Gå til innhold

«Kvalitetsgassmasker» til Ukraina

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hugo_Hardnuts skrev (11 timer siden):

Jeg bare refererte til hvor det tallet er hentet fra. Men så vidt jeg skjønner det, er det da 2500 ukrainske soldater som har fått denne utlevert og har brukt det i sin tjeneste, som da vil kunne betegnes som en brukertest. Så er påstanden fra Watchbird at de har fått gode tilbakemeldinger, men omfanget i bruk og under hvilke forhold står det ikke noe om.

ukrainske soldater mottar nok litt av hvert. Vi kunne sikkert sent et parti hansker og ull-stilongser og fått gode tilbakemeldinger.

spørsmålet blir om de er vil være "like fornøyde/enige" hvis de fikk presentert at det er tenkt bevilget 100 millioner til buff/masker, eller om de da hadde foretrukket annet krigsmateriell/utstyr for en slik stor sum penger?

Endret av Mr.M
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Donkey Kong skrev (2 timer siden):

Saken er komisk.

eller tragisk..

minner egentlig litt i omstendigheter det man så under Covid-19 og flyktningstrømmen 2016, -det dukker opp kremmere som ønsker å profittere på situasjonen. Og i staten sitter pengene (litt for)  løst, klare til å bevilge penger til alle som presenterer en "løsning".

Den omtalte kontrakten er heldigvis ikke undertegnet ennå. Hvis ukrainerne trenger gassmasker, bør de få noe annet enn denne.

Skrevet
Jalla21 skrev (På 9.12.2025 den 9.07):

Nå har den aldri vært omtalt som en gassmaske. Det er en buff med et filterinnlegg som først og fremst skal holde støv og partikler ute. At den har blitt alt for dyr er annen sak, og det gir ingen mening.

Det beskytter ikke mot noe som helst. Det er ren svindel.

For det første må selskapet holdes ansvarlig og ledelsen anmeldes og straffeforfølges. For det andre må de som er ansvarlige i det offentlige for at dette skjedde også holdes ansvarlige, og man må sterkt vurdere å straffeforfølge dem også.

Vedkommende som var ansvarlig for å anbefale dette produktet til anskaffelse skal for eksempel ha uttalt at han og sjefen for det aktuelle firmaet er tidligere kolleger..?!

Skrevet
Cyrio skrev (På 9.12.2025 den 10.57):

Det er horribelt. 

Her har noen vært utrolig frekke ja. 

Hadde jeg vært ukrainsk soldat på frontlinja og fått utlevert dette som verneutstyr (noe det er reklamert som) hadde jeg lurt på om det var sabotasje fra motstanderne. 

Forsvarssjefen bør få seg en smekk, han i FFI som anbefalte dette produktet burde fått en skikkelig smekk, og han som selger søppelet i utgangspunktet burde fått en megasmekk. 

Igjen, straffeforfølgelse må sterkt vurderes her.

For eksempel:

"Forsvarets Forskningsinstitutt anbefalte maskene til regjeringen - og la vekt på dens beskyttelse mot tåregass."

Er det inkompetanse eller korrupsjon som gjorde at disse maskene ble anbefalt? Sjefen for FFI omtalte vel sjefen for selskaopet bak dette svindelproduktet som en tidligere kollega?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...