nyttmedlem Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Hei Det er snakk om en Asus tuf gaming fx505ge laptop. Er vel fra rundt 2018 vil jeg tro. Den lager mye viftestøy. Skulle tro det var en støvsuger som sto på i nærheten av meg. PÅ det ene bilde vises rpm 3084, er det mye for en vifte? Bios er ikke oppgradert siden maskina ble kjøpt, men har sjekket på asus sine nettsider og finner ingen oppdatering. Litt rart, men men.. Nåværende version av bios er 3.07 Jeg la også med bilde av min laptop uten bakdeksel. Vet dere om problemet kan være vifta til venstre eller høyre? Jeg har kjørt systemdiagnostikk via mAsus, og den finner ingen feil. Men det er irriterende med en datamaskin som bråker så mye. Av og til slår datamaskina seg på midt på natta og begynner å bråke. Tar gjerne i mot tips Audun
TheKims Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 3000rpm er litt høyt når du er i BIOS, min laptop ligger på rundt halvparten. 2018 begynner å bli noen år siden, så kanskje på tide med ny kjølepasta på både CPU og GPU?
AndersT2 Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Ville nok anbefalt en om gang med luft på boks også på viftene, bare hold fast viftene med fingeren på midten, slik at de ikke lager strøm inn mot PCen, noe som verstefall kan ødelegge en PC (Viften blir en generator når man kjører snurrer de uten strøm på, har gjort det mye før selv uten at det har skjedd noe feil, men noen har vist opplevd det) Ser viften til høyre har litt støv på seg. Men ny kjølepasta er nok også en god ting. Men husk å være forsiktig med CPU en, da den ikke har beskyttelses deksel på seg slik vanlige desktop CPUer har. Men forsiktig opp og ned så er det ikke noe problem.
sedsberg Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar 36 minutes ago, AndersT2 said: Ville nok anbefalt en om gang med luft på boks også på viftene, bare hold fast viftene med fingeren på midten, slik at de ikke lager strøm inn mot PCen, noe som verstefall kan ødelegge en PC (Viften blir en generator når man kjører snurrer de uten strøm på, har gjort det mye før selv uten at det har skjedd noe feil, men noen har vist opplevd det) Nei. PC-vifter fungerer ikke som likestrømsmotorer. De er 3-fase AC-motorer styrt elektronisk. Det som er faren ved støvsuging og blåsing er at man kan knekke viftebladene.
nyttmedlem Skrevet 9. januar Forfatter Skrevet 9. januar forøvrig så er temp på cpu 59C når jeg er inne i bios da. Kanskje litt høyt, men ikke ekstremt høyt. Kan åpne maskina igjen og blåse litt luft på viftene. Jeg gjorde nettopp det like før jeg postet dette også. Såg ingen forbedring. Jeg kan sikkert være grundigere med å fjerne støv neste gang jeg åpner dern. Når jeg åpnet laptopen var det mye støv rundt viftene. dette fjernet jeg før jeg tok bilde av laptopen Ny kjølepasta, blir next level for meg. Har alrid gjort det før og synes det er skummelt tilfelle maskina ikke vil fungere etterpå. Hvis jeg må, så kommer jeg til studere noen videoer på nettet om hvordan legge inn kjølepasta på bærbar.
sedsberg Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar (endret) Ser ut til å være grei skuring på den der. Demontere viftene først og så kjølerne. Begge ser ut til å sitte fast i hverandre så de må løsnes samtidig. Edit: Begge kjølerne altså. Til GPU og CPU. Endret 9. januar av sedsberg
kremt Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar På en PC jeg hadde var et blad løsnet fra viften. Da ble det stygg lyd når viften gikk. Jeg måtte åpne PC-en og fjerne dette bladet, da ble den grei etterpå.
nyttmedlem Skrevet 9. januar Forfatter Skrevet 9. januar sedsberg skrev (9 timer siden): Ser ut til å være grei skuring på den der. Demontere viftene først og så kjølerne. Begge ser ut til å sitte fast i hverandre så de må løsnes samtidig. Edit: Begge kjølerne altså. Til GPU og CPU. skal prøve det i morra. Må en tur innom power eller elkjøp og kjøpe kjølepasta. (hvis de har da). forøvrig så har min laptop stått på i mange timer nå i kveld og har en cpu temp på ca 82. Noe må vel gjøes før denne laptopen tar kvelden for godt
sedsberg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 11 hours ago, nyttmedlem said: skal prøve det i morra. Må en tur innom power eller elkjøp og kjøpe kjølepasta. (hvis de har da). forøvrig så har min laptop stått på i mange timer nå i kveld og har en cpu temp på ca 82. Noe må vel gjøes før denne laptopen tar kvelden for godt 82 er ikke noe problem. CPU kan klare 100C i evigheter. Og vil automatisk "gire ned" når den blir for varm.
AndersT2 Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar sedsberg skrev (På 9.1.2026 den 12.30): Nei. PC-vifter fungerer ikke som likestrømsmotorer. De er 3-fase AC-motorer styrt elektronisk. Det som er faren ved støvsuging og blåsing er at man kan knekke viftebladene. Følg litt meg på voltmeteret hans. Som regel er det ikke en god ting å sende strøm inn der man normalt sender strøm ut, selv med små strømmer som her. Hilsen elektriker (Som nevnt aldri hatt problemet selv, men har sluttet med slikt) 1
joandreas Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Har tilsvarende asus til vite at det er en god ide bytte kjølepasta. ikke at jeg har giddet bruke tid på det. da har gått lei gaminglaptop til helgebruk.
sedsberg Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar 57 minutes ago, AndersT2 said: Følg litt meg på voltmeteret hans. Dårlig test. Dette var uten tilkobling. Altså åpen krets-spenning. Man må teste med last eller tilkoblet PC. Du kan få spenning på et multimeter bare med å veive probene i lufta. 1
ilpostino Skrevet 13. januar Skrevet 13. januar Som andre har sagt ville jeg fått ut støv fra viftene. Og kanskje byttet kjølepasta.
AndersT2 Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar sedsberg skrev (På 12.1.2026 den 15.57): Dårlig test. Dette var uten tilkobling. Altså åpen krets-spenning. Man må teste med last eller tilkoblet PC. Du kan få spenning på et multimeter bare med å veive probene i lufta. Så du mener det er dumt å advare mot slikt selv om det er en minimal sjanse for at noe går galt? Da er du vel imot at man advarer mot statisk elektrisitet også når man jobber med PCer, og beskytte seg mot dette? Det går som regel greit, men kjedelig når det ikke gjør det:
sedsberg Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar (endret) 11 minutes ago, AndersT2 said: Så du mener det er dumt å advare mot slikt selv om det er en minimal sjanse for at noe går galt? Da er du vel imot at man advarer mot statisk elektrisitet også når man jobber med PCer, og beskytte seg mot dette? Det går som regel greit, men kjedelig når det ikke gjør det: Hadde det vært et problem hadde pC-er blitt ødelagt hele tiden. Hva skjer når du skrur av PC-en? Jo viftene spinner av seg selv helt til de stopper. Det er kretser for å forhindre dette. Viftene er sansynligvis styrt av MOSFETS som har interne dioder for å beskytte mot slikt. Uansett er den største faren å ødelegge vifteblader og lagre. Så det er litt irrelevant. Da er vel du imot at man skal se på PC-en også siden det som regel går greit? Bare sånn siden du tydeligvis vet hva jeg vil advare mot og for? Endret 14. januar av sedsberg 1
ilpostino Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar sedsberg skrev (25 minutter siden): Uansett er den største faren å ødelegge vifteblader og lagre. Så det er litt irrelevant. Dette er nesten like dumt som at man ikke skal advare mot farene med statisk elektrisitet. Hjemmedatamaskiner er billige, men hvis man skulle være så uheldig å ødelegge en server på grunn av en utladning statisk elektrisitet kan det fort bli dyrt. Det er liten sjanse for at det skjer, men det er en grunn til at man beskytter mot dette.
sedsberg Skrevet 14. januar Skrevet 14. januar 3 minutes ago, ilpostino said: Dette er nesten like dumt som at man ikke skal advare mot farene med statisk elektrisitet. Hjemmedatamaskiner er billige, men hvis man skulle være så uheldig å ødelegge en server på grunn av en utladning statisk elektrisitet kan det fort bli dyrt. Det er liten sjanse for at det skjer, men det er en grunn til at man beskytter mot dette. Det blir som å advare mot at å slå seg selv hardt i hodet med hammer fordi det kan gi deg strekk i armen. Det er irrelevant. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå