Gjest 0cc53...920 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Dette er en merkelig problemstilling men har hatt dette problemet i mange måneder nå og begynner å bli litt lei. Dette skjer uansett hvilken mat jeg spiser, bare så det er sagt, og det skjer når jeg spiser et fullverdig måltid - middag, frokost osv. Når jeg er ferdig å spise så er jeg behagelig mett, og begynner raskt å hoste. Hosten føles "slimete" men det kommer ikke noe opp. Ikke halsbrann, ikke noe ubehag utover at det føles som om maten er på vei opp igjen. Hoster jeg mye så kan jeg brekke meg, men så langt ikke kasta opp. Det går over etter en stund. Jeg blir også grøtete i stemmen. Det som også er merkelig er at når jeg for eksempel gråter så kan jeg også begynne å brekke meg. Dette er så ubehagelig at jeg slutter å gråte for jeg vil jo ikke kaste opp, men det har vært nære på noen ganger. Dette er "nytt" de siste månedene. Tenker at dette virker ikke til å være noe farlig så vet ikke om det er noe å gå til legen med. Men lurer på om noen har opplevd det samme og vet hva årsaken kan være. Det er plagsomt, men er ikke sikkert det er noe som kan gjøres med det. Jeg spiser meg aldri stappmett og sånt, og som sagt så skjer dette uansett hvilken type mat jeg spiser, enten det er pizza eller wok eller hamburger eller fisk med grønnsaker og potet. Det skjer ikke om jeg småspiser for eksempel chips eller en yoghurt. Anonymous poster hash: 0cc53...920
Gavekort Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Det kan være matintoleranse. Se over ingredienslisten neste gang du merker det og begynn prosessen med å eliminere alle allergenene i et par dager for å så reintrodusere dem en etter en. Typiske allergener er hvete/gluten, melk og soya. Annet alternativ kan være problemer med sure oppstøt. Der må en lege evaluere med gastroskopi.
Gjest 0cc53...920 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Gavekort skrev (31 minutter siden): Det kan være matintoleranse. Se over ingredienslisten neste gang du merker det og begynn prosessen med å eliminere alle allergenene i et par dager for å så reintrodusere dem en etter en. Typiske allergener er hvete/gluten, melk og soya. Annet alternativ kan være problemer med sure oppstøt. Der må en lege evaluere med gastroskopi. Takk for svar. Jeg burde vel hatt andre symptomer om det var matintoleranse? Jeg vet ikke om det er noe som kan bygge seg opp over tid og at det for eksempel kan bli verre. Jeg kan prøve å spise et måltid uten hvete/gluten, melk og soya, og se om jeg merker noe forskjell. Det er vel de allergenene som er i det meste av mat jeg spiser. Skal høre med legen om jeg kan få en gastroskopi, for det er noe som ikke stemmer. Anonymous poster hash: 0cc53...920
Gavekort Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Du kan eksperimentere litt med matintoleranse før du booker time hos fastlegen, gitt at du ikke er i fare for å få anafylaktisk sjokk, men når du kommer dit så kan du bare forklare hva problemene dine er, ikke hva du tror løsningen er. Om du har matintoleranse så vil du nok også ha problemer med løs avføring, og potensielt utslett. Men det er ikke gitt. Intoleransen din kan utvikle seg over tid og blir verre eller bedre, men om du er i voksen alder så vil den nok være relativt stabil. Trikset for å utrede intoleranse er å eliminere og reintrodusere. Eliminer alt i noe som du reagerer på og reintroduser ett og ett allergen frem til du merker at det forverrer seg. 1
tflovik Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg har tidligere vært operert der de har fjernet drøvel og en del av ganespeilet pga. snorking. Jeg opplever det samme som deg, slik ble det etter operasjonen og det er mange år siden. Det er bare noe jeg har lørt meg å leve med. 1
Gjest 0cc53...920 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden tflovik skrev (4 timer siden): Jeg har tidligere vært operert der de har fjernet drøvel og en del av ganespeilet pga. snorking. Jeg opplever det samme som deg, slik ble det etter operasjonen og det er mange år siden. Det er bare noe jeg har lørt meg å leve med. Hmm. Drøvelen min og ganen er intakt. Jeg sitter egentlig med en følelse av at jeg har noe i svelget som blokkerer litt. I blant kjennes det "trangere" å svelge også. Så tror nok jeg må sjekke ut dette med lege. Kan jo være at det er sure oppstøt som av en eller annen grunn ikke kommer helt opp. Anonymous poster hash: 0cc53...920
Sovna Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Synes ikke du skal bagatellisere såpass når du sier at "det er vel ikke er noe å gjøre med." En utredning bør du be om. Støtter gastroskopi. Gruer du deg for å få en feit slange ned i halsen og temmelig sikker på å brekke deg så kan du be om å bli sedert. Du er da helt borte under undersøkelsen. Det er mangt som kan gi de symptomene du beskriver, eller noe lignende. Du kan ha nøyaktig samme problemstilling som et hvilket som helst annet menneske, men hvor symptombildet likevel er langt fra identisk. Du har eksempelvis et spiserørsbrokk(mellomgulvsbrokk, gjelder magen som trekker seg oppover mot bryst. Du har et spiserør med sensitive lukkemusklaturer i begge ender. Utredning: syremåling evt 24 timers. Laryngoskopi, kamera i spiserøret. Ingen av disse dekker forøvrig lukke-muskulatur responstid. (Kan se ut til at jeg selv har dette problemet, derfor jeg vet litt.) Mye har du kanskje kontroll over og sjekket ut selv. Kostholdet, mengde og tidspunkt for inntaket. Jeg har altså hatt noe i retning av dine symptomer. Etter masse undersøkelser og null funn har jeg funnet dette mildere inngrepsalternativet og mistenkt problemområde selv helt tilfeldig. Venter på utredning og en operasjon. Svært få kirurger utfører denne. Nyere forskning og oppskrift på inngrepet så sent som i 2019. Inseminasjon botox. Selvsagt mulig jeg må dypere til verks med mer avansert kirurgi. Husk at ved brekninger som du selv omtaler og kanskje i samband med innpust så finnes det risiko for aspirasjon, dette ved at man får mageinnhold ned i lungene. Lungebetennelse. Det er ikke alltid greit. Endret 6 timer siden av Sovna 2
KarvaBlad Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Prøv Bronkyl. Jeg hadde samme problemet, at jeg måtte hoste og kremte veldig mye etter dagens første måltid. Bronkyl hjalp faktisk overraskende godt.
Jarmo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Bruker du snus? Eller røyk? Endret 5 timer siden av Jarmo
Gjest 0cc53...920 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jarmo skrev (2 timer siden): Bruker du snus? Eller røyk? Har røyka i noen år (vet ikke hvor mange, under 5 år), gikk over til snus for rundt 5 år siden. Til dere andre, skal snakke med legen men skal også teste Bronkyl først. Takk for tips. Anonymous poster hash: 0cc53...920
Gjest 14e62...ff7 Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden Gjest 0cc53...920 skrev (2 timer siden): Har røyka i noen år (vet ikke hvor mange, under 5 år), gikk over til snus for rundt 5 år siden. Til dere andre, skal snakke med legen men skal også teste Bronkyl først. Takk for tips. Anonymous poster hash: 0cc53...920 Jeg har alvorlig astma, og det kan føles sånn noen ganger som du beskriver i HI, får det helst hvis jeg spiser masse iskrem. Anonymous poster hash: 14e62...ff7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå