Boing_80 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Denne nyhetsartikkelen er bare et eksempel for å undestreke temaet og ikke et forsøk på å henge ut en spesifikk religion (i denne sammenhengen kristendommen). Artikkelen handler om den kommende julehandelen og prognosene er som følger: I en prognose for julehandelen 2025, kommer det frem: At nordmenn totalt vil handle for 150 milliarder kroner i november og desember. Det tilsvarer en økning på 5,5 prosent fra i fjor. I snitt vil hver enkelt bruke 26.700 kroner på julehandelen. Det betyr at en husholdning på to voksne og to barn i snitt vil bruke over 100.000 kroner i løpet av november og desember, anslår Virke. (https://www.vg.no/nyheter/i/kwq85A/spaar-tidenes-julehandel-en-del-som-gaar-halvveis-berserk) Jeg stiller kanskje retoriske spørsmål, men er dette Jesu lære? For å balansere debatten så er situasjonen ikke noe bedre i den islamske verdenen eller den hinduistiske som har enda flere (kostbare) seremonier enn de abrahamske religionene. Det handler kun om penger og "vise-seg-fram" holdninger. De som er opptatt av kristne verdier, er det dette de snakker om da? Og dyrtiden, den er vel borte? Endret 8 timer siden av Boing_80 1
Jobs Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Jesus sin lære er vel heller nøkternhet og heller hjelpe de fattige som ikke har råd til og feire jul. Frelsesarmeen og Kirken bymisjon samler inn til de som ikke har råd til og feire jul.De fleste kan barbere forbruket ned og heller gi en slant til de.
Mannen med ljåen Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Mye av forbruket i jula er forbruk man uansett ville hatt. Om pappa trenger ny barbermaskin, kan han ønske seg den til jul, selv om den gamle gikk i stykker i oktober. Ja, mye skrot blir også kjøpt, det er jeg ikke glad i.
leticia Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Som en av de som er mest kritisk til religion på forumet, så må jeg faktisk gå dem i forsvar her. Hvorfor kobler du forbruket opp til religioner? Jeg syns ikke det har noen sammenheng med forbruket. Skal vi tenke kristendommen så var det vel det at de ga gaver til jesusbarnet som er tankegangen bak at vi gir hverandre gaver til jul? For å vise at vi setter pris på hverandre. Det ser jeg ingenting galt i. Jeg syns det blir feil å koble dette opp mot religioner. Det er handelsstanden og kjøpepress følger med som må ta skylda for at forbruket i november / desember blir så høyt.
Boing_80 Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Jobs skrev (40 minutter siden): Jesus sin lære er vel heller nøkternhet og heller hjelpe de fattige som ikke har råd til og feire jul. Frelsesarmeen og Kirken bymisjon samler inn til de som ikke har råd til og feire jul.De fleste kan barbere forbruket ned og heller gi en slant til de. Så enig! Dette gjelder alle religioner bare for å ha sagt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå