Gå til innhold

Støre velger bort jøder på Krystallnatt markering

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
OleBrum2 skrev (12 minutter siden):

Å klikke like på noen som er drept er vel som regel alltid feil, spesielt om det gjelder en ung person som hadde verneplikt eller var utkommandert som reservist.

Var det en overaskelse at du ble kastet ut derfra da? Tror du det hadde vært annerledes på et forsvarsforum der en norsk soldat var drept i Afghanistan om du liket det?

Øvrig, du hevdet nettopp at MIFF satt å jublet for hvert døde barn i Gaza. Det eneste som er frenmkommet av jubel over drepte i krig er vel nettopp det du innrømmet nå?

Og du har fullstendig gått glipp av poenget mitt! Jeg har omtanke for barn og uskyldige mennekser, men religion er helt avskyelig og har som jeg har sagt flere ganger ingenting i et opplyst samfunn å gjøre!

På MIFF sine sider ser man daglig at ALLE lyver, FN, de aller fleste land i verden, Støre @ Co., Menneskrettsdomstolen i Haag... De er der alle bare for å plage de stakkars jødene, og de lyver!

Hvordan er det mulig å forfekte noe sånt uten å være fullstendig tåkelagt? Israels leder og USAs leder er begge dømt for kriminaltitet av både sine egne og internasjonale domstoler, allikevel blir de hyllet av sine tilhengere som nærmest våre redningesmenn? Ser du virkelig ikke galskapen?

Endret av trn100
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
trn100 skrev (17 minutter siden):

Har du vært der inne? Jeg har blitt kastet ut 2 ganger fordi jeg klikket liker på at en IDF soldat ble drept, så ikke fortell meg hva jeg lyver om! 😉

Jeg har vært på Ramallah på besøk hos palestinere midt under intifadaen. Men jeg synes IDF var greie jeg, de jeg reiste med overdrev voldsomt mye hvordan de vi behandlet av IDF. Den gangen var jeg lurt til å være pro-palestina.

Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært på Ramallah på besøk hos palestinere midt under intifadaen. Men jeg synes IDF var greie jeg, de jeg reiste med overdrev voldsomt mye hvordan de vi behandlet av IDF. Den gangen var jeg lurt til å være pro-palestina.

Er jo ganske fantastisk at når jeg sier jeg hater religion så dukker det opp som forteller meg at religion er bra? 😉

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (8 minutter siden):

Jeg spurte også om det fantes en disippel der som hadde lest de 10 bud og hvordan de forholdt seg til f.eks. "Du skal ikke drepe", men det var det ingen som hadde hørt om?

Interessant nok er den engelske oversettelsen av de ti bud mer korrekt, ellers ville jo både kristendom og jødedom hatt enda mer selvmotsigelser.

«Though shalt not murder»

Som, jo er, annerledes enn å drepe…

Uansett; du har vel innerst inne skjønt at å trykke «like» på døde soldater på et forum der de gjerne er nære disse, er en kjapp måter å bli kastet ut på? Sånn «alle steder»?

Bombastiske uttalelser om at MIFF sitter å klapper for hvert døde barn er vel heller ikke til troende. 

Ironisk nok uttalte du deg om IQ i tidligere innlegg…det er forøvrig noe med EQ og.

• Liker 2
Skrevet
trn100 skrev (15 minutter siden):

Jeg spurte også om det fantes en disippel der som hadde lest de 10 bud og hvordan de forholdt seg til f.eks. "Du skal ikke drepe", men det var det ingen som hadde hørt om?

Du gikk på sidene til MIFF og lyktes i å trolle dem, ergo har det ikke vært mulig å kritisere Israel i Norge før inntil helt nylig.

Er dette sånn der ateist-logikk, man hører så mye om?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
OleBrum2 skrev (2 minutter siden):

Interessant nok er den engelske oversettelsen av de ti bud mer korrekt, ellers ville jo både kristendom og jødedom hatt enda mer selvmotsigelser.

«Though shalt not murder»

Som, jo er, annerledes enn å drepe…

Uansett; du har vel innerst inne skjønt at å trykke «like» på døde soldater på et forum der de gjerne er nære disse, er en kjapp måter å bli kastet ut på? Sånn «alle steder»?

Bombastiske uttalelser om at MIFF sitter å klapper for hvert døde barn er vel heller ikke til troende.

Ironisk nok uttalte du deg om IQ i tidligere innlegg…det er forøvrig noe med EQ og.

