Gå til innhold

Akseptere/ta i mot Jesus som sin frelser?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Men er Gud selv blitt en helt annen, eller er han fortsatt det samme monsteret som lyver, dreper uskyldige og straffer folk for det andre har gjort?

Mener du at Gud har gjennomgått en total personlighetsforandring?

For øvrig er sitatet du kommer med, fra en tekst som først dukket opp rundt år 400, og ikke eksisterer i de eldste versjonene av Johannes-evangeliet, så det er liten eller ingen grunn til å tro at det er noe Jesus sa.

Jeg kan ikke forklare eller forstå hvorfor Gud gjorde som han gjorde. Jeg vet Gud er hellig, og det er jo årsaken til mye av det som skjedde, og jeg har mine tanker om mye av det som har skjedd, og skjer. 

Men det rokker ikke ved min tro. Kanskje kam jeg spørre Gud om det en gang

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kakkelfant skrev (4 minutter siden):

Det kan late til at du tror vi lever i et slags mentalt ørkenlandskap fordi vi ikke har funnet gud - det er helt feil, vi har utviklet vår egen psyke med forståelse og kontroll over egne følelser, vi har en sterkt utviklet og mangfoldig mental verktøykasse. Vi koser oss som onkel skrue i pengebingen når vi kan dykke ned i, og svømme rundt i vårt eget intellekt - og hodene våre er tørste etter mer informasjon, mer forståelse, overalt hvor vi går søker vi å "pakke opp" virkeligheten for å forstå hva som egentlig foregår og hvordan alt virker.

Ok, jeg ser den. For meg så ble jeg mer overbevist om Guds eksistens jo mer vitenskap jeg lærte, f eks I anatomi og sykdomslæreumdervisningen på universitetet.  Men det har kanskje en sammenheng med.at jeg allerede tror

Skrevet (endret)
3 minutes ago, Tussi said:

Ok, jeg ser den. For meg så ble jeg mer overbevist om Guds eksistens jo mer vitenskap jeg lærte, f eks I anatomi og sykdomslæreumdervisningen på universitetet.  Men det har kanskje en sammenheng med.at jeg allerede tror

Confirmation bias, der man tror på noe og (ofte underbevisst) aktivt leter etter "bevis" og sammenhenger overalt hvor man kan finne det.

https://snl.no/bekreftelsestendens

"Bekreftelsestendens er det at man legger merke til eller søker etter det som bekrefter noe man tror. Dette er en vanlig måte å tenke på i dagliglivet. Slik tenkning gjør oss sårbare for feil fordi vi overser informasjon som tilsier at vi burde endre oppfatning."

Endret av Kakkelfant
  • Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg er egentlig  ikke redd for det, selv om tanken har streiret hodet mitt.

Jeg føler jeg har så mange erfaringer med Gud at jeg jeg er trygg i min tro

En person uten tro og uten religiøse opplevelser vil ha samme fravær av frykt for å ta feil 😊

Tussi skrev (10 minutter siden):

Og jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig for noen å overbevise dem om at troen er feil

Nei, jeg er enig i det, men startes det en diskusjon så ser jeg jo fristelsen til deltagelse. Men trangen til å male kristne som dumme har jeg ikke noe respekt for. Jeg ser også mindre grunn for at en ateist skal overbevise kristene om at troen deres er feil, enn at kristne forsøker å overbevise ateister om at kristendommen er korrekt. Men i det store og hele ser jeg begge deler som ganske håpløst.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Griever skrev (4 minutter siden):

En person uten tro og uten religiøse opplevelser vil ha samme fravær av frykt for å ta feil 😊

Nei, jeg er enig i det, men startes det en diskusjon så ser jeg jo fristelsen til deltagelse. Men trangen til å male kristne som dumme har jeg ikke noe respekt for. Jeg ser også mindre grunn for at en ateist skal overbevise kristene om at troen deres er feil, enn at kristne forsøker å overbevise ateister om at kristendommen er korrekt. Men i det store og hele ser jeg begge deler som ganske håpløst.

Godt innlegg. Eneste jeg vil tilføye er at når kristne forteller andre om sin tro, med mindre man gjør det av plikt, så er det jo av omsorg for den andre, selv om langt fra alle oppfatter det slik 😅

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Tussi said:

Godt innlegg. Eneste jeg vil tilføye er at når kristne forteller andre om sin tro, med mindre man gjør det av plikt, så er det jo av omsorg for den andre, selv om langt fra alle oppfatter det slik 😅

Der er du inne på noe, det som i utgangspunktet er ment som omsorg kan lett bli oppfattet som angrep/underminering/en utfordring - noe en må forsvare seg mot og sable ned.

Og, hva er egentlig virkelighet?

Det er lett å la seg lure:

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Takk. 😊 Ja, det er derfor jeg mener det gir mer mening med forsøk på overbevisning i den retningen 👍

• Liker 1
Skrevet
Kakkelfant skrev (5 minutter siden):

hva er egentlig virkelighet?

Vi er hjerner i glass, og ingenting av alt du har lest, undersøkt, lært, hørt, sett, følt, luktet og smakt er virkelig. 

Skrevet (endret)

Den kontrollen de kristne vil ha. De vil hjernevaske ungene vaare, lover og regler, frihetsberoeve oss. Senke livskvaliteten.

Det gjoer at jeg, blir provosert, av den kristne tro.

Endret av Karltorbj
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (På 22.10.2025 den 9.12):

Poenget er vel at du bare skal godta løgnene som en slags sannhet, tro blindt på løgnene, og om du er snill og gir alle penga dine til kjerka så får du kanskje en plass i et såkalt etterliv, et av dem relativt bra visstnok, et annet sted litt mer varmt. Det hele handler vel om at du skal agere som om du virkelig tror på løgnene.

Det er så absolutt hjernevaskings teknikker involvert i dette svineriet. Pass deg for sånne religiøse jesus folk, de er ekstremt lumske og tar ikke fem flate øre for å juge deg rett i trynet. 

Det var da voldsomt så mye fordomsfullt og bittert tull.

Jeg har alltid vært konservativ, jeg har derimot ikke vært særlig religiøs, selv om jeg er døpt som barn. Agnostiker kanskje.

Nylig bestemte jeg meg å møte opp på et kristent info møte på en lokal menighet og jeg tenkte at det kanskje bare kom til å være meg og et par-tre andre der. Det viste seg å være stappfullt, ca 60 mennesker, mesteparten menn i 20-30-årene som møtte opp for første gang og som var nysgjerrig på å vite mer om hva kristendommen handlet om. Lokalet var så fullt at det ikke var nok stoler. Folk måtte stå, men var der hele kvelden.

Det var en fantastisk atmosfære, med hyggelige og imøtekommende mennesker, vi snakket om mye forskjellig ikke bare religion, og en fellesnevner var at mange var bekymret for retningen samfunnet gikk i, der man ønsket seg tilbake til slik det var før, gjerne 50-tallet, med mer konservative verdier.

Vi fikk ingen krav om penger, adgang var gratis og vi ble servert god mat og drikke. Jeg bestemte meg for å gå en uke senere, og det var fortsatt like fullt. Vi snakket om religion, filosofi, politikk og historie. Det var veldig interessant å se hvor mye kunnskap vi greide å samle i ett lokale.

Jeg tror kristendommen og tilhørende konservatisme verdier blir stadig mer populært i vesten, inkludert Norge. Dette gjelder både menn og kvinner, men kvinner tror jeg generelt beveger seg mer mot ateisme og sosialisme, da de ofte har en annerledes, ofte emosjonell tilnærming mot livet.

https://www.aftenposten.no/stories/136157

• Liker 1
Skrevet (endret)
Karltorbj skrev (9 minutter siden):

Den kontrollen de kristne vil ha. De vil hjernevaske ungene vaare, lover og regler, frihetsberoeve oss. Senke livskvaliteten.

Det gjoer at jeg, blir provosert, paa den kristne tro.

Om dagen kommer da det igjen blir et faktisk problem, er jeg enig i at noe må gjøres.

Hvorfor er det mer greit av meg å forsøke å senke deres livskvalitet enn de min? (For å bruke din ordlyd) Fordi jeg har forskning og fakta på min side?

Religiøsitet, spiritualitet, åndelighet og fravær av disse er alle ting som er viktige for forskjellige typer mennesker. Hvorfor ta det fra noen? 

Vi får heller ha lover som sørger for at ingen av oss kan gå helt av skaftet. 

Endret av Griever
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Griever skrev (6 minutter siden):

Om dagen kommer da det igjen blir et faktisk problem, er jeg enig i at noe må gjøres.

Hvorfor er det mer greit av meg å forsøke å senke deres livskvalitet enn de min? (For å bruke din ordlyd) Fordi jeg har forskning og fakta på min side?

Religiøsitet, spiritualitet, åndelighet og fravær av disse er alle ting som er viktige for forskjellige typer mennesker. Hvorfor ta det fra noen? 

Jeg tror jeg kan si 100% sikkert at uten troen på Gud, og uten Gud, hadde jeg ikke levd idag

Endret av Tussi
  • Hjerte 2
Skrevet
Griever skrev (3 minutter siden):

Selvfoelgelig maa vi ha lover og regler, men ikke basert paa den kristne tro.

Jeg er ikke ute etter troen deres, men la meg / oss, vaere i fred.

• Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Griever said:

Vi er hjerner i glass, og ingenting av alt du har lest, undersøkt, lært, hørt, sett, følt, luktet og smakt er virkelig. 

Tja, hva om vi lever i en drøm, eller kanskje som en simulering i en super computer - uansett må vi bare gå ut ifra at det vi opplever som virkelighet faktisk er virkelighet, så får vi bruke våre redskaper som best vi kan til å komme nærmest mulig det som i henhold til vitenskaplige prinsipper for øyeblikket kan kalles for "objektiv virkelighet".

Religion er i så tilfelle "en drøm i drømmen", å la seg forlede vekk fra vitenskaplig verifiserbar "objektiv virkelighet" drevet av ingenting annet enn blind tro og ignoranse.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 2
Skrevet
Lagabøter skrev (På 22.10.2025 den 6.20):

Så i en artikkel nylig, noe om at et av elementene i å bli kristen er å ta mot Jesus, eller noe i den duren.

Skjønner ikke helt. 

Hvordan fungerer dette konseptet i praksis?

Det er veldig enkelt ! Om du tror på Jesus Kristus som din frelser og Gud ! Les be om visdom til å lese Bibelen, så føler du om du tror dette budskapet, gjør du det ? Da er du faktisk frelst. Du blir ikke i dette livet noe perfekt menneske, men tror du vil du også bære frukter i større eller mindre grad som troende. Så allerede i dette livet vil du og de rundt deg merke det, og i alle fall når du bekjenner det med din munn. Jeg gjør det når noe spør meg, og har intensjonen om å ville høre.

• Hjerte 1
Skrevet
Kakkelfant skrev (Akkurat nå):

uansett må vi bare gå ut ifra at det vi opplever som virkelighet faktisk er virkelighet

Ikke om man faktisk har et så ekstremt syn på virkeligheten. Da er vi jo plutselig litt inne i Westworld. Sånn bortsett fra at Ed Harris måtte sittet lenge i et uekte fengsel =P

Skrevet
Kakkelfant skrev (3 minutter siden):

Religion er i så tilfelle "en drøm i drømmen", å la seg forlede vekk fra vitenskaplig verifiserbar "objektiv virkelighet" drevet av ingenting annet enn blind tro og ignoranse.

Dette er jo viss vas ! Du har jo også en blind tro da ! På Vitenskapen, som hele tiden tar feil og må justere seg !  "objektiv virkelighet" finnes ikke i et og alle spørsmål i hele menneskelivet fra livet starter i mor liv til du begraves eller bisettes. Det er ekstremt mange spørsmål her som man aldri får fullt og helt svar på, og da er det "tro" som står igjen. Men den trenger ikke være blind, den dannes av budskapet man hører, beviser man finner over alt i mennesket sin eksistens, og ikke minst i flere 1000 årig levd liv og historie fra våre forfedre. Forkaste alt dette og si "vitenskapen" er direkte dåraktig.

Skrevet (endret)

* Psst, hei du, vil du kjøpe lodd?

- Tja, hva kan man vinne i det lotteriet? Og hva koster loddet?

* Man kan vinne alt, hele evigheten i lykkerus med venner og bekjente, frihten fra evig tortur med flammer og alt annet!

- Oi, det høres veldig bra ut, men hva var prisen?

* Loddet koster alt hva du har og noen gang vil ha, men det er det verd med en så fin premie!

- Helt enig, jeg kjøper loddet, men når er forresten trekningen?

* Vær så god, her er loddet. Trekningen, sier du? Ja trekningen er først når du dør, først da får du vite om du har vunnet eller ikke

- ... ... ...

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Skrevet
Just now, 23:4 said:

Dette er jo viss vas ! Du har jo også en blind tro da ! På Vitenskapen, som hele tiden tar feil og må justere seg !  "objektiv virkelighet" finnes ikke i et og alle spørsmål i hele menneskelivet fra livet starter i mor liv til du begraves eller bisettes. Det er ekstremt mange spørsmål her som man aldri får fullt og helt svar på, og da er det "tro" som står igjen. Men den trenger ikke være blind, den dannes av budskapet man hører, beviser man finner over alt i mennesket sin eksistens, og ikke minst i flere 1000 årig levd liv og historie fra våre forfedre. Forkaste alt dette og si "vitenskapen" er direkte dåraktig.

Jeg har ikke blind tro på vitenskapen, jeg har sterk tro på observerbare beviser og etterprøvbare resultater, noe som kan gjennomgåes i fellesskap der alle kommer frem til samme resultat ved bruk av flere gjentagende eksperimenter over tid.

Det er dette vi kaller "objektiv virkelighet"

Nettopp fordi den lar seg etterprøve og verifisere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...