agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Atib Azzad skrev (Akkurat nå): Det er ikke at jeg ikke støtter det Iranske folkets rett til selvbestemmelse, jeg er bare for nervøs til å klare å mene for mye om dette på nåværende tidspunkt. Vel, selvsagt er det en risiko. Men vi i vesten bør prøve og få Iran over på vestlig side, vi har tross alt langt mer og tilby enn absolutt alle andre, helt uten konkurranse. Men vi må tørre og tro og mene vi er bedre enn alt annet. 2
Fatninja Skrevet 10. januar Forfatter Skrevet 10. januar Just now, Atib Azzad said: Jeg har ingen problem med å støtte opprøret, jeg føler avsky mot Ayatollah-regimet. Men.. Av erfaring vet jeg ikke alle slike opprør alltid er hvordan de ser ut, de finnes en rekke eksempler på opprør som er delvis eller helt fabrikerte, og jeg er bekymret for hva som kan skje med folket, både når det kommer til respons av regime, og fremmede aktører som kan utnytte kaoset. Det er ikke at jeg ikke støtter det Iranske folkets rett til selvbestemmelse, jeg er bare for nervøs til å klare å mene for mye om dette på nåværende tidspunkt. Nå er jeg ingen ekspert og for å vær ærlig, så hører jeg på hva andre jeg kjenner sier til meg om situasjonen i Iran uten at jeg orker å faktaskjekke alt. Jeg tror en ting som gjør at dette opprøret kan lykkes, uten at jeg skal være noen profet med tanke på om situasjonen for folk flest blir bedre: De har en skyggeregjering på plass, med den iranske monarken som galleonsfigur.
Atib Azzad Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 1 minute ago, agvg said: Vel, selvsagt er det en risiko. Men vi i vesten bør prøve og få Iran over på vestlig side, vi har tross alt langt mer og tilby enn absolutt alle andre, helt uten konkurranse. Men vi må tørre og tro og mene vi er bedre enn alt annet. Nja..
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar (endret) Atib Azzad skrev (1 time siden): Nja.. Ja, list opp de landene med større frihet, bedre demokrati og økonomisk styrke? Vi har absolutt ingenting og skamme oss over, selv om mange i vesten har prøvd og hevde noe annet i årtier, de påstår vi har en evig arvesynd hvor det aldri skal finnes tilgivelse. Endret 10. januar av agvg 3
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Men det jeg lurer på er den totale stillheten i media, nesten ikke ett ord om noe som er viktig. 2
Fatninja Skrevet 10. januar Forfatter Skrevet 10. januar (endret) 17 minutes ago, agvg said: Vel, selvsagt er det en risiko. Men vi i vesten bør prøve og få Iran over på vestlig side, vi har tross alt langt mer og tilby enn absolutt alle andre, helt uten konkurranse. Men vi må tørre og tro og mene vi er bedre enn alt annet. Vi i Europa (vesten) har gjort oss selv irrelevante. Det er på tide å stikke fingeren i jorda og innse at EU og den blokken er en regional maktfaktor og ikke en internasjonal maktfaktor og vi bør fokusere på hvordan å gjøre situasjonen i Europa best mulig. Å tro at det blir et liberalt demokrati i Iran på grunn av denne revolusjonen er ekstremt urealistisk. I beste fall så vil situasjonen i Iran et stabilt autoritært monarki. I værste fall så kan det bli en situasjon som ligner den i Syria. Magefølelsen, uten at den betyr noe som helst, tilsier at situasjonen vil bli bedre for iranere flest dersom dette opprøret lykkes. Endret 10. januar av Fatninja 1
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Fatninja skrev (1 minutt siden): Vi i Europa (vesten) har gjort oss selv irrelevante. Det er på tide å stikke fingeren i jorda og innse at EU og den blokken er en regional maktfaktor og ikke en internasjonal maktfaktor og vi bør fokusere på hvordan å gjøre situasjonen i Europa best mulig. Det er ett valg Europa har gjort, naturlig nok ble USA den ledende etter krigen, men det er fullt mulig for Europa og ta mye større plass i verden. Vi kan begynne med og slutte og fore USA med penger, og slutte og selge ut alt vi har av verdier. Ta UK, de var latt Amerikanerne kjøpe det de vil av britisk næringsliv, de kunne ha prøvd seg i Frankrike, da hadde de fort sittet på returflyet med pengene i behold. 1
Atib Azzad Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 4 minutes ago, agvg said: Ja, list opp de landene med større frihet, bedre demokrati og økonomisk styrke? Vi har absolutt ingenting og skamme oss over, selv om mange i vesten har prøvd og hevde noe annet i årtier og hevdet vi har en evig arvesynd hvor det aldri skal finnes tilgivelse. Du får unnskylde meg for å ikke orke å gå inn på hva du mener med evig arvesynd og utilgivelse. Men jeg har ikke nødvendigvis noen tro på at det beste for Iran er at vesten insisterer på å dytte våre synspunkt på dem fordi vi mener det er best, i beste fall ender man da opp med noe som ligner på Reza-regimet, som jeg mener er bedre enn Ayatollah-regimet, men såpass dårlig at syklusen bare vil gjenta seg. Jeg tror ikke det beste vesten har å tilby er å insistere på egen suverenitet i dette tilfellet. Og når det kommer til ufrihet i mange av landene vesten ofte har beskrevet som tredje verden og lignende, representerer dette ofte myntens bakside, at det såkalte vesten har unyttet land installert marionettregimer som fks. Pahlavi for å utnytte deres naturressurser og berike seg selv, vestens rikdom har ikke oppstått i et vakuum. Jeg mener åpenbart ikke dette er hele bildet, og faller kanskje inn i det du beskriver som arvesynd og utilgivelse, min intensjon er ikke at vesten skal drive med selvpisking, men selvinnsikt, dette er bare ment som en rask utypning av hvorfor jeg ikke tror vesten har så mye å tilby ved å komme inn å erklære seg som best, i et land hvor vesten også er medvirkende til landets lidelse. 1
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Fatninja skrev (5 minutter siden): Å tro at det blir et liberalt demokrati i Iran på grunn av denne revolusjonen er ekstremt urealistisk. Det er vel ingen som tror at det skal skje over natten, men vi har noe som mange av de på gaten i Iran ønsker seg, nemlig frihet. Og vi må posisjonere oss slik at vi blokkerer Kina og eventuelt andre som i det lange løpet ikke vil oss vel. 3
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Jeg mener åpenbart ikke dette er hele bildet, og faller kanskje inn i det du beskriver som arvesynd og utilgivelse, min intensjon er ikke at vesten skal drive med selvpisking, men selvinnsikt, dette er bare ment som en rask utypning av hvorfor jeg ikke tror vesten har så mye å tilby ved å komme inn å erklære seg som best, i et land hvor vesten også er medvirkende til landets lidelse. Vi trenger ikke og erklære noe som helst, det er åpenbart for de som ser, og særdeles mange i regionen til Iran ønsker og bo i vesten og nyte friheten vi har. 2
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Søppelet for ekter seg ikke: Riksadvokaten i Iran advarer om at alle demonstranter vil bli ansett som «fiender av Gud» Hvis Gud hadde eksistert og ønsker at regimet skulle overleve hadde det vel ikke vært noe opprør... Religiøse folk er ikke mestere i logikk eller tenking... 3
Atib Azzad Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 49 minutes ago, agvg said: Vi trenger ikke og erklære noe som helst, det er åpenbart for de som ser, og særdeles mange i regionen til Iran ønsker og bo i vesten og nyte friheten vi har. Hvis det såkalte vesten skal lykkes med å få Iran på vestlig side, tror jeg ikke veien dit er å insistere på vestlig fortreffelighet med den historien Iran hár. Hvis det såkalte vesten klarer å støtte folket uten å samtidig utnytte landets ustabilitet til sin egen fordel, berikelse, eller geopolitisk taktikkeri, tror jeg det såkalte vesten kan være til hjelp, og bli sett på som en alliert. Men hvis vesten gjentar gamle mønstre, tror jeg ikke det har noen som helst verdi for Iranere at vesten ser på seg selv og sitt som det beste. 1
Imaginacíon Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 9 minutes ago, agvg said: Søppelet for ekter seg ikke: Riksadvokaten i Iran advarer om at alle demonstranter vil bli ansett som «fiender av Gud» Hvis Gud hadde eksistert og ønsker at regimet skulle overleve hadde det vel ikke vært noe opprør... Religiøse folk er ikke mestere i logikk eller tenking... De går ikke etter vanlige demonstranter. Dette gjelder de som engasjerer seg i voldelig opprør.
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Men hvis vesten gjentar gamle mønstre, tror jeg ikke det har noen som helst verdi for Iranere at vesten ser på seg selv og sitt som det beste. Iran vil trenge mye hjelp og støtte, en behøver ikke utnytte land, man kan bedrive handel og annen utveksling, mye bedre at Europa gjør dette enn f eks USA, de har som regel en en enveistankegang, Iran har jo en relativt brukbart utdannet befolkning og de mangler det meste. De har jo hatt en del bånd mot Europa og som nasjon er de ikke akuratt nybegynnere. 2
Imaginacíon Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 5 minutes ago, Atib Azzad said: Hvis det såkalte vesten skal lykkes med å få Iran på vestlig side, tror jeg ikke veien dit er å insistere på vestlig fortreffelighet med den historien Iran hár. Hvis det såkalte vesten klarer å støtte folket uten å samtidig utnytte landets ustabilitet til sin egen fordel, berikelse, eller geopolitisk taktikkeri, tror jeg det såkalte vesten kan være til hjelp, og bli sett på som en alliert. Men hvis vesten gjentar gamle mønstre, tror jeg ikke det har noen som helst verdi for Iranere at vesten ser på seg selv og sitt som det beste. Vesten har en fryktelig fortid overfor Iran og mange andre land. At de skal alliere seg med Vesten er nok ikke realistisk. 1
Atib Azzad Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 3 minutes ago, agvg said: Iran vil trenge mye hjelp og støtte, en behøver ikke utnytte land, man kan bedrive handel og annen utveksling, mye bedre at Europa gjør dette enn f eks USA, de har som regel en en enveistankegang, Iran har jo en relativt brukbart utdannet befolkning og de mangler det meste. De har jo hatt en del bånd mot Europa og som nasjon er de ikke akuratt nybegynnere. Ja, dette inlegget ditt synes mer nyansert og nyttig enn du var innledningsvis da du virket mest opptatt av å erklære vesten for best. Hvis vesten i det hele tatt skal ha noen troverdighet i regionen tror jeg man er nødt til å annerkjenne historiske overgrep og feil.
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Imaginacíon skrev (Akkurat nå): De går ikke etter vanlige demonstranter. Dette gjelder de som engasjerer seg i voldelig opprør. De som ikke lar seg skyte uten motstand med andre ord, at det går an og i det heletatt og bruke ett ord på og forsvare svineriet, håper demonstrantene får våpen så de kan svare på angrepene med rente. Så en av disse heltene som forsvarte regimet møte sin skaper på gata, det tok litt tid før han møtte jomfruene, folket brukte god tid før de sendte ham til paradiset. Måtte alle disse bøllene gå samme veg, de velger selv hvem de vil forsvare. 4
Imaginacíon Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar 1 minute ago, agvg said: De som ikke lar seg skyte uten motstand med andre ord, at det går an og i det heletatt og bruke ett ord på og forsvare svineriet, håper demonstrantene får våpen så de kan svare på angrepene med rente. Så en av disse heltene som forsvarte regimet møte sin skaper på gata, det tok litt tid før han møtte jomfruene, folket brukte god tid før de sendte ham til paradiset. Måtte alle disse bøllene gå samme veg, de velger selv hvem de vil forsvare. Med andre ord vold og tortur med døden til følge. Det tror jeg de fleste normale iranere tar skarp avstand fra. 1
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar (endret) Atib Azzad skrev (8 minutter siden): Ja, dette inlegget ditt synes mer nyansert og nyttig enn du var innledningsvis da du virket mest opptatt av å erklære vesten for best. Hvis vesten i det hele tatt skal ha noen troverdighet i regionen tror jeg man er nødt til å annerkjenne historiske overgrep og feil. Vel, jeg tror den veldig unge befolkningen i Iran ikke ønsker og grave seg ned i ett har mot vesten, de dreper nå det regimet som hylt død over alt vestlig, og dette har de blitt tvangsforet med i hele sin levetid. Så jeg tro vi har en god mulighet, vi har noe og tilby, noe som få andre har og som mange ønsker seg. Endret 10. januar av agvg 2
agvg Skrevet 10. januar Skrevet 10. januar Imaginacíon skrev (Akkurat nå): Med andre ord vold og tortur med døden til følge. Det tror jeg de fleste normale iranere tar skarp avstand fra. Så du tror de tilgir en som kanskje har drept en uskyldig demonstrant på gata der? Kanskje har helt bevisst drept ett barn? Du skal være rimelig blåøyd og leve ett trygt liv for og kritisere hatet man har mot slike folk, han valgte sin side, han fikk merke konsekvensene av sitt valg. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå