Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Byttet nylig ut elbilen og den nye ladingen var selvfølgelig ikke kompatibel med hjemmeladeren.
Det endte med at jeg måtte kjøpe ny ladekabel i tillegg til bilens medfølgende.
Etter mye banning, prøving og feiling fant jeg denne artikkelen som beskriver anarkiet og de mange variantene som fortsatt eksisterer:

https://www.naf.no/elbil/lading

I praksis trenger jeg nå 3 forskjellige ladekabler; 400v, 230v og nødlader. I tillegg kommer selvfølgelig de forskjellige superladerne….

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger 1 ladekabel, skal du lade på 3 fas 400 volt må du ha en kabel som støtter dette, men denne fungerer og på 1 fas 230 volts lading. Så det er ikke så fryktelig vanskelig :) . Nødlader kan du skaffe deg om du ser ett behov for det, men personlig har jeg ikke brukt en nødlader mer enn et par ganger de 7 årene jeg nå har hatt elbil. 

Selvfølgelig har du nå byttet fra en gammel bli fra før Type 2 pluggen ble standard må du ha en overgangskabel fra type 1 til type 2, men det begynner å bli alvorlig mange år siden type 1 ladere var aktuelt. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (21 timer siden):

Du trenger 1 ladekabel, skal du lade på 3 fas 400 volt må du ha en kabel som støtter dette, men denne fungerer og på 1 fas 230 volts lading. 

Ikke på min bil.
400v kabel beregnet for TNC gjorde at ladingen stoppet etter få sekunder på min 230 v hjemmelader.
Etter flere runder sammen med merkeforhandler, ble konklusjonen som beskrevet over.
 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...