Gå til innhold

Spørsmål rundt oppheving av kredittsperre

Gjest 8296a...655

Anbefalte innlegg

Gjest 8296a...655
Skrevet

Spør på vegne av en slektning.

Nevnte slektning hadde valgt å få frivillig kredittsperre for ca 10 år siden i forbindelse med kjøp og refinansiering av leilighet og gjeld påført h*n av annen slektning. Slektning har nå fått kredittsperren opphevet, og skal ta opp billån.

H*n har bank tilknyttet Eika, og har prøvd å søke lån via dem. Problemet er at hver gang h*n søker, så får h*n varsel om at kredittsperre er aktiv. Alle selskapene, slik som Dun&Bradstreet, Experian osv viser at h*n ikke har kredittsperre. Banken står på sitt. Screenshots og dokumentasjon på den er hevet blir blankt ignorert.

Hva kan slektning gjøre? 

Bytte av bank er foreslått, men er jo neimen ikke sikkert h*n får det heller. Og h*n er ett vanedyr av rang, "set in h*s/h*r ways."

Gode råd mottas med takk, og beklager eventuelle leifer.

Anonymous poster hash: 8296a...655

Videoannonse
Annonse
Gjest 8296a...655
Skrevet
Herr Brun skrev (14 minutter siden):

Når ble kredittsperren opphevet? 

I desember, usikker på nøyaktig dato.

• ilpostino endret tittelen til Spørsmål rundt oppheving av kredittsperre
Skrevet
ilpostino skrev (40 minutter siden):

Jeg er nesten tilbøyeligh til å tro det er en eller annen form for treghet i systemet som gjør at det tar tid før det blir syncet ut i bankens ende. 

Det ville jeg også gjettet, men om det ble opphevet i fjor høres det veldig tregt ut. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke såååå lenge siden desember. og det har vært en del helligdager og sånn i mellom. 

edit: Jeg har ikke peiling på hvor lang tid slike ting pleier å ta.

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Gjest 8296a...655
Skrevet

Takker for svar. Får se det ann til over helgen. 👍🙂

Litt tilleggsinfo, selv om at jeg tenker det ikke er så viktig siden det er kredittsperren som er problemet i utgangspunktet. H*n har/hadde 2 betalingsanmerkninger som var gjort opp, men ikke fjernet. En ble slettet etter kontakt med dem det gjaldt, den andre finner ikke 'det' selskapet i sine systemer slik at det ligger i limbo. 🤷 (Den første gjort opp i 2022, og ble slettet nå først.)

Skrevet

Det er ikkje umogleg at banken berre oppdaterer opplysningane om kredittsperre f.eks. 4 gongar i året, og ikkje fortløpande. Dette er eit klassisk problem ved reservasjon mot telefonsalg der mange aktørar berre laster ned lister over telefonnummer dei kan ringe nokre få gongar i året.
Den openbare ulempen ved at banken ikkje oppdaterer registeret sitt ofte er at dei kan kome i skade for å kredittvurdere ein kunde som nettopp har sperra seg.

Eg trur kanskje at ein enda meir naturleg forklaring på kvifor det berre er bankne som hevder vedkommande er kredittsperra er at banken ikkje ønsker å gi tilbod om lån. Hadde banken ville tilby lån så kan det ikkje være mykje arbeid å manuelt kvalitetssikre opplysningane om kredittsperre.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Avatar skrev (10 timer siden):

Eg trur kanskje at ein enda meir naturleg forklaring på kvifor det berre er bankne som hevder vedkommande er kredittsperra er at banken ikkje ønsker å gi tilbod om lån. Hadde banken ville tilby lån så kan det ikkje være mykje arbeid å manuelt kvalitetssikre opplysningane om kredittsperre.

Hvis banken ikke ønsker å gi lån så er det ikke verre enn å gi avslag på lån. Det er ikke noe poeng i at banken skal bruke unnskyldning om kredittsperre hvis det ikke stemmer. Det er nok en treghet i oppdatering i bankens eget system som er hovedproblemet her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...