Gå til innhold

Happybytes og bruk i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er nysgjerrig på fri data 15 mbit/s (298,-) av happybytes, og undrer på hvilken data hastighet man får i bruk i EU? Gjerne også utenfor EU sonen.

Jeg har tidligere brukt fri data hos ice der jeg fikk 25 mbit/s i norge i eget nett, og den hastigheten nettverket klarte hos Telenor og Telia. I Sverige fikk jeg også samme opplevelse.

Tanker, erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Happybytes fri data 15 og kjører til Sverige i morgen langs E6 nedover til Malmø.
Kan ta noen speedtest på turen og melde fra her igjen.

Men når det er sagt er det veldig ofte jeg har her i Norge over 150 mbit/s med Hb fri data 15. Vet ikke om det er en glipp i mitt abonnement eller hva for noe. Sier iallefall ikke nei takk for det.

• Liker 1
Skrevet

@Kynxx Jeg er i Malmø nå og tok en speedtest. Ser ut som jeg får all fart som nettet har kapasitet til å gjøre.

Det jeg lurer på er, hvorfor har Happybytes satt de slik at du ikke kan se hvilken operatør du er koblet til i utland. Står bare Happybytes.
Er noe Hb har satt det slik med SIM kort profilen?

IMG_2406.png

IMG_2407.jpeg

Skrevet
Bernt_ skrev (15 minutter siden):

Det jeg lurer på er, hvorfor har Happybytes satt de slik at du ikke kan se hvilken operatør du er koblet til i utland. Står bare Happybytes.

2025-10-18_2.png.4755bd9905d3b5c6eb0040023f3e02f0.png

Er Telenor AB, Malmo operatør?

Skrevet

Tusen takk for respons og hastighetstester. Jeg er dessverre ikke så mye til hjem rundt navn på operatør som vises i displayet. Jeg observerer dog at ice (min operatør) viser ice uansett om jeg er hos de i eget nett eller henger på Telenor i Norge. I Sverige vises den lokale operatøren jeg gjester hos.

Skrevet
On 10/18/2025 at 10:40 AM, backtoback said:

2025-10-18_2.png.4755bd9905d3b5c6eb0040023f3e02f0.png

Er Telenor AB, Malmo operatør?

Mobildata tunneleres tilbake til hjemlandet når man roamer. Det er ikke lokal exit ut av mobilnettet til Internett.

At det står Telenor AB og Malmø på speedtest tyder på at Bernt_ var påkoblet wifi og at testen ikke gikk over mobildata.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
MegaMann2 skrev (8 timer siden):

Mobildata tunneleres tilbake til hjemlandet når man roamer. Det er ikke lokal exit ut av mobilnettet til Internett.

At det står Telenor AB og Malmø på speedtest tyder på at Bernt_ var påkoblet wifi og at testen ikke gikk over mobildata.

Testen var over 5G om du ser på bilde.

Er i København nå og det står fremdeles Happybytes på statuslinjen. Syns det er rart at det ikke skulle stå Telenor DK eller noe sånt.

Har Happybytes gjort de slik på sim profilen at den skal hele tiden vise Happybytes på statuslinjen uansett operatører man gjester hos?

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
On 10/16/2025 at 3:41 AM, Kynxx said:

Hei. Jeg er nysgjerrig på fri data 15 mbit/s (298,-) av happybytes, og undrer på hvilken data hastighet man får i bruk i EU? Gjerne også utenfor EU sonen.

Jeg har tidligere brukt fri data hos ice der jeg fikk 25 mbit/s i norge i eget nett, og den hastigheten nettverket klarte hos Telenor og Telia. I Sverige fikk jeg også samme opplevelse.

Tanker, erfaringer?

Hei og takk for sist! (Ref: Ice.no diskusjonstråd.)

Jeg er også litt nyskjerrig på Happybytes sitt tilbud, og på papiret så ser jo dette veldig bra ut, da spesielt også for bruk rundt omkring i verden. Bruker i dag en liten samling av internasjonale e-sim og iptelefoniløsninger, for å holde utgiftene nede utenlands, og det kan jo se ut som at Happybytes kan klare det hele for en rimelig pris.

https://happybytes.no/prisoversikt/fra-utlandet/

Også stor fordel at man kan deaktivisere "data i Norge og EU"  i de periodene man er utenfor EU, og så kan man skifte over til "stor data pakke" når man er i Norge eller i EU. (Man bare skifter abonnement, som ikke har bindingstid. Fikk akkurat bekreftet via mail at de aksepterer at man skifter abonnment fra måned til måned og ut i fra behov.)

Bestilte meg akkurat en e-sim i fra Happybytes, og vil gå i gang med å teste ut produktet. 

Det koster jo ikke stort:

https://happybytes.no/abonnementoversikt/

Har lest litt på Trustpilot og der skårer egentlig Happybytes forholdvis dårlig, men jeg har lest litt på hva det er de misfornøyde sier, og det ser alt vestnlig ut til å være personer som har ca 0,0 teknisk peiling. Hvis man synes det er OK å finne ut av og fikse opp i proplemene selv og man ikke ønsker å betale for en dyr support man ikke behøver, så kan det se ut som at Happybytes blir et veldig bra valg. Det vil vel vise seg.

Ser at min e-sim vil bli aktiv om 3-4 dager, og jeg får vel ikke testet noe før det. 

Håper du kjører i gang en liten runde med uttesting av Happybytes du også!

Endret av arne22
Skrevet (endret)
arne22 skrev (16 timer siden):

Hei og takk for sist! (Ref: Ice.no diskusjonstråd.)

Jeg er også litt nyskjerrig på Happybytes sitt tilbud, og på papiret så ser jo dette veldig bra ut, da spesielt også for bruk rundt omkring i verden. Bruker i dag en liten samling av internasjonale e-sim og iptelefoniløsninger, for å holde utgiftene nede utenlands, og det kan jo se ut som at Happybytes kan klare det hele for en rimelig pris.

https://happybytes.no/prisoversikt/fra-utlandet/

Også stor fordel at man kan deaktivisere "data i Norge og EU"  i de periodene man er utenfor EU, og så kan man skifte over til "stor data pakke" når man er i Norge eller i EU. (Man bare skifter abonnement, som ikke har bindingstid. Fikk akkurat bekreftet via mail at de aksepterer at man skifter abonnment fra måned til måned og ut i fra behov.)

Bestilte meg akkurat en e-sim i fra Happybytes, og vil gå i gang med å teste ut produktet. 

Det koster jo ikke stort:

https://happybytes.no/abonnementoversikt/

Har lest litt på Trustpilot og der skårer egentlig Happybytes forholdvis dårlig, men jeg har lest litt på hva det er de misfornøyde sier, og det ser alt vestnlig ut til å være personer som har ca 0,0 teknisk peiling. Hvis man synes det er OK å finne ut av og fikse opp i proplemene selv og man ikke ønsker å betale for en dyr support man ikke behøver, så kan det se ut som at Happybytes blir et veldig bra valg. Det vil vel vise seg.

Ser at min e-sim vil bli aktiv om 3-4 dager, og jeg får vel ikke testet noe før det. 

Håper du kjører i gang en liten runde med uttesting av Happybytes du også!

Takk og i like måte! Vi er 3 beboere i vår husstand. Det blir å gå for Happybytes for iallfall 2 av oss til sommeren. Vi ser at krone for krone, sparer vi flere hundre kroner hver måned når jentene i huset bytter fra OneCall. Samtidig får den ene økt mengde data som kan benyttes hjemme og i EU, og den andre får halvert pris i forhold til sin pakke. Jeg veksler mellom å ønsket om å beholde 60GB hos ice og hoppe over til happybytes. Skulle gjerne hatt 100 GB hos ice, men de nekter å tillate tvilling og data sim på de største abonnementene sine. Samtidig er bruken nå sånn at 60 GB dekker behovet. Spørs hvordan det er med behovet til sommeren.. 

Et annet poeng for å beholde ice, er at de i enkelte områder bidrar med dekning i tillegg til telenors nett i kommunen jeg bor i. Jeg jobber i alle kriker og kroker i kommunen, og er avhengig av dekning pga, sikkerheten min. Per nå går det i alle 3 nett på telefonen min. Det suppleres med at jeg har med mobilt bredbånd router med god WiFi dekning fra bilen til de siste meterne om jeg er i et hus uti skogen uten mobildekning 😅

Endret av Kynxx
Skrevet

Tenker på å kjøre litt parallelt med flere løsninger jeg også, for å få testet ut litt. E-sim kortet i fra Happybytes skal ellers begynne å virke fra i morgen, i følge deres mail, så da blir det å starte testingen. Er i nå utlandet og starter opp med deres aller billigste variant på 70 kr/mnd for å se om den også gir tilgang til de utrolig billige prisene i utlandet. Etterpå så blir det å oppgradere som det måtte passe.

Ellers så er dekning et lite poeng for meg også. Har egentlig aldri hatt problemer med ICE sin dekning. Når jeg er ute på tur med seilbåten, hjemme i Norge, så har jeg alltid med meg 2 stk mobiltelefoner, med hvert sitt sim kort, på grunn av at jeg bruker mobiltelefonen både til navigasjon og kommunikasjon. Inne i fjordarmer, og ute på havet så blir dekning en litt viktig faktor, men det har faktisk stort sett fungert nesten over all forventning med Ice sin løsning. Grunnen til at jeg alltid har dobbelt sett, med tvillingkort, er jo hvis den ene tar kvelden eller går over bord, så har jeg backup.

Skulle man tenke maks dekning og dobbelt sett med nettverk, så ville kanskje en kombinasjon med Chili og Telia sitt nett være en mulighet. https://www.chilimobil.no/

Skrevet

Jeg var nylig i Roma, og var tidvis uten dekning. Jeg vet ikke om dette var min telefon, "brukerfeil" eller dårlig dekning med Happybites. 

Skrevet

Happybytes flex kan virke som en god idé til bruk i utlandet, men steng for bruk av mobildata i Norge. De første 100 MB koster deg 50 kr, og første GB koster 149. I tillegg til de 70 kr. Flex er et abonnement som lønner seg for kun bruk av tale og sms i Norge. 

Ellers er jeg fornøyd med ice som har Telenor som backup, og et Chili Mobil kontant i tlf. Har et par andre eSIM også lagret for å beholde nr.. Det er relativt enkle nr å huske, som skal overføres til kidsa når de får sin første telefon om noen år. 😎👌

Skrevet
gevvo skrev (6 minutter siden):

Jeg var nylig i Roma, og var tidvis uten dekning. Jeg vet ikke om dette var min telefon, "brukerfeil" eller dårlig dekning med Happybites. 

Ikke godt å si. Trass i at GSM,3G,4G og 5G er en serie med godt modne teknologier, er det fortsatt rom for klabb og babb. Ikke helt relevant, men jeg får til og fra sms'er med velkommen til Sverige. Jeg befinner meg i Sarpsborg og Fredrikstad. Det er en sjeløyd sender et eller annet sted ved grensa som telefonen min får ferten av når jeg beveger meg rundt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 11/3/2025 at 6:14 PM, Kynxx said:

Trass i at GSM,3G,4G og 5G er en serie med godt modne teknologier, er det fortsatt rom for klabb og babb.

Ja. Forsøkte å aktivisere Happybytes e-sim her på Filippinene, men ved første forsøk, så virket det ikke. Slettet så e-sim og fikk bestilt ny. Installerte neste e-sim på nytt, og da virket det. Ringte hjem til Norge med nytt e-sim og det fungerte helt fint.

Foreløpig inntrykk av Happy bytes er at deres kundeservice ikke har særlig kapasitet til å gi brukerne veldig mye veiledning, men bak kulissene så utfører de den tekniske delen av jobben sin, slik som de skal. Men det kan vel se ut som at man bør være litt teknisk selvgående som bruker, slik at man synes det er gøy å feilsøke å finne ut av tingene selv. For meg så er det helt all right. (Synes å minnes at det var litt sånn i starten hos Ice også.)

On 11/3/2025 at 6:11 PM, Kynxx said:

Happybytes flex kan virke som en god idé til bruk i utlandet, men steng for bruk av mobildata i Norge.

Ja, første runde er å få testet ut telefoni og data i utlandet og sjekke ut om det som ser ut til å være veldig gunstige utenlandspriser fungerer slik som forventet. Hjemme i Norge, så blir det å kjøre et abonnement som inneholder en litt større datapakke.

NOTE: Man kan ellers ha 4 kort i ett abonnement: Hovedsim + tvillingsim + datasim + datasim

Bruker stort sett bare en ting av gangen, men synes det kan være veldig praktisk å ha for eksempel nettbrett og de enheter man har "ferdig på nett" uten å måtte knote med "delt nett". 

Synes også at det er veldig positivt at man kan kjøre 108 GB med full hastighet (fri data+), og så bestille nye 100 GB med samme hastighet, for 300 kr hvis man av en eller annen grunn skulle føle behov for det.  

Endret av arne22
Skrevet (endret)
56 minutes ago, Kynxx said:

Totalt 4 simkort? Da ble valget brått litt annet. Har litt enheter her som jeg bytter mellom 😅

Ja, kan ikke si at jeg så det i reklamen noe sted, men når jeg fikk logget meg inn på min brukerkonto, så kunne jeg se at det ser ut til å være mulig å velge opp til 4 simkort.

Har nå også fått data til å fungere. De fakturerer 0.24 kroner pr 10 mb. Det skulle bli 24,- kr pr GB. Ikke så galt her i Asia. Godt nok til at man slipper å bruke internasjonale e-sim, datapakker og slike ting. 

For databruken så kan jeg se bruken av data på min brukerkonto nettside, fortløpende. For samtaler, så ser det ut til å være en tidsforsinkelse, slik at jeg foreløpig ikke kan se kostnaden for den samtalen jeg hadde til Norge.

Det står også at man kan endre abonnement en gang i måneden, i fra dato til dato. Oppgraderer man for eksempel den 6 november, så kan man nedgradere den 6 desember, og så betaler man dag for dag for det abonnementet som man har til enhver tid.

Endret av arne22
Skrevet (endret)
On 10/16/2025 at 3:41 AM, Kynxx said:

Jeg er nysgjerrig på fri data 15 mbit/s (298,-) av happybytes, og undrer på hvilken data hastighet man får i bruk i EU? Gjerne også utenfor EU sonen.

Jeg har testet litt her nede på Filippinene. Når jeg skulle sjekke hastigheten, så la jeg merke til at den som default sjekket opp hastigheten opp mot en norsk server. Sjekket så min ip adresse. Det var kun en IPv4 adresse, med geolocation i Norge. Det kan se ut som at de kjører datatrafikken i en form for tunnell eller via en eller annen proxy i Norge, slik at uansett hvor man er i verden, så passerer trafikken via denne norske gatewayen og ut på Internett. Med et slikt oppsett, der de router all trafikken hjem, så er det vel mest sannsynlig at de klarer å gjennomføre samme hastighetsbegrensning, altså 15 mbit/s, uansett hvor man er. Tror jeg målte 40 mbit/s eller noe slikt, i dag, uten hastihgetsbegrensning, men det skyldes vel mye de tekniske begrensningene som ligger i å route trafikken via Norge. Totalt sett, så vil jeg nok si meg veldig godt fornøyd med at de dekker stort sett hele Asia med en roaming pris for data på 24 kr/GB. Da slipper man jo å rote med alle  mulige lokale løsninger.

Edit:

Testet nå også nå med nyhetssending fra NRK. Det har pleid å komme opp melding om at sendingen ikke er tilgjengelig i fra utlandet, men nå kjørte det. Selv om det kjører så hakker det og kvaliteten blir veldig dårlig, sannsynligvis pga dårlig kvalitet på det lokale telenettet der jeg er nå. (Testet i en litt større by tidligere i dag.)

Endret av arne22
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan mobildata som brukes i utlandet behandles, men ser ikke for meg at det brukes "tunnel" (vpn-lignende) tjeneste hjem til Norge og at man enkelt kan strupe hastigheten på den måte. Ofte er jo utenlandsk dataforbruk forsinket registrert på Mine Sider, og ICE klarer jo kun strupe hastighet i sitt eget nett i Norge.

Det er mye bra med Happybytes men kun kundeservice via chat kan by på trøbbel om man må sperre kort eller på andre måter ha hjelp når man er i utlandet. Men lav pris har sin "pris" så man får velge etter det behovet man har. Priser på utenlandstrafikk har vært et stort pluss hos Happybytes i alle år.

Skrevet (endret)
15 minutes ago, Trulss said:

Jeg vet ikke hvordan mobildata som brukes i utlandet behandles, men ser ikke for meg at det brukes "tunnel" (vpn-lignende) tjeneste hjem til Norge og at man enkelt kan strupe hastigheten på den måte.

Hvis man sjekker egen global ip adresse, og den kommer opp med en norsk IPv4 adresse, hvordan vil du forklare dette, hvis det ikke dreier seg om en eller annen tunell hjem til Norge?

Når man sjekker hastigheten med speedtest.net så velger den å teste hastigheten mot en server i Oslo, selv om man er logget på i utlandet. Hvorforskjer dette?

NRK TV behandler data-trafikken som intern norsk datatrafikk. Hvorfor skjer dette?

Endret av arne22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...