wampster Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Zepticon skrev (12 minutter siden): Rikdom må måles i hvor stor del av den totale verdiskapningen til et samfunn man sitter igjen med, og ikke i forhold til hvor mye bedre vi har det nå enn for 200 år siden. La oss hoppe over alle eksempler jeg har kommet med som beviser at folk har fått bedre råd (dvs blitt rikere) Javel, det var nytt for meg at en må bruke den målestokken. Kan du forklare hvordan den målestokken fungerer? Hvor går "cutoff" på rik, velstående, middelklasse, fattig? Er det en allmenn kjent/viden brukt målestokk blant økonomer/etc eller hvor kommer den fra og hvilke parametere bruker den? Jeg selv (ser på meg selv som ganske rik) sitter igjen med en forsvinnende liten del av den totale verdiskapningen til samfunnet, betyr det at jeg er fattig? Eller hvordan finner jeg det ut? Til det (også denne gang tåpelige) tanke eksperimentet ditt Hvis du ender opp å jobbe som hushjelp i 125 år uten å bytte jobb/forhandle om bedre lønn er det kanskje litt selvforskyldt? Men det er vel Sissner sin feil det og på en eller annen måte Og nei, for at noen skal bli rikere må ikke samtidig noen bli fattigere
Krig og fred Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 2 minutes ago, DukeNukem3d said: Folk flest gidder ikke gjøre mer enn de må Jeg tror du egentlig prater om deg selv. Quote Men det er en grunn til at kommunisme feiler hver gang. Hvis du enda ikke har skjønt det. Galskap er å forsøke det samme igjen og igjen selv om det ikke har fungert før (eller noe slikt) Det er ingen som argumenterer for kommunisme her. Hva er det du i det hele tatt prater om? 1
wampster Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (Akkurat nå): Jeg tror du egentlig prater om deg selv. Hvis du mener at samfunnet generelt sett jobber mer enn de "må" uten å få noe igjen for den ekstra innsatsen så skjønner jeg at du har de synspunktet du har. Du kan jo gå foran som et godt eksempel. Hva har du gjort selv i år av ren godvilje på jobb (eller for fremmede) uten å skrive timer/forvente å få noe for det
sk0yern Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Zepticon skrev (19 timer siden): Ja, vi som "art" har blitt rikere om man ser på hva man får kjøpt. Men, vi ser også at jeg er fattigere i dag dersom vi sammenligner min bestfar med Fred Olsen, og meg selv med Witzøe. Så, la oss anta at din bestefar levde under særdeles kummerlige forhold, med en svært stram økonomi der mesteparten av pengene gikk til å overleve. Du i dag lever under helt andre forhold, og har mye mer å bruke til "luksusforbruk". Men du ser på deg selv som fattigere, fordi noen av de rikeste har blitt veldig mye rikere? https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/vekst-og-velstand-gjennom-50-aar Sitat I 1958 brukte husholdningen i gjennomsnitt snaue 40 prosent av de totale utgiftene på mat. I 2006 var denne andelen nede på drøye 11 prosent. Dette er helt i tråd med det den tyske statistikeren Ernst Engel (1821-1896) fant gjennom sine studier av husholdningsøkonomien i arbeiderfamilier på midten av 1800-tallet. Han fant at det er vanlig å bruke en prosentvis mindre andel av inntekten på matvarer jo høyere inntekten blir, (dette blir kalt Engels lov). Nedgangen i matvareandelens betydning i norske husholdninger er altså et uttrykk for utviklingen i velstanden som har funnet sted i perioden 1958-2006. Vi har fått det utrolig mye bedre, folk må slutte å alltid sammenligne seg med de som har mest. 1
sedsberg Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden Folk må slutte å klage over høye boligpriser og heller gjøre slik besteforeldrene våre gjorde. De jobbet hele sommeren for å kjøpe seg hus! Men ingen gidder å jobbe idag. De skal på død og liv til syden, Thailand eller Maldivene på ferie. Gjerne flere ganger i året!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå