Gå til innhold

Hvilken AI/LLM er best til koding for en som ikke kan koding? C#.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med Salvesen. Eg føler ikkje AI er der at det er et verktøy for å lage noe å selge. Eg har også erfart å gå fra ett relativt stort filsystem, til å begynne på nytt og lage samme produktet langt mindre, bare ved å prøve å "kode" smartere etterhvert som eg begynte å forstå. Og en profesjonell utvikler ville nok også stusset over antall linjer med kode eg har for mitt "lille" prosjekt. 

Så om eg hadde laget noe for å selge måtte den nok blitt ryddet opp i av en som kan kode, men at det er ett verktøy som kan få ting til å fungere og vise funksjonalitet, det er det absolutt. 

Eg har personlig ett elsk/hat forhold til AI. Eg skulle egentlig ønske at det ikkje var så bra som er er, eller det vil si, eg vil gjerne bruke det, men ikkje gi det til alle. Er nok av "eksperter" på facebook som sluker alt slags svada svar AI`en produserer og poster det som fakta. Og eg misliker også måten AI henter informasjon ifra internett på. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
DukeRichelieu skrev (På 18.11.2025 den 11.29):

For hva det er verdt spurte jeg ChatGPT og Claude i mellomtiden og begge mener jeg bør holde meg til web. I hovedsak er visst argumentet at jeg beholder full eller mer kontroll i web.

image.thumb.png.646bc2875dd31ae6728c1d96931ec4ad.png

Tynn begrunnelse synst eg.

Claude writes, you validata -> dette kan du også gjøre i cli. men sånn sett er det tull. Koden er allerede laget, og eg tror neppe du går igjennom hver linje av koden rett og slett fordi du ikkje kan kode. Og veldig "rare" ?? er jo sånn alle gjør det før de begynner med cli😛

risk,chance of mistakes-> altså, dette var rart. i cli kan AI se HELE" koden din, noe som gjør det veldig enkelt for den til å faktisk sjekke opp. Feks: "kalkuleringen i xx ser ikkje ut til å stemme. verdien er for liten til at det er logisk eller matematisk korrekt. Kontroller at verdi xx faktisk blir kontrollert opp mot verdi y" ...... "oh, beklager, eg ser no i fil xxxx.py på linje xx at eg linket feil verdi. Dette er no rettet opp i og eg har kontrollert ved å teste/simulert at verdi xx no blir kontrollert opp mot verdi y ( viser resultatet), vennligst prøv igjen". Dette er gjort på type 20 sek, og den har endret noen få linjer  

Eg kjører wsl med ubuntu på en windows maskin. Fungerer helt konge. 

Eg opplever også laaaangt mindre feil i mine python og js filer når eg jobber i cli kontra web, rett og sett fordi den til stadighet kan enkelt se endringene som er blitt gjort i de forskjellige filene. 

Eg skal ikkje mase mer om cli, men vil absolutt anbefale det :)

5 min med installering,  2-4 timer med testing så var det en vane.

Skrevet

For min del, per nå, er dette kun snakk om et produkt jeg lager til meg selv som lekmann til eget bruk. Det er ikke snakk om å selge noe, skjønt jeg tror dette kunne vært et salgbart produkt og sluttresultatet ser svært lovende ut.

Det jeg synes er helt utrolig er at jeg som ikke har noe kompetanse innen koding i løpet av 12 dager har gjenskapt en applikasjon som profesjonelle utviklere har brukt flere måneder på opp gjennom. Og som jeg har blitt fortalt ville ta 3-4 uker å skrive på nytt av en profesjonell utvikler. Kanskje mer.

Helt alene. Kun med hjelp av AI. :) 

Før dette var jeg tvilende til om AI kunne hjelpe meg å lage ett enkelt skript.

Jeg ser på AI mer som en super-avansert kalkulator. Om du ikke har noen idé om hva du skal skape eller ikke greier å henge med på notene tror jeg ikke man kommer langt. Men om man har en visjon og tar det steg for steg, så virker det faktisk som det fungerer utmerket. Å bruke to separate AI-agenter virker uvurderlig. Å vite hvordan man bruker det er også en ferdighet i seg selv (plukket opp mange gode ideer og tips i denne tråden som har vært gull verdt).

Er mer eller mindre 99 % ferdig med alt av originale beregninger nå. 60 timer utvikling. 12 dager. 

Lag en simpel GUI - så har jeg erstattet mitt gamle system. Merknad: Før jeg har eksakte ark i Excel som replikerer det jeg alt har er jeg ikke ferdig, men siden vi har testet hver eneste kolonne underveis med 99.5 % match, tror jeg ikke vi får noen overraskelser.

Den neste biten er det som blir mer spennende for min del siden det blir 'nytt'. Live connection via API og automatisk oppdatering av data. Visualiseringer. Regneark i PyQT. Etc. Etc. Tar sikkert 100 + timer herifra før jeg er helt fornøyd, men det er det verdt.

Skrevet
Villfaren skrev (14 minutter siden):

Eg har personlig ett elsk/hat forhold til AI. Eg skulle egentlig ønske at det ikkje var så bra som er er, eller det vil si, eg vil gjerne bruke det, men ikkje gi det til alle. Er nok av "eksperter" på facebook som sluker alt slags svada svar AI`en produserer og poster det som fakta. Og eg misliker også måten AI henter informasjon ifra internett på. 

Føler det på nøyaktig samme måte. Dette er en veldig 'disruptive' teknologi som kommer til (og har alt gjort det) endre verden på godt og vondt. 

Villfaren skrev (2 minutter siden):

Eg skal ikkje mase mer om cli, men vil absolutt anbefale det :)

5 min med installering,  2-4 timer med testing så var det en vane.

Jeg lytter definitivt. :) 

Jobber du med noe spesielt om dagen? Fortsatt det tradingsystemet?

Skrevet
DukeRichelieu skrev (26 minutter siden):

Føler det på nøyaktig samme måte. Dette er en veldig 'disruptive' teknologi som kommer til (og har alt gjort det) endre verden på godt og vondt. 

Jeg lytter definitivt. :) 

Jobber du med noe spesielt om dagen? Fortsatt det tradingsystemet?

Ett lite eksempel på hvorfor eg synst cli er genialt. Når prosjektet vokser er det lett å rote seg bort/glemme funksjoner i koden. Her sa eg at eg ville ha en ny ema 200 indikator i tillegg til de eg allerede hadde. Her leiter codex i filene mine, og finner faktisk ut at eg allerede har ema 200 i koden og at det dermed er unødvendig. Grunnen til at eg sa " ikkje lag kode, bare vis" er fordi eg ikkje ville at den skulle lage en ekstra ema 200 og dermed rote i filene. 

SPM:
Vis meg orginale/vanilla ema bergeningene eg har i boten. Eg skulle fått inn EMA 200 som en indikator også. Ikkje lag kode, bare vis.

• Her er “vanilla” EMA-kalkulasjonene du allerede har (ingen endringer gjort):

- Implementasjon (klassisk EMA med SMA-seed + multiplier 2/(period+1)): indicators/xxxxxxxxxxxxx.js:357-376

function ema(data, period, field = null) {
    const result = new Array(data.length).fill(NaN);
    const multiplier = 2 / (period + 1);

// Start med SMA for første verdi
    let sum = 0;
    for (let i = 0; i < period; i++) {
      const value = field ? data[field] : data;
      sum += safeValue(value, 0);
    }
    result[period - 1] = sum / period;

// Klassisk EMA videre
    for (let i = period; i < data.length; i++) {
      const value = field ? data[field] : data;
      const currentValue = safeValue(value, 0);
      result = (currentValue * multiplier) + (result[i - 1] * (1 - multiplier));
    }
    return result;
  }

(Samme kode i indicators/xxxxxxxxxxxxx.js:333-352.)

- Bruk av EMA20/EMA50/EMA200 i trendvurdering: indicators/xxxxxxxxxxxx.js:2138-2149

const ema20Array  = ema(data, cfg.emaFast,  'close');
  const ema50Array  = ema(data, cfg.emaSlow,  'close');
  const ema200Array = ema(data, cfg.emaFilter,'close');

const ema20 = ema20Array[confirmedIdx];
  const ema50 = ema50Array[confirmedIdx];
  const ema200 = ema200Array[confirmedIdx];

const isBullishTrendEMA = ema20 > ema50 && ema50 > ema200 && currBar.close > ema20;
  const isBearishTrendEMA = ema20 < ema50 && ema50 < ema200 && currBar.close < ema20;

Du har altså allerede EMA 200 i bruk (som “filter”). Ingen kodediff gjort.""

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 hours ago, Salvesen. said:

Hadde vært veldig skeptisk til å vibe code noe en skal selge til kunde. Da må en drive med support, og det er nok få kunder som synes det er kult at en drar fram ChatGPT når en har problemer og ber "den" løse problemet. Også må en pushe denne lotto koden til Prod som kan forårsake nye problemer for kunden etc. 

Jeg er iallefall skeptisk til slik, før jeg ser det "live" og fungerende. Og dette er etter 10år+ i support miljøet 😛

Men, mulig dette er helt normalt om noen år. Slik utviklingen går i dag hadde jeg ikke blitt overrasket. 

Har selv opplevd at ikke tekniske personer har vibe kodet diverse "rapporter" og sendt det direkte til kunde uten å i det hele tatt å ha verifisert resultatet. Full tiltro til det som spyttes ut samt null fokus på data en deler med disse selskapene og hva som angår eierskap osv. 

En dag kommer kunden og sier at de har forferdelige verdier i rapportene sine, og da kommer salgsfolket springende med AI spaggetti koden og ber faktisk tekniske folk om å fikse problemet deres. 

Ikke for å kritisere eller noe slik, bare for å dele erfaring :)

Det fins allerede i dag mange suksessfulle vibe codere som ikke kan et snev av koding som tjener millioner, så akkurat det tar jeg med knusende ro. Dette er fremtiden, det er bare å inse det. De som faktisk har lært å skrive kode kommer bare til å fungere som "kontrollører", som bare sitter å går igjennom koden, fordi det er mer effektivt å vibe code.

Og uansett så er ikke min ide et support mareritt om det skulle oppstå problemer da det er en relativt enkel ide som ikke krever så alt for masse avansert koding. Jeg kan lese å forstå en del kode allerede i dag selv om jeg ikke kan skrive kode, samtidig som jeg er veldig god på å lese logger å debugge. 

Man begynner i det små også kan man ansette folk som har lært å kode (helst med erfaring med vibe coding i tilegg til formell kompetanse) og design så fort ballen har begynt å rulle. 

18 hours ago, Salvesen. said:

og det er nok få kunder som synes det er kult at en drar fram ChatGPT når en har problemer og ber "den" løse problemet.

Ja, om du drar frem ChatGPT til Sam Altman eller noen av de andre lederne for de store AI selskapene blir de nok lite imponert... //sarkasme  :) Jeg skjønner man kan være skeptisk, men denne holdingen er nok endret om veldig få år når de som ikke henger helt med i tidene henter seg inn.  Det er vel bare 2 år siden AI satt fart og allerde i dag gjør de ting som virker som ren magi.. Jada, de gjør feil også, men når du ser på hva de faktisk er i stand til å gjøre uten særlig mye input så er det intet mindre enn mind boggling!

Endret av strike_
Skrevet
18 hours ago, DukeRichelieu said:

Det jeg synes er helt utrolig er at jeg som ikke har noe kompetanse innen koding i løpet av 12 dager har gjenskapt en applikasjon som profesjonelle utviklere har brukt flere måneder på opp gjennom. Og som jeg har blitt fortalt ville ta 3-4 uker å skrive på nytt av en profesjonell utvikler. Kanskje mer.

En ting du overser når du sammenligner deg selv med en profesjonell utvikler, er at du kjenner ditt eget prosjekt bedre enn noen andre. En profesjonell utvikler må først forstå hvordan programmet ditt fungerer og sjekke med deg før han kan ta beslutninger. Det tar tid og skaper mye ekstra arbeid.

Det er derfor jeg foreslo at du lærer litt programmering selv. Du har allerede brukt 12 dager på å vibe-kode, og med den tiden kunne du kommet ganske med å lære deg programmering. Da kan du sørge for at prosjektet blir satt opp riktig, holde sensitiv data hos deg selv og rette AI-verktøyene når den gjør noe feil. Det ville gitt deg mye mer kontroll og forståelse for hvordan programmet fungerer.

Skrevet (endret)
20 minutes ago, strike_ said:

Det fins allerede i dag mange suksessfulle vibe codere som ikke kan et snev av koding som tjener millioner, så akkurat det tar jeg med knusende ro. Dette er fremtiden, det er bare å inse det. De som faktisk har lært å skrive kode kommer bare til å fungere som "kontrollører", som bare sitter å går igjennom koden, fordi det er mer effektivt å vibe code.

Kontrolørene må kunne forstå kode, og ta over om nødvendig, eller så er de ubrukelige. Å ha en kontrollør som ikke kan kode er litt som å ha en kontrollør til et fly som ikke vet hvordan man flyr. Det fungerer fint helt til autopiloten ikke vet hva den skal gjøre.

Vibe codere som ikke forstår kode kan tjene millioner om de finner på en god ide, men da er den gode ideen som gir dem penger, ikke at de må vibe-kode. Og selv da gir det mening å ansette noen utviklere når prosjektet blir stort nok.

Endret av Camlon
Skrevet (endret)
32 minutes ago, Camlon said:

Kontrolørene må kunne forstå kode, og ta over om nødvendig, eller så er de ubrukelige. Å ha en kontrollør som ikke kan kode er litt som å ha en kontrollør til et fly som ikke vet hvordan man flyr. Det fungerer fint helt til autopiloten ikke vet hva den skal gjøre.

Da går de bare til stackoverflow som de aller fleste kodere gjør når de støter på et problem de ikke kan løse... Å det gjør sikkert AI også bare at de gjør det på 2,5 sekunder... :) 

36 minutes ago, Camlon said:

En ting du overser når du sammenligner deg selv med en profesjonell utvikler, er at du kjenner ditt eget prosjekt bedre enn noen andre. En profesjonell utvikler må først forstå hvordan programmet ditt fungerer og sjekke med deg før han kan ta beslutninger. Det tar tid og skaper mye ekstra arbeid.

Nettopp, dette er ineffektivt og grunnen til at AI tar over. Du kan fokrlare en ide (ikke nødvendigvis relatert til koding) med 10 ord til en AI og den vil kunne treffe mer eller mindre 50-70% rett (bare ett oppdiktet tall her selvfølgelig, men du forstår poenget), på 2 sekunder. (les 2 med veldig fet skrift) 2 Sekunder..... 

Så at AI tar over flere markeder og at bedrifter satser på folk som kan arbeide med AI er bare et faktum.

Endret av strike_
Skrevet (endret)
20 minutes ago, strike_ said:

Da går de bare til stackoverflow som de aller fleste kodere gjør når de støter på et problem de ikke kan løse... Å det gjør sikkert AI også bare at de gjør det på 2,5 sekunder... :) 

Å gå til stack overflow fungerte dårlig selv før vi fikk AI-koding og de som kopierte kode fra Stackoverflow fikk et dårlig rykte fordi de klarte ikke å fikse/forbedre sin egen kode og måtte få hjelp fra kompetente utviklere.

Nettopp, dette er ineffektivt og grunnen til at AI tar over. Du kan fokrlare en ide (ikke nødvendigvis relatert til koding) med 10 ord til en AI og den vil kunne treffe mer eller mindre 50-70% (bare ett oppdiket tall her selvfølgelig, men du forstår poenget) rett, på 2 sekunder. (les 2 med veldig vet skrift) 2 Sekunder..... 

Så at AI tar over flere markeder og at bedrifter satser på folk som kan arbeide med AI er bare et faktum

De aller fleste som tror de har en god ide tar feil. De kan gå til AI, beskrive hva de vil ha og få noe som aldri vil selge.

Og hvis det skulle selge, så kommer det et punkt hvor man trenger mer enn en person og da er det ikke god arbeidsfordeling at CEO bruker store deler av sin tid på å vibe-kode for å løse kundenes bugs og krav.

De må da ansette en til å passe på koden. En ansatt som vibe-koder vil ha like stor mangel på kunnskap om hva programmet gjør som en professionell utvikler, men uten mulighet til å gå igjennom koden og forstå hva den gjør. 

Endret av Camlon
Skrevet (endret)
30 minutes ago, Camlon said:

De aller fleste som tror de har en god ide tar feil. De kan gå til AI, beskrive hva de vil ha og få noe som aldