drevet.

3. Endre konsollens posisjon

Vipp konsollen mellom vertikal og horisontal stilling for å hjelpe laseren å lese disken.

4. Systemnivå-løsninger

Slå av konsollen helt, trekk ut strømmen i noen minutter, og start igjen.

Oppdater PS5 til nyeste systemprogramvare.

Start i sikker modus og velg “Rebuild Database”.

Slett og installer spillet på nytt fra disken.

5. Maskinvarevedlikehold

Rengjør diskdrevet med trykkluft.

Om du kan, åpne konsollen og rengjør laserlinsen med isopropanol og Q-tips.

Hvis drevet lager kvernende lyder, kan laser eller drev trenge utskifting.

6. Profesjonell hjelp

Hvis ingen tiltak virker, er lasermodulen sannsynligvis defekt. Kontakt forhandler.

Skrevet
:utakt skrev (6 minutter siden):

Kan jo høres ut som at leseren er ødelagt. AI kom opp med disse stegene du kan prøve i feilsøking. Hvis ingenting hjelper bør du ta kontakt med butikken der du kjøpte maskinen og reklamere.

1. Sjekk disken

Sørg for at etikett-siden vender mot venstre hvis konsollen står vertikalt.

Tørk disken fra midten og utover med en lofri klut.

Inspiser disken for riper eller smuss.

2. Test med andre disker

Prøv et annet spill eller en film for å se om problemet er disken eller drevet.

3. Endre konsollens posisjon

Vipp konsollen mellom vertikal og horisontal stilling for å hjelpe laseren å lese disken.

4. Systemnivå-løsninger

Slå av konsollen helt, trekk ut strømmen i noen minutter, og start igjen.

Oppdater PS5 til nyeste systemprogramvare.

Start i sikker modus og velg “Rebuild Database”.

Slett og installer spillet på nytt fra disken.

5. Maskinvarevedlikehold

Rengjør diskdrevet med trykkluft.

Om du kan, åpne konsollen og rengjør laserlinsen med isopropanol og Q-tips.

Hvis drevet lager kvernende lyder, kan laser eller drev trenge utskifting.

6. Profesjonell hjelp

Hvis ingen tiltak virker, er lasermodulen sannsynligvis defekt. Kontakt forhandler.

Jeg kjøpte ikke Ps5 konsollen min i en ordentlig butikk. Jeg bestilte den fra en Dansk nettbutikk. Jeg husker ikke navnet på den nettbutikken. 🤔

Både 1 og 2 har jeg gjort. Nr 3 blir vanskelig, har ikke plass til den liggende.
Nummer 4:

• Har restartet den det har jeg, men har ikke prøvd å trekke ut strømledningen, da.
  • Har prøvd og oppdatere den, men da viser den at den har den nyeste oppdateringen.
  • Sikker modus, vet jeg ikke hvordan man gjør.
  • Slett og installer på nytt!! Hvordan skal jeg få til det når disc driveren har streiket?

Nummer 5:

• Trykkluft har jeg ikke prøvd. Kan prøve det. 😏
  • Det tørr jeg ikke og gjøre. Det og åpne opp selve disc driveren. Redd for og skade den enda mer. 🥺
  • Ja, den lagde litt kvele-lyder.

Nummer 6:

• Blir også vanskelig. Pga jeg husker ikke hva den Danske nettbutikken het igjen. 😟
Skrevet

Og danmark har bare 2 års reklamasjon så er den eldre enn 2 år må du nok betale nordisk film som er distributør for reparasjon mulig dem bare bytter hele ps5 og da blir det dyrt. Men er nok defekt disk drev så må nok in til reparasjon uansett

Skrevet (endret)
TheDarkSycamore - SCM skrev (1 time siden):

Nummer 5: Har restartet den det har jeg, men har ikke prøvd å trekke ut strømledningen, da.

Det du har gjort ifølge ChatGPT er en "Soft Restart", prøv også en "Hard Restart"

PS5-2.thumb.png.41836b581fae90efd5df9763f5d02451.png

Endret av SpaceHog
typo
Skrevet

Samme skjedde med min ps4. Jeg prøvde alt uten forbedring og den er utenfor reklamasjonsrett. Jeg kan jo kjøpe de 2-3 spillene jeg spiller elektronisk for å omgå å bruke disc leser. 
Men mest sannsynlig venter jeg på at ps5 eller Xbox kommer på tilbud til 4000+ igjen eller at neste generasjon spillkonsoll kommer ut. Jeg belønner ikke PlayStation for å lage et dårlig produkt ved å kjøpe det på nytt til full pris med en gang. 

Skrevet
2 hours ago, TheDarkSycamore - SCM said:

Jeg kjøpte ikke Ps5 konsollen min i en ordentlig butikk. Jeg bestilte den fra en Dansk nettbutikk. Jeg husker ikke navnet på den nettbutikken. 🤔

Og da er spørsmålet om du lærte noe.. alltid kjøp forbruker elektronikk med full reklamasjonsrett, disse tingene går i stykker. 

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...