Gå til innhold

Kjønnsroller - i stor grad sosialt betinget

Anbefalte innlegg

Skrevet

I stor grad? Jeg tror det er motsatt. Kjønnsroller er i mer eller mindre grad noe de fleste av oss har naturlig i oss. Også finnes det alltid noen unntak. Og derfor er de alle fleste fornøyd med mer eller mindre tradisjonelle kjønnsroller for det passer sånn passe. Så om det tar 100 år å få full frihet til de få som ønsker det? Ja, perfeksjon er ikke enkelt.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, leticia said:

Jeg gjør, men det har noe for seg med det du sier om risiko. Kvinner vurderer nok risikoen nøyere, slik at de ikke går i gang med noe bare for å "feile". 

Så med andre ord akkurat det jeg sa da.

Kvinner er i hovedsak middelmådige, fordi de ikke tør ta den samme risikoen som menn tar.

Og det er mange middelmådige menn også, bare for å ha det sagt. 

Det er ikke noe iboende galt i å være middelmådig.

• Liker 2
Skrevet
Abigor skrev (8 timer siden):

I stor grad? Jeg tror det er motsatt. Kjønnsroller er i mer eller mindre grad noe de fleste av oss har naturlig i oss. Også finnes det alltid noen unntak. Og derfor er de alle fleste fornøyd med mer eller mindre tradisjonelle kjønnsroller for det passer sånn passe. Så om det tar 100 år å få full frihet til de få som ønsker det? Ja, perfeksjon er ikke enkelt.

Vi må skille mellom hva som er kjønn, og som dermed handler om biologi, og hva som er kjønnsroller. Som i større grad handler om normer og forventninger samfunnet direkte og indirekte setter opp for hvert biologiske kjønn. Kjønnsroller er også i endring og er ikke like i alle kulturer. Fordi forventningene kan være forskjellige, og at flere våger å tre ut av det som er akseptert oppførsel for sitt kjønn, selv om det følger sosiale sanksjoner med oppførselen som avviker fra det som regnes som "normalt". 

Menn, kvinner og alt imellom | Kaveh Rashidi

Forskjellene mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet - Utforsk Sinnet

Normer for kjønn og seksualitet - Samfunnskunnskap - NDLA

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, leticia said:

Ifølge denne definisjonen er ikke kjønnsroller "i stor grad sosialt betinget", den er utelukkende sosialt betinget. Så da er diskusjonen død? Ordet "kjønnsrolle" er med andre ord kapret for rent kulturelt bruk. Hva kaller man da den iboende biologiske forskjellen i mennesker og mange andre arter som påvirker livsstil, adferd, risiko, aggresjon og så videre?

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...