Vokteren Skrevet 6. november 2025 Skrevet 6. november 2025 Byttet nylig ut elbilen og den nye ladingen var selvfølgelig ikke kompatibel med hjemmeladeren. Det endte med at jeg måtte kjøpe ny ladekabel i tillegg til bilens medfølgende. Etter mye banning, prøving og feiling fant jeg denne artikkelen som beskriver anarkiet og de mange variantene som fortsatt eksisterer: https://www.naf.no/elbil/lading I praksis trenger jeg nå 3 forskjellige ladekabler; 400v, 230v og nødlader. I tillegg kommer selvfølgelig de forskjellige superladerne….
Evil-Duck Skrevet 6. november 2025 Skrevet 6. november 2025 Du trenger 1 ladekabel, skal du lade på 3 fas 400 volt må du ha en kabel som støtter dette, men denne fungerer og på 1 fas 230 volts lading. Så det er ikke så fryktelig vanskelig . Nødlader kan du skaffe deg om du ser ett behov for det, men personlig har jeg ikke brukt en nødlader mer enn et par ganger de 7 årene jeg nå har hatt elbil. Selvfølgelig har du nå byttet fra en gammel bli fra før Type 2 pluggen ble standard må du ha en overgangskabel fra type 1 til type 2, men det begynner å bli alvorlig mange år siden type 1 ladere var aktuelt.
Vokteren Skrevet 7. november 2025 Forfatter Skrevet 7. november 2025 Evil-Duck skrev (21 timer siden): Du trenger 1 ladekabel, skal du lade på 3 fas 400 volt må du ha en kabel som støtter dette, men denne fungerer og på 1 fas 230 volts lading. Ikke på min bil. 400v kabel beregnet for TNC gjorde at ladingen stoppet etter få sekunder på min 230 v hjemmelader. Etter flere runder sammen med merkeforhandler, ble konklusjonen som beskrevet over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå