Hugo_Hardnuts Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Laumb skrev (2 timer siden): Spennende at du har hands on erfaring med diskusjonen! Du har helt rett i at reisen fra bopel til fast arbeidssted ikke skal dekkes (såfremt man ikke følger kort-stopp-regelen 6-44-13, e.). Konsekvensen av dette her vil i mitt tilfelle enten ende med at de endrer praksis eller at jeg og blir ekstremt firkantet i arbeidstider og reiser (for arbeidstider har vi ikke engang startet å diskutere fordi det i seg selv ikke er tema, enda). Og det er i hvert fall ikke til deres fordel at jeg slutter å bruke privat bil i arbeid. Men, selv om du har vært igjennom dette - så er det fortsatt ingen som har klart å gi meg en redelig lovlig hjemmel i hvorfor det skal være slik arbeidsgiver sier. Jeg har 15-20 argumenter for hvorfor det skal være som jeg sier (rekken av lovverk, kravene som stilles, tariffavtale med henvisninger og ordlyd, departementenes kommentarer på direktiver, artikler fra regnksapssystemleverandører, ++), men motparten har bare "fordi jeg sier det". Det gjelder forsåvidt de fleste i tråden her. Jeg håper så inderlig på en break all argument eller fundamental rettspraksis, lovhjemmel eller noe. Men er jo bare påstander uten anekdoter eller analogier forøvrig. Takk for ditt innspill! Vel, jeg fikk samme svaret fra hhv. HR, en jurist i fagforeningen og her på forumet. Men jeg skal innrømme at jeg ikke ba om å få referanse til lovverket. Svaret fra HR ga dog mening, fordi de passet på å påpeke for meg at siden jeg endte opp med å få innvilget godtgjørelse helt fra hjemmeadressen, måtte jeg husker på at jeg også måtte redusere antallet km jeg oppga for arbeidsreiser i skattemeldingen tilsvarende. Det sier seg jo i grunnen selv at man ikke både kan få fradrag og godtgjørelse for de samme kjørte kilometrene. Jeg er jo ikke jurist, men jeg tror du leser regelverket feil. Arbeidsgiver kan definere hva som er ditt oppmøtested. Beskrivelsen du viser til antar jeg at det er formulert slik at det skal ta høyde for de tilfellene hvor det er praksis hos arbeidsgiver at de gir kjøregodtgjørelse for hele strekningen, slik at det blir klart definert hva som er skattepliktig og ikke av godtgjørelsen. Men i de tilfellene arbeidsgiver ikke gir godtgjørelse, er det da snakk om en arbeidsreise. Det er i hvertfall slik jeg leser dette, ettersom formuleringen er "...kan også reisen mellom boligen og det faste arbeidsstedet på nærmere bestemte vilkår bli ansett som en yrkesreise": https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/r-7-reise--avgrensning-mellom-arbeidsreiser-besoksreiser-og-yrkesreiser/R-7.002/R-7.020/
Hugo_Hardnuts Skrevet 45 minutter siden Skrevet 45 minutter siden Zepticon skrev (3 timer siden): Men i følge skattetaten så er dette feil måte å føre reiseregning på. Hele reisen skal føres? Ergo skattesvik. Nei, ikke slik jeg leser regelverket. Det er ikke noe i veien for at reisen kan bestå av hhv. en arbeidsreise fra hjemmet til oppmøtested, og deretter en yrkesreise videre derfra til et arbeidsoppdrag. Men i de tilfellene arbeidsgiver gir kjøregodtgjørelse for hele reisen fra hjemmet via kontoret og til oppdraget, må det i lovteksten defineres når hvilke deler anses som hvilken type reise. Når arbeidsgiver ikke gir godtgjørelse for reisen fra hjem til fast arbeidssted, er det jo ikke noe å lure på - man skal jo ikke skatte av det ettersom ingen godtgjørelse er blitt gitt. 1
Laumb Skrevet 36 minutter siden Forfatter Skrevet 36 minutter siden wampster skrev (37 minutter siden): Det er du som må si hvorfor du mener det er sånn, når du påstår det er sånn. Hvorfor mener du skatterett skal brukes til å bestemme hvor kjøregodtgjørelsen skal starte/slutte? Den parallellen har jeg trukket flere ganger i tråden nå. Det bør være klart hvor jeg mener relasjonen ligger (arbeidsgiver kan ikke bokføre reiseregning om den ikke er fylt ut etter MÅ-reglene (se Altinn) som i sin tur refererer til definisjonene i FSFIN. det er ikke jeg som trekker reglene fra et sted over i et annet. Det er lovene som selv refererer til hverandres begrepsbruk og krav.
Laumb Skrevet 34 minutter siden Forfatter Skrevet 34 minutter siden Hugo_Hardnuts skrev (10 minutter siden): Nei, ikke slik jeg leser regelverket. Det er ikke noe i veien for at reisen kan bestå av hhv. en arbeidsreise fra hjemmet til oppmøtested, og deretter en yrkesreise videre derfra til et arbeidsoppdrag. Men i de tilfellene arbeidsgiver gir kjøregodtgjørelse for hele reisen fra hjemmet via kontoret og til oppdraget, må det i lovteksten defineres når hvilke deler anses som hvilken type reise. Når arbeidsgiver ikke gir godtgjørelse for reisen fra hjem til fast arbeidssted, er det jo ikke noe å lure på - man skal jo ikke skatte av det ettersom ingen godtgjørelse er blitt gitt. I praksis har ingen av reisene som gjelder gått innom kontoret. De har gått rett fra hjem til kunde så hjem.
Laumb Skrevet 31 minutter siden Forfatter Skrevet 31 minutter siden Hugo_Hardnuts skrev (30 minutter siden): Vel, jeg fikk samme svaret fra hhv. HR, en jurist i fagforeningen og her på forumet. Men jeg skal innrømme at jeg ikke ba om å få referanse til lovverket. Svaret fra HR ga dog mening, fordi de passet på å påpeke for meg at siden jeg endte opp med å få innvilget godtgjørelse helt fra hjemmeadressen, måtte jeg husker på at jeg også måtte redusere antallet km jeg oppga for arbeidsreiser i skattemeldingen tilsvarende. Det sier seg jo i grunnen selv at man ikke både kan få fradrag og godtgjørelse for de samme kjørte kilometrene. Jeg er jo ikke jurist, men jeg tror du leser regelverket feil. Arbeidsgiver kan definere hva som er ditt oppmøtested. Beskrivelsen du viser til antar jeg at det er formulert slik at det skal ta høyde for de tilfellene hvor det er praksis hos arbeidsgiver at de gir kjøregodtgjørelse for hele strekningen, slik at det blir klart definert hva som er skattepliktig og ikke av godtgjørelsen. Men i de tilfellene arbeidsgiver ikke gir godtgjørelse, er det da snakk om en arbeidsreise. Det er i hvertfall slik jeg leser dette, ettersom formuleringen er "...kan også reisen mellom boligen og det faste arbeidsstedet på nærmere bestemte vilkår bli ansett som en yrkesreise": https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/r-7-reise--avgrensning-mellom-arbeidsreiser-besoksreiser-og-yrkesreiser/R-7.002/R-7.020/ Jeg må løpe inn på trening nå så kikker litt nærmere senere - men umiddelbart slår det meg at situert du nevner det er spesifikt knyttet mot 6-44-13, e som de henviser til under. At en reise med kort som innom kontoret skal likevel betales hele veien hjemmefra dersom den går rett videre til ikke fast arbeidsplass. Men, hvis man starter å faktiske bruke den definisjonen et sted så sier man implisitt at den definisjonen også gjelder. synd du ikke fikk noe mer håndfast fra HR/Jurist sine påstander. Kunne vært interessant nå. dobbltsynd at ingen faktisk har noe å by på der.
barfoo Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden (endret) 17 minutes ago, Laumb said: det er ikke jeg som trekker reglene fra et sted over i et annet. Det er lovene som selv refererer til hverandres begrepsbruk og krav. Poenget er altså at arbeidsgjevar kan betale godtgjersle for køyring frå heimen, via arbeidsstad, til der du skal den dagen, med skattefordelen du har av yrkesreise, dersom du kun kortvarig er innom arbeidsplassen. Gjer du normalt arbeid fell den mogelegheita vekk. Du tolker dette som at det er må-regel. Det er det ikkje. Arbeidsgiver står fritt til å krevje at du må møte opp på arbeidsstaden, og reise derfrå - og ikkje betale ei krone i reise fram til arbeidsstaden. Då er det ei arbeidsreise og ikkje yrkesreise. Du oppnår ingen skattefordel ved at arbeidsgjevar ikkje betaler godtgjersle for den distansen, så det er null-nada skattesvik. Tilsvarande er det ikkje feil i bilaget; bilaget gjeld den delen som er arbeidsgjevar vedkommande. Det er arbeidsgjevar uvedkommande om du køyrer bil til jobb eller teleporterer. Herr brun som har svart deg tidlegare er forøvrig advokat. Det svaret avviste du, som med absolutt alle svar du ikkje liker. Du kjem ingen veg her. Det du kan nå fram med er å forklare arbeidsgjevar at du ikkje vil bruke privatbil med mindre du får godtgjersle som du vil ha. Om du truer med skatteetaten vil du bli møtt med mild latter. Endret 18 minutter siden av barfoo
wampster Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden Laumb skrev (18 minutter siden): Den parallellen har jeg trukket flere ganger i tråden nå. Det bør være klart hvor jeg mener relasjonen ligger (arbeidsgiver kan ikke bokføre reiseregning om den ikke er fylt ut etter MÅ-reglene (se Altinn) som i sin tur refererer til definisjonene i FSFIN. det er ikke jeg som trekker reglene fra et sted over i et annet. Det er lovene som selv refererer til hverandres begrepsbruk og krav. For å gjøre det enkelt da. Yrkesreise starter og slutter hos arbeidsgiver Arbeidsreise er til og fra arbeidsgiver Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå