Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reg reim skiftet. Starter ikke. Peugeot 406


peradahl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en Peugeot 406 2.0 HDi (RHZ, 2000 mod). Jeg har nettopp byttet registerreim, og etter jobben vil ikke motoren starte. Tankpumpa går i et par sekunder når jeg slår på tenningen, og systemet skal være selvluftende. Motoren durer litt på starter, men tenner aldri.

 

Ting som er sjekket:

– Registerreim står korrekt på merker

– Dieselfilter fylt og luftet via tenning/tankpumpe

– Ingen synlige lekkasjer ved filterhus eller slanger

 

Spørsmål:

Hva bør jeg sjekke videre? Kan HDi-motoren miste synk på veiv/kam-sensor, eller kan feil timing gi kun startproblemer uten mekanisk støy? Alle tips mottas!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lukter det diesel i eksosen?
Om det gjør det så har du diesel, og da mangler du stort sett kompressjon.
Dersom du ikke har kompresjson så starter ikke bilen overhode, dvs mulig feil timing.

Skrevet

Hei

løsnet alle 4 innganger/dyser fra pumpa. Dro motor rundt noen ganger for å få ut luft. Ca 30 sek. Sprutet diesel ut. Skrudde dem igjen og vil ikke starte. Hostet til en gang. Går på startgass da…. Kan det være nok at regreim står 1 tann feil?

Skrevet

Skjønner ikke. Blikkplate på veivaksel(den nederste)? 
 

Føler = den kontakten/føleren som står ved kamakselhjulet? Ja. Den er montert og står så nærme som den kan. 

Skrevet
peradahl skrev (5 minutter siden):

Ikke sjekket komp. 

Dette kan ikke ha noe med kompresjon eller dyser å gjøre. Det funket jo før du byttet reim. Ikke grav deg inn i en masse greier som ikke er relatert. Disse motorene er enkel å få start på, de har egen fødepumpe i tanken, så her er det "noe" som gjør at dysene ikke får signal til rett tid, eller ikke i det hele tatt. Og du finner feilen rundt der du faktisk har jobbet, 99% sikkert.

Skrevet
peradahl skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke. Blikkplate på veivaksel(den nederste)? 
 

Føler = den kontakten/føleren som står ved kamakselhjulet? Ja. Den er montert og står så nærme som den kan. 

Du har bare 1 veivaksel, så ja den nede. Bak reimhjulet, foran tannhjulet til regreimen, skal der ligge en blikkplate, et lokk, en ring, en dings. Det er denne som gir signal til føleren. Om dette ikke er satt opp korrekt, eller du har laget brudd i kablingen til føleren, så får du ikke liv i motoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...