Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Byttet nylig ut elbilen og den nye ladingen var selvfølgelig ikke kompatibel med hjemmeladeren.
Det endte med at jeg måtte kjøpe ny ladekabel i tillegg til bilens medfølgende.
Etter mye banning, prøving og feiling fant jeg denne artikkelen som beskriver anarkiet og de mange variantene som fortsatt eksisterer:

https://www.naf.no/elbil/lading

I praksis trenger jeg nå 3 forskjellige ladekabler; 400v, 230v og nødlader. I tillegg kommer selvfølgelig de forskjellige superladerne….

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger 1 ladekabel, skal du lade på 3 fas 400 volt må du ha en kabel som støtter dette, men denne fungerer og på 1 fas 230 volts lading. Så det er ikke så fryktelig vanskelig :) . Nødlader kan du skaffe deg om du ser ett behov for det, men personlig har jeg ikke brukt en nødlader mer enn et par ganger de 7 årene jeg nå har hatt elbil. 

Selvfølgelig har du nå byttet fra en gammel bli fra før Type 2 pluggen ble standard må du ha en overgangskabel fra type 1 til type 2, men det begynner å bli alvorlig mange år siden type 1 ladere var aktuelt. 

Skrevet
Evil-Duck skrev (21 timer siden):

Du trenger 1 ladekabel, skal du lade på 3 fas 400 volt må du ha en kabel som støtter dette, men denne fungerer og på 1 fas 230 volts lading. 

Ikke på min bil.
400v kabel beregnet for TNC gjorde at ladingen stoppet etter få sekunder på min 230 v hjemmelader.
Etter flere runder sammen med merkeforhandler, ble konklusjonen som beskrevet over.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Det virker rart, Type2-standarden er laget slik det skal være kompatibelt med 1-fas/3fas og forskjellige strømstyrker på ladestasjon, ladekabel og bil. Det kan virke som om bilen eller ladestasjonen ikke følger standarden 100%. 

Skrevet

Om du opplever feil er det laderen hjemme som er satt opp feil.  Kabel som følger med alle elbiler funger både på 230V IT og 400 TNC.

Skrevet

Selv om man beskriver det som lading på 400 volt, benytter ikke bilen dette som 400 volt eller som fase-fase. Det er 3 delladere i bilen som trekker 16 ampere på hver sin fase. Tilsammen blir dette en last på 11 kW, 16 ampere i hver av de 3 fasene. Strømmen i nullederen skal ved jevn last være tilnærmet null. Det vil bli noe overharmoniske strømmer og annen støy som samler seg i nullederen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...