Femtekolonne Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Vi jobber skift, starter onsdag med dagskift og jobber frem til neste onsdag hvor man avslutter med nattskift og har fri til neste onsdag. Nå virker det ikke være noe som helst system så jeg kan ta ut en og to dager fri i hytt og pine. Det ser ikke ut til å være noen begrensninger på hvor mange enkeltdager man kan ta. Der jeg jobbet før ble vi tvangssatt på 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien og så måtte en uke tas høst eller vår og så hadde vi 5 dager som vi kunne ta som enkeltdager. En ting er at denne nye, frie løsningen sliter litt på ettersom man kan ta ut ferie på to dagers varsel og dermed gjør det umulig å planlegge noe for den som må jobbe. All overtid her er pålagt. Er det normalt at man kan ta ut 25 dager når man vil i løpet av året og dele de opp som det passer? En dag her, tre dager der?
Loko Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i sommerperioden. Ut over det har arbeidsgiver svært stor styringsrett på når den skal tas.
rozon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 44 minutes ago, Femtekolonne said: Der jeg jobbet før ble vi tvangssatt på 3 uker sammenhengende ferie i fellesferien og så måtte en uke tas høst eller vår og så hadde vi 5 dager som vi kunne ta som enkeltdager. Det er ganske vanlig praksis fra gammelt av. 3 uker sammenhengende er en rett du har i loven. Det er oftest anbefalt for arbeidsgivere å låse/løse denne retten tidlig. Men, ikke fellesferien - retten hovedferieperioden 1 juni – 30 september.
Femtekolonne Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 39 minutes ago, rozon said: Det er ganske vanlig praksis fra gammelt av. 3 uker sammenhengende er en rett du har i loven. Det er oftest anbefalt for arbeidsgivere å låse/løse denne retten tidlig. Men, ikke fellesferien - retten hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Vi har blitt enige, mer eller mindre, om å ta kun to uker sammenhengende da det blir lenge å jobbe dobbelt i 3uker sammenhengende. Men jeg synes det er litt masete å jobbe en eller to fridager hver friperiode. Kunne avviklet dette mer organisert. Vi får uansett ikke lov å jobbe mer enn 300 timer overtid.
rozon Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Just now, Femtekolonne said: Vi har blitt enige, mer eller mindre, om å ta kun to uker sammenhengende da det blir lenge å jobbe dobbelt i 3uker sammenhengende. Men jeg synes det er litt masete å jobbe en eller to fridager hver friperiode. Kunne avviklet dette mer organisert. Vi får uansett ikke lov å jobbe mer enn 300 timer overtid. Det er lov å avtale dette, men jeg ville ikke gjort det som arbeidsgiver. Overtid (ikke merarbeid) skal være særlig og tidsavgrenset.
Femtekolonne Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) 19 minutes ago, Femtekolonne said: Endret 3 timer siden av Femtekolonne Feiltrykk. Kvotet meg selv
Femtekolonne Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 13 minutes ago, rozon said: Det er lov å avtale dette, men jeg ville ikke gjort det som arbeidsgiver. Overtid (ikke merarbeid) skal være særlig og tidsavgrenset. Men når det er to årsverk og to ansatte så får man ett problem med ferieavvikling. Den andre må jobbe. En ikke ukjent problemstilling mange steder. Tidligere, dvs for 15år siden der jeg jobbet da så førte de ikke opp timer jobbet på fridager. Da tok det litt tid før man nådde grensa på 300 timer. Folk hadde 1,5 gangen årslønn i bare overtid. Men nå er alt mye strengere og jeg eldre. Jeg kunne heller tenkt meg at vi avviklet i hele uker fremfor en dag eller to hver uke. Men da sier altså ikke lovverket noe om det. Får prøve å ta det opp selv.
mobile999 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Femtekolonne skrev (7 minutter siden): Men da sier altså ikke lovverket noe om det. Lovverket sier at du kan kreve hovedferie på 18 virkedager og at restferien på 7 virkedager skal gis sammenhengende. Det er åpnet for at det kan avtales noe annet. Du kan ikke pålegges mer enn 200 timer overtid i en forhåndsdefinert periode på 52 uker uten ditt samtykke. Dette løser ikke tilleggsbelastningen din om at andre ansatte tar 1-3 dager på kort varsel når de vil, men dette kan være ulovlig arbeidstidsordning overfor deg dersom du da må jobbe overtid i tide og utide. Dette er dog uklart. Endret 3 timer siden av mobile999
Femtekolonne Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Det er jo forsåvidt greit å kunne ta ut to dager ferie og få 8 dager sammenhengende fri. Spesielt om man ikke har barn og ikke er avhengig av skoleferier. Spørsmålet er om det er smart og om man da rekker å avvikle ferien.
mobile999 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Er det noe du øsnker å oppnå her? Er du evt. den eneste som ønsker dette?
Femtekolonne Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 4 minutes ago, mobile999 said: Er det noe du øsnker å oppnå her? Er du evt. den eneste som ønsker dette? Vet ikke. Regner med jeg også kan benytte meg av det. Regnet litt på det og jeg kan vel hente ut 12 uker fri i året på en sånn løsning. Akkurat nå er jeg bare sliten etter mye jobb, spesielt når det bare er 6 timer i mellom nattevakt og neste dagskift. Arbeidsgiver vil ikke ha noe med det å gjøre så alt organiseres av oss selv så da er det ingenting som gjelder. Man finner ut søndag at man tar ut ferie på tirsdag etc. Blir veldig uryddig om man er vant til mer struktur og styring ovenfra. Blir vel vant til det etterhvert. Det er vel hverdagsrutinen jeg sliter med å finne. Får håpe det går seg til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå