Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Statsbudsjettet legges frem i dag:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wg7QvP/svir-av-rekordmange-oljekroner-venter-kraftig-fall-i-prisveksten?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Landet blir mer og mer avhengig av oljepenger og handlingsregelen er overmoden for revisjon.
En ønskesituasjon for AP/SV/Rødt som tydeligvis ønsker at flest mulig skal være helt avhengig av staten.
Ikke like rosenrødt for privat sektor som skal «betjene» Norge når oljefondet er tømt.

Når rundt 25% av hele budsjettet dekkes av oljepenger er det lett å rosemale situasjonen og glemme underliggende realiteter.
Særlig når statistikkene fra SSB blir brukt som sovepute og vinklet for å fremme en politisk ideologi.

All industri i Norge går ikke godt. Den reelle arbeidsledigheten er vesentlig høyere enn det statsbudsjettet bygger på.
Offentlig sektor eser utover på bekostning av privat sektor. Forskjellene i Norge øker og trygdebudsjettene vokser. 

Flere usunnhetstegn som budsjettet for 2026 burde fokusere mer på.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel et statsbudsjett uten noen særlige endringer. Folk med medianlønn kan glede seg over skattekutt, altså hele 66kr i måneden mindre i skatt. Det betyr en pakke kjøttdeig (på tilbud) i måneden. 

Stort sett bare flytting av utgifter fra hit til dit, uten at noen egentlig kommer til å merke noen ting. Det er forsåvidt greit, tiden er ikke moden for større endringer. 

Bekymret for at andelen av statsbudsjettet som skal dekkes fra oljefondet er like stor eller økende, i en tid der penger bør spares, velger staten å dytte enorme summer inn i budsjettet for å få det til å gå opp, istedenfor å se på muligheter til å spare. Er dog noen krav til "effektivisering", selvfølgelig innen helse... 

40 milliarder i økning til folketrygden, det er jo en sum som kommer til å øke kraftig i årene fremover. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Er vel et statsbudsjett uten noen særlige endringer. Folk med medianlønn kan glede seg over skattekutt, altså hele 66kr i måneden mindre i skatt. Det betyr en pakke kjøttdeig (på tilbud) i måneden. 

Stort sett bare flytting av utgifter fra hit til dit, uten at noen egentlig kommer til å merke noen ting. Det er forsåvidt greit, tiden er ikke moden for større endringer. 

Bekymret for at andelen av statsbudsjettet som skal dekkes fra oljefondet er like stor eller økende, i en tid der penger bør spares, velger staten å dytte enorme summer inn i budsjettet for å få det til å gå opp, istedenfor å se på muligheter til å spare. Er dog noen krav til "effektivisering", selvfølgelig innen helse... 

40 milliarder i økning til folketrygden, det er jo en sum som kommer til å øke kraftig i årene fremover. 

Nei de får nesten 300 pr måned... Seriøst tror dere på alt dere leser? 

Edit: Dagbladet og sikkert flere har kalkulator slik en kan sjekke selv og ikke bare svelge alt en leser: Slik blir skatten din

Har ikke verifisert kalkulatoren, men de pleier å treffe godt. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei de får nesten 300 pr måned... Seriøst tror dere på alt dere leser? 

Kan godt hende jeg tar feil, men TV2 skriver dette: 
 Dette betyr statsbudsjettet for deg

E24 skriver det samme: 
Statsbudsjettet 2026: Dette skjer på skatt og avgift – E24

image.png.3f264f624ce9049a666c33726077b9a7.png

Med forbehold om at jeg misforstår altså, isåfall beklager jeg det, og oppjusterer til 1 tacomiddag i måneden

• Liker 3
Skrevet
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Kan godt hende jeg tar feil, men TV2 skriver dette: 
 Dette betyr statsbudsjettet for deg

E24 skriver det samme: 
Statsbudsjettet 2026: Dette skjer på skatt og avgift – E24

image.png.3f264f624ce9049a666c33726077b9a7.png

Med forbehold om at jeg misforstår altså, isåfall beklager jeg det, og oppjusterer til 1 tacomiddag i måneden

Som sagt, dagbladet(med flere) har kalkulator så du kan sjekke selv. Mediene bruker disse kalkulatorene med en masse tall på forskjellige poster for å lage de tallene de ønsker og gir klikk. Stapper en inn 666k og 0 på resten ser en at en sparer flere tusen i året. Helt på linje med det en har gjort de siste årene med dagens regjering. Det er mer eller mindre helt på linje med det en kan forvente og over det en kunne ha forventet med en annen regjering(historisk sett). 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

1.2 milliarder til kultur. Er det virkelig kultur vi trenger å bruke 1.2 milliarder på i disse dager? 

Hva er det eg ikkje skjønner med pengebruken vedrørende kultur? 

Er så mye tullete greier at en kan jo begynne å lure hva som foregår.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Som sagt, dagbladet(med flere) har kalkulator så du kan sjekke selv. Mediene bruker disse kalkulatorene med en masse tall på forskjellige poster for å lage de tallene de ønsker og gir klikk. Stapper en inn 666k og 0 på resten ser en at en sparer flere tusen i året. Helt på linje med det en har gjort de siste årene med dagens regjering. Det er mer eller mindre helt på linje med det en kan forvente og over det en kunne ha forventet med en annen regjering(historisk sett). 

Så mediene setter inn tall som gir lavest mulig sats, eller legger de inn tall som er representative for realiteten? Det er to vidt forskjellige motiver ved disse fremgangsmåtene, der en av de blir litt vel konspiratoriske for min smak, men greit. Jeg la inn 666.000 i lønn og 0 på alle felter, det ga 262,- mindre i skatt per måned. Det er altså knapt merkbart og utgjør så godt som ingen forskjell. 

nå har jo regjeringen lovet at renta går ned, så er forhåpentligvis der vi får se bedre vilkår for folk flest. Hvis ikke, så er tacomiddagen kansellert grunnet prisvekt, avgifter på drivstoff og dyrere elbil. 

Skrevet

Som vanlig er det bare klatting, basert på økonomisk ønsketenking, og kamuflering av små og store elefanter som vi ikke er tillatt å diskutere offentlig. 
Det viktigste for AP vil alltid være at sosialistene sitter ved rattet, og kan styre oss med stødig kurs ned i avgrunnen. 

Skrevet
Villfaren skrev (2 minutter siden):

1.2 milliarder til kultur. Er det virkelig kultur vi trenger å bruke 1.2 milliarder på i disse dager? 

Hva er det eg ikkje skjønner med pengebruken vedrørende kultur? 

Er så mye tullete greier at en kan jo begynne å lure hva som foregår.

Det er 0.6 promille... 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Så mediene setter inn tall som gir lavest mulig sats, eller legger de inn tall som er representative for realiteten? Det er to vidt forskjellige motiver ved disse fremgangsmåtene, der en av de blir litt vel konspiratoriske for min smak, men greit. Jeg la inn 666.000 i lønn og 0 på alle felter, det ga 262,- mindre i skatt per måned. Det er altså knapt merkbart og utgjør så godt som ingen forskjell. 

nå har jo regjeringen lovet at renta går ned, så er forhåpentligvis der vi får se bedre vilkår for folk flest. Hvis ikke, så er tacomiddagen kansellert grunnet prisvekt, avgifter på drivstoff og dyrere elbil. 

De legger inn tall for å få klikk. Slike som deg hauser opp at en bare sparer tikroninger når i realiteten er det hundrelapper. 

Det beviser du jo helt fint selv når du faktisk tenker selv og legger inn tall. Da får du noe helt annet. Joda, det er småpenger. men over tid blir det mye, siden 2018 har en fått igjen 28 000 med samme lønn eller nesten 2500 pr måned. 

EDIT: Og som du kan lese over er jeg for å omfordele å heller gi mer til de som har lite og droppe de som har "mye". 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

De legger inn tall for å få klikk. Slike som deg hauser opp at en bare sparer tikroninger når i realiteten er det hundrelapper. 

Overskriftene er: "Dette betyr det for deg", og "Vedum er sinna". Det skaper klikkene, ikke at "Du sparer 60 kr i måneden i skatt". 
Så motivet med å ha med latterlige lave tall, etter at folk har klikket seg inn må da være å sværte statsbudsjettet eller regjeringen, slik jeg ser det. 

Jeg beklager å ha hauset opp at skattelettene var latterlige lave, på 66kr når de i realiteten var livsforandrende store, på 264kr. 
Begge deler, er unnskyld uttrykket, piss. 

Endret av Baranladion
Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Mange påstander du kjem med her uten anna openbart grunnlag enn følelsene dine.

Tja, hva med din påstand?

• Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Overskriftene er: Dette betyr det for deg, og "Vedum er sinna". Det skaper klikkene, ikke at "Du sparer 60 kr i måneden i skatt". 
Så motivet med å ha med latterlige lave tall, etter at folk har klikket seg inn må da være å sværte statsbudsjettet eller regjeringen, slik jeg ser det. 

Jeg beklager å ha hauset opp at skattelettene var latterlige lave, på 66kr når de i realiteten var livsforandrende store, på 264kr. 
Begge deler, er unnskyld uttrykket, piss. 

Det er fortsatt en gigantisk forskjell, 4x faktisk. Du ble lurt, rett og slett. Som de ønsker. Også ønsker de at du skal viderformidle det, akkurat slik du gjorde for å skape mer støy om det. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det er fortsatt en gigantisk forskjell, 4x faktisk. Du ble lurt, rett og slett. Som de ønsker. Også ønsker de at du skal viderformidle det, akkurat slik du gjorde for å skape mer støy om det. 

Og hadde man fått 10 kr og jeg misforstod at det var 1kr så hadde skattelettene vært 10x så store. 

Poenget her, er at et løfte er innfridd, skatteletter,  men jeg syns det er riktig å også formidle, at disse skattelettene ikke betyr en dritt for noen. Ikke de som tjener mye, ikke de som tjener lite.
Altså, jeg kan godt skrive om førsteposten min fra 66 til 264, men poenget står akkurat like godt med den summen. 

Ta deg en tur ut, spør tilfeldige hva de tenker om å få 300kr mindre i skatt, se hvor mange high fives du får. 

Skrevet
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Er det ikkje samme klovnen her som syt over penger til kultur som samtidig klager over at norsk kultur blir utryddet i andre tråder? Eller blander eg med andre klovner?

Jeg tror du står foran speilet nå.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Og hadde man fått 10 kr og jeg misforstod at det var 1kr så hadde skattelettene vært 10x så store. 

Poenget her, er at et løfte er innfridd, skatteletter,  men jeg syns det er riktig å også formidle, at disse skattelettene ikke betyr en dritt for noen. Ikke de som tjener mye, ikke de som tjener lite.
Altså, jeg kan godt skrive om førsteposten min fra 66 til 264, men poenget står akkurat like godt med den summen. 

Ta deg en tur ut, spør tilfeldige hva de tenker om å få 300kr mindre i skatt, se hvor mange high fives du får. 

Det er helt inennfor forventningene om en har fulgt litt med. Men, problemet er at du og folk flest svelger det som blir skrevet hvert år om tikroninger. 

Og skattelette er bare en del, så har en norgespris, så har en lønnsøkning osv. Totalen blir faktisk en del. Personlig får jeg nok en gang en tusenlapp+ mer i måneden bare i skattelette. Norgespris ser ut til å gi meg noen hundrelapper mer, så kommer jo lønnsøkning på toppen samt nedgang i renter osv. Til sammen snakker vi nok en del tusenlapper, slik som det har vært de siste 5 årene. 

Skulle helst sett at de gikk til de som sliter, hos meg går de rett på sparekonto.. 

• Liker 1
Skrevet

Absolutt med @Salvesen. her. Eg ser til å spare 6000 i skatt visst. Det antar eg har gjort det rett, eg mistenke det blir meir sida eg rekna kjapt og galt. At eg sparer såpass når dei under meg fortsatt sitt i tynn situasjon begrip eg ikkje.

Heilt ærlig kunne eg betalt mer i skatt, skjønt eg ville vore bitter om det var gjort samtidig som rike rasshøl fortsett å snylte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...