Gå til innhold

pc til lightroom. Macbook air?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den gamle pc`n er av den billige typen og gammel. Skal sortere og gjøre lett redigering av en masse bilder som ligger på minnepinner og eksterne harddisker. Jeg trenger en pc til det, kun det. Etter litt søk frem og tilbake så lander jeg på macbook air m4. Den ser ut til å ha bra skjerm, nok kraft og helt innafor budsjettet på 15K. Jeg bruker ikke data i hverdagen så jeg har ikke peiling, men trenger det brukervennlig. Er det riktig valg av maskin eller har man konkrete alternativer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Femtekolonne said:

Den gamle pc`n er av den billige typen og gammel. Skal sortere og gjøre lett redigering av en masse bilder som ligger på minnepinner og eksterne harddisker. Jeg trenger en pc til det, kun det. Etter litt søk frem og tilbake så lander jeg på macbook air m4. Den ser ut til å ha bra skjerm, nok kraft og helt innafor budsjettet på 15K. Jeg bruker ikke data i hverdagen så jeg har ikke peiling, men trenger det brukervennlig. Er det riktig valg av maskin eller har man konkrete alternativer?

Jeg antar den gamle pcn er windows.   Jeg ville holdt meg til windows, rett og slett fordi du er vant til det.   Jeg bruker alt mulig, windows, linux og macos.   Windows har etter min mening et mer oversiktlig fil system, spesielt om du er vant til dette.

Jeg elsker min macbook air m3, fordi:

Helt lydløs.

Alle interne komponenter virker bra. 

Blåtann bruker å være trøblete, men dette fungerer veldig bra på macbooken.

den beste skjermen jeg har hatt på en laptop. 

Ekstremt bra batteritid iforhold til alt jeg har hatt av laptopper før.   

Lukk den sammen, og den er av.  Når du starter den igjen, så er ikke batteriet tømt, slik jeg er vant til fra andre laptopper.

Godt tastatur.

Slipper oppdateringer som på windows 11, som er forstyrrende og sannsynligvis vil skremme deg.

men:

Prisene på lagringsplass på mac er brutale.   Sørg ihvertfall for å ha 500 gb lagring.  Dette øker prisen voldsomt.

Jeg ville holdt meg til windows, rett og slett fordi du er vant til det.

Windows har etter min mening et mer oversiktlig fil system, spesielt om du er vant til dette.

Mangler "gammeldagse" usb porter, noe som vil irritere deg ut ifra det du skal bruke den til.  Du vil være nødt til å kjøpe dongler for å bruke usb pinner.   Disse koster fort en 500 kroner og opp.

Windows 11 er irriterende, men macos er etter min mening lite intuitiv.

Jeg liker windows 10 best fra et brukervennlighets ståsted av de 3.  Windows 11, windows 10 og mac os.

Jeg vil vel ikke anbefale windows 10 for deg, i og med at dette ikke oppdateres lenger.

Det jeg ville prioritert:

God skjerm.

500 gb med lagringsplass.

USB porter.

Husk at selgere ved f.eks Elkjøp ikke er der for å hjelpe deg.   De er der for å selge.   Så bruk egne øyne og stol på dem når du velger skjerm.

500 gb med lagringsplass.

Minst en "gammeldags" USB port.

8 gb med minne.  16 gb er overkill.  4 gb med minne kan være litt lite.

Håper dette er til hjelp.

• Liker 2
Skrevet
14 minutes ago, Fatninja said:

https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/hp-laptop-14-ep1830no-core5-120u16512-14-barbar-pc/1019075

Denne holder sannsynligvis i massevis for deg og den har en "gammeldags" usb port ut ifra bildene av den.

Til en brøkdel av prisen.

Husk ikke la deg lure til å kjøpe forsikringer.   Disse dekkes av reiseforsinger og innboforsikringer og lover (5 år). 

Vet ikke helt om jeg er vant til windows. Jeg bruker det kun til surfing og det meste er ett mysterium. Var flere som sa apple var enklere.

Skrevet
18 minutes ago, Femtekolonne said:

Vet ikke helt om jeg er vant til windows. Jeg bruker det kun til surfing og det meste er ett mysterium. Var flere som sa apple var enklere.

Nja...  Kanskje du kan klare deg med 250 gb lagring.   Hvis du skal ha 500 på mac så blir det rundt 17000 for mac air m4

Skal være enig i at windows 11 er blitt svært knotete i forhold til windows 10.  Uansett, lykke til :)

Skrevet (endret)

Jeg har vært macbruker 27 av mine 50år, så er nok biased.

Men til bilder så ville jeg hatt de på 2 steder: Sky/laptopen + lokal usb disk. Måten Mac sin skylagring er integrert med maskinene deres er sømløst, og den vil frigjøre plass ved kun å ha lowres versjoner av bildene lagret lokalt.

Så når du laster over originaler så legger du en versjon av de på den eksterne harddisken.

Og 1 versjon av de på laptop. Laptopen laster da originalene automatisk opp i sky, og beholder lowres av bildene og søkeindex lokalt. Når du åpner et lowresbilde, så lastes highres ned automatisk på noen sekunder.

Jeg mener du klarer deg med en 256gb Mac med det oppsettet. Du må dog betale for skytjenesten ettersom hvor mye bilder du har.

For min del er dette det abonnementet jeg er mest happy med å betale av alt månedlig jeg betaler for. Bildene og videoene mine kan ikke erstattes.

Apple har, som på alt de driver med, asshole pricing; finnes ingen tiers i mellom disse to.
200GB =39,- I mnd.
2000GB =129,- I mnd. 

stort pluss er også at når jeg er på farten, og kommer på den brune hunden jeg møtte i Berlin i 2003 så kan jeg søke "brun hund Berlin", og vipps der er bildet.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet

Adobe sine produkter er forresten psykopatisk dyre og betalings scemet deres er pill råttent

Du må betale for hver måned, eller årlig.  Dersom du betaler årlig, men månedlig blir du belastet ca. 1800 kroner for tidlig avbestlling.

Si at du bruker lightroom i 13 måneder, så blir du belastet 178 x 13 kroner + ca 1800 kroner for å kansellere tidlig.

Hvis du kansellerer etter 11 måneder, så må du betale 11 x 178 kroner + ca 1800 for å kansellere tidlig.

I tillegg krever de full tilgang på alle bildene dine for å trene AIen sin.

Hvis du på død og liv må bruke dette forbanna drittfirmaet, betal 246 kroner per måned, slik at du i det minste kan kansellere når du vil uten å bli pult brutalt i rævva med "tidlige kansellerings gebyrer".

Beklager fransken min her nå, men jeg syns ikke det kan understrekes nok hvilket ekstremt umoralsk drittfirma Adobe er.

Her er noen alternativer til det ekstremt bedritne drittproduktet lightroom:

https://www.microfournerds.com/blog/sick-of-paying-monthly-best-lightroom-alternatives-2025

Jeg mener Adobe sin forretningsmodell burde vært forbudt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Macbook Air som du nevner kan også brukes. Der finnes forskjellige USB-C Hub enheter der en kan koble på USB-A og annet.

Der finnes også en Mac Mini om stasjonær datamaskin er et alternativ: https://www.prisjakt.no/product.php?p=13995941

Bruksmessig så er det forholdsvis likt om det er Windows eller Mac. Om en har lisens for et program så kan det være at den gjelder for enten Windows eller Mac.

16 GB RAM tror jeg er greit å ha enten det er Windows eller Mac. Bare 256GB disk er et minus.

Endret av Svein M
Skrevet
16 hours ago, Fatninja said:

Adobe sine produkter er forresten psykopatisk dyre og betalings scemet deres er pill råttent

Du må betale for hver måned, eller årlig.  Dersom du betaler årlig, men månedlig blir du belastet ca. 1800 kroner for tidlig avbestlling.

Si at du bruker lightroom i 13 måneder, så blir du belastet 178 x 13 kroner + ca 1800 kroner for å kansellere tidlig.

Hvis du kansellerer etter 11 måneder, så må du betale 11 x 178 kroner + ca 1800 for å kansellere tidlig.

I tillegg krever de full tilgang på alle bildene dine for å trene AIen sin.

Hvis du på død og liv må bruke dette forbanna drittfirmaet, betal 246 kroner per måned, slik at du i det minste kan kansellere når du vil uten å bli pult brutalt i rævva med "tidlige kansellerings gebyrer".

Beklager fransken min her nå, men jeg syns ikke det kan understrekes nok hvilket ekstremt umoralsk drittfirma Adobe er.

Her er noen alternativer til det ekstremt bedritne drittproduktet lightroom:

https://www.microfournerds.com/blog/sick-of-paying-monthly-best-lightroom-alternatives-2025

Jeg mener Adobe sin forretningsmodell burde vært forbudt.

Tror ikke du er alene om å være lei adobe. Sitter å ser på alternativer. Fordelen min er at jeg ikke har noe forhold til lightroom så jeg kan like godt starte opp med ett alternativ. Jeg ser det er argumentet til mange- de kjenner lightroom og ønsker ikke å prøve noe nytt.

Skrevet
43 minutes ago, Femtekolonne said:

Jeg er forøvrig ikke interessert i å redigere mye. Blir ikke noe annet enn den justeringen jeg i dag gjør på insta, endre litt lysstyrke, kontrast etc. 

Altså, jeg ELSKER macbooken min.   Den er helt fantastisk og gir en lukseriøs følelse med en veldig bra skjerm, men den kostet mye penger.

Jeg betalte rett under 12000 for min macbook m3 air med 250 gb lagring, 8 gb ram, 15 tommer skjerm.   Helt fantastisk og lynrask til alt jeg bruker den til.  Jeg ville ha 15 tommer skjerm og det var viktigere for meg enn å ha m4 med 16 gb ram.

En slik pc vil garantert gjøre jobben du ønsker og jeg har hatt en del windows og linux pcer opp igjennom, men det er den første jeg faktisk syns er komfortabel å ta med på tur.

Hmm, vent litt, det stemmer ikke helt.  Jeg har også en chromebook.   Kostet 1500.   En sånn sak kan fort være tilstrekkelig for deg også.   Chromebooken har ikke all verden skjerm, men er nok til enkel foto redigering.   Batteriet varer minst like lenge på chromebook som på telefon.   Det er vanskelig å få tak i slike med mye lokal lagring da.

Ut fra det du skriver, så kan fort en chromebook være nok.   Men da vil det vel være lurt å ha abonnemang på google one.

Jeg gidder ikke bruke chromebook når jeg har en fantastisk macbook m3, men om jeg skal til langvekkistan igjen, så kommer jeg nok til å ta med chromebooken.  For kortere reiser tar jeg med macbooken min.

Skrevet (endret)

Om det er veldig enkle justeringer av bilder en trenger så kan programmer som IrfanView (på Windows) og XnView MP gjøre det. Microsoft Windows og Google har vel også noe.

Endret av Svein M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...