Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til å få av dørhåndtak på terrassedøren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å skifte håndtak til terassedør men får den pokker meg ikke av. Har skrudd ut de 3 skruene som fester de sammen men de vill ikke fra hverandre. Må være ett triks jeg ikke kjenner til😅 noen som vet?

IMG_2804.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
halnes1 skrev (1 minutt siden):

hvilket merke/navn?

aner ikke, står ingenting på den 😕

Og fra salgsoppgave står det heller ikke leverandør av dør: 

"Vinduer og terrassedør i tre Farge: Svart"

Skrevet

Kikket på min dør som ikke er helt lik men 2 skruer innvendig og 3 lukkere , 1 oppe 1 mid og 1 nede altså de som kommer ut når du stenger.
Kanskje hendelen må være i en bestemt posisjon for å få den ut.

Hvis ikke kontakt de som har bygd eller bruk dynamitt😀

Skrevet

Vet ikke om dette gjelder din dør, men flere dørhåndtak har også enten / i tillegg en liten låseskrue under håndtaket, og hele frontbraketten kan sitte fast med små metallklips som sitter festet mot delen under.

Den lille skruen er gjerne en liten Unbrako (og den kan være innfelt, så den er vanskelig å se), og prøv med en liten Flathodet skrutrekker mellom dørbladet og braketten for å se om du får lirket ut en av klipsene. Ikke stikk hodet for langt inn, da går det bare rett i metallet under). Bare en halv millimeter inn. Noen braketter har en liten innfelling helt nederst nettopp for et flathode for å løsne det.

Skrevet
PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om dette gjelder din dør, men flere dørhåndtak har også enten / i tillegg en liten låseskrue under håndtaket, og hele frontbraketten kan sitte fast med små metallklips som sitter festet mot delen under.

Den lille skruen er gjerne en liten Unbrako (og den kan være innfelt, så den er vanskelig å se), og prøv med en liten Flathodet skrutrekker mellom dørbladet og braketten for å se om du får lirket ut en av klipsene. Ikke stikk hodet for langt inn, da går det bare rett i metallet under). Bare en halv millimeter inn. Noen braketter har en liten innfelling helt nederst nettopp for et flathode for å løsne det.

Takk for tips! Dessverre ingen "settskrue" eller slikt på håndtak, helt jevn rundt hele. Og langs kanten på hele låsen/firkanten er det heller ikke noen skruer eller klips eller noe slikt. 

Blir ikke klok på dette 😛 

Skrevet
sedsberg skrev (17 minutter siden):

Sikker på at den ikke bare sitter limt fast i beis/maling?

Helt riktig! Flaut men her var det jeg som var pysete 😛 Fikk nappet det løst. Men nå sitter den fast i låse vrideren 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...