Utrolig hva du vet om mine erfaringer med disse kristne ekstremistene? 😉

Men samtidig var det godt å få en bekreftelse på at de 10 bud ikke er helt hva mange oppfatter de som og bare er en annen løgn. Må vel takke deg for den bekreftelsen! 😉

• Liker 2
Skrevet
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Du gikk på sidene til MIFF og lyktes i å trolle dem, ergo har det ikke vært mulig å kritisere Israel i Norge før inntil helt nylig.

Er dette sånn der ateist-logikk, man hører så mye om?

Kall det hva du vil. Religion er og blir eventyr formidlet av mennesker med redusert IQ 😉

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (1 minutt siden):

Kall det hva du vil. Religion er og blir eventyr formidlet av mennesker med redusert IQ 😉

Virker ikke som fraværet av religion gir noen nødvendig boost i evnen til å resonnere da, basert på anekdotiske bevis fra aktuell tråd..

• Liker 2
Skrevet
trn100 skrev (6 minutter siden):

Og du har fullstendig gått glipp av poenget mitt! Jeg har omtanke for barn og uskyldige mennekser, men religion er helt avskyelig og har som jeg har sagt flere ganger ingenting i et opplyst samfunn å gjøre!

På MIFF sine sider ser man daglig at ALLE lyver, FN, de aller fleste land i verden, Støre @ Co., Menneskrettsdomstolen i Haag... De er der alle bare for å plage de stakkars jødene, og de lyver!

Hvordan er det mulig å forfekte noe sånt uten å være fullstendig tåkelagt? Israels leder og USAs leder er begge dømt for kriminaltitet av både sine egne og internasjonale domstoler, allikevel blir de hyllet av sine tilhengere som nærmest våre redningesmenn? Ser du virkelig ikke galskapen?

Du har rett i at det er religiøst drevet…men ikke bare. Det handler også om nasjonal identitet, eller gruppetilhørighet. Pan-arabismen har mye av skylden ved siden av religiøs fanatisme.

Ellers finner jeg at Israel er et sekulært samfunn, og «the movers and shakers» har vært sekulære. Som Ben-Gurion. Selvsagt, mange religiøse der og som former og gar formet, men kontra den totalt gjennomsyrete fundamentalistiske holdningen en ser blant folk på Gaza og deler av Vestbredden er det litt som å sammenligne Norge i dag med Spania på 1100 tallet hva angår religiøse dogma. De mest religiøse i Israel er jo udugelige både som entreprenører, tech-arbeidere, og soldater. Hadde Israel bestått av en majoritet av dem ville de vært utslettet for lenge siden.

Ville ellers sjekket litt bak hvem som sitter i forskjellige FN organ. Det er en stor muslimsk og arabisk blokk, og det gjør at FN er biased når det kommer til Israel som et rent faktum. Du kan i alle fall ikke stole på dem hva angår sannhet i denne konflikten. De fleste av verdens land er dessverre ikke moderne denokratier, og FN blir ikke bedre enn deres medlemmer.!

https://unwatch.org/un-israel-key-statistics/

• Liker 3
Skrevet
Ballalaika skrev (1 minutt siden):

Virker ikke som fraværet av religion gir noen nødvendig boost i evnen til å resonnere da, basert på anekdotiske bevis fra aktuell tråd..

Vel, tar du på deg å bevise at jeg tar feil? 😉

Skrevet

Mangeårig sekretær i antirasistisk senter Fide Jeries Baarli:

4d12cb5d-4205-4c89-a6d7-37e958f616c5-600

Det er jo klassiske antisemittiske forestillinger at jødene har skylden for alt fælt i verden. Så forstår godt at folk ikke vil gå i tog med hun her, spesielt ikke for å markere krystallnatten.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
trn100 skrev (6 minutter siden):

Utrolig hva du vet om mine erfaringer med disse kristne ekstremistene? 😉

Men samtidig var det godt å få en bekreftelse på at de 10 bud ikke er helt hva mange oppfatter de som og bare er en annen løgn. Må vel takke deg for den bekreftelsen! 😉

Det er vel heller at du synes å ikke evne å resonnere så godt. Verken rundt forventet respons på å hylle døde mennesker på et fora som ser dem som beskyttere…eller nyanser i oversettelser fra hebraisk-engelsk-norsk, og hva det har innebært.

De abrahamittiske religinene er jo ikke akkurat buddhistisk anlagt, så i grunn rart at du ikke har reflektert litt rundt hva de ti bud betyr for dem som vil følge dem.

• Liker 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Det er jo klassiske antisemittiske forestillinger at jødene har skylden for alt fælt i verden. Så forstår godt at folk ikke vil gå i tog med hun her, spesielt ikke for å markere krystallnatten.

Og slike er dessverre toppen av isfjellet. Tror ikke jeg hadde turt å delta med slike om jeg var jøde. Kunne blitt banket opp der, eller skygget hjem slik at de kunne utført noe mot hjem og familie. 

• Liker 2
Skrevet
OleBrum2 skrev (Akkurat nå):

Det er vel heller at du synes å ikke evne å resonnere så godt. Verken rundt forventet respons på å hylle døde mennesker på et fora som ser dem som beskyttere…eller nyanser i oversettelser fra hebraisk-engelsk-norsk, og hva det har innebært.

De abrahamittiske religinene er jo ikke akkurat buddhistisk anlagt, så i grunn rart at du ikke har reflektert litt rundt hva de ti bud betyr for dem som vil følge dem.

Siden det er såpass sent på kvelden og jeg skal på jobb så akspeterer jeg inntil videre at jorden er flat og 6000 år gammel og at vi levde sammen med dinos 😉

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Da begynner det jo å bli klarere hvorfor de ikke anses som egnet til å lede markeringen av Krystallnatten..

• Liker 2
Skrevet
trn100 skrev (22 minutter siden):

Er jo ganske fantastisk at når jeg sier jeg hater religion så dukker det opp som forteller meg at religion er bra? 😉

Jeg er ateist så jeg vet ikke helt hva du sikter til.

• Liker 1
Skrevet
Morromann skrev (14 timer siden):

Krystallnatten er jødenes dag og en merkedag for det unike folkemordet som ble påbegynt den datoen og det er naturlig folkeskikk at jødene selv får sette premisser for hvordan denne dagen skal markeres, ikke andre interessegrupper. Hvordan var nå dette med kulturell apporprasjon(sic)? Hvis man ønsker markerdingsdager mot rasisme, islamofobi, homobi og transfobi så finnes det 363 andre dager i året å velge å vrake mellom. Krystallnatten handler om jøder, ikke om muslimer, samer, "skeive"(hva nå det er)eller transkjønnede(som er noen promille av befolkningen men omfte omtales som om det er minst 10% merkelig nok). Meg bekjent er det merkedager mot diskriminering av alle disse gruppene fra før. Siden Støre er så opptatt av å snakke om alle mulige minoriteter er det merkelig at han ikke nevner den mest marginaliserte av dem alle i Norge, nemlig rusmisbrukere; eller kanskje ikke, da AP er et av partiene som har programfestet at de fortsatt skal bli forfulgt i Norge. Men uansett handler ikke krystallnatten om de heller, den handler om jøder. Ellers er Støre en vandrende klisje- og svadamaskin som ikke imponerer stort. Ser på FB-veggen at det er de vanlige mistenkte som lar seg imponere, det vil si eldre damer over 60 som blir fra seg av begeistring samme hva Støre sier og gjør. Som forøvrig ikke har jødiske navn. DET er verdt å merke seg en sånn dag. Det er vel ikke eldre ikke-jødiske norske kvinner over 60 som skal fortelle hvordan krystallnatten skal markeres, eller?

Enkelte av de gruppene du har listet, ble forfulgt på samme måte og samme omfang som jøder. I antall var jøder de som ble hardest rammet, men også andre grupper ble forfulgt og summarisk eller systematisk drept av nazistene, blant disse homofile (sammen med blant annet kommunister og andre politiske dissidenter, rom-folk, Jehovas vitner og psykisk utviklingshemmede). Jeg kan på en måte følge deg i argumentet om at Krystallnatten handlet om jøder, men støtter helt klart innlegget hvor markering av krystallnatten betegnes som meningsløs om den ikke skulle brukes til å kjempe mot andre typer folkemord i ettertiden. Argumentet kan imidlertid også brukes mot at mosaisk trossamfunn skulle ha en særskilt rett til monopolisering av minnesmarkeringen av krystallnatten, da de representerer en religiøs retning heller enn jøder som folk.

Den underliggende diskusjonen er hva krystallnatten skal stå for, en jødisk minnesmarkering eller en markering mot rasistisk motivert forfølgelse eller folkemord. Også overlevende etter Holocaust har gått mot krigsforbrytelsene mot Palestinerne. Skal ikke disse bli hørt? Det er jo også en salig sammenblanding av Israel, jøder som folk vs jøder som tilsluttet religion. Etnisiteten hadde trolig større betydning enn religiøs tilhørighet for nazistene, så at mosaisk trossamfunn skal gis en monopolistisk posisjon for markering av krystallnatten på bekostning av antirasistiske organisasjoner gir sånn sett lite mening.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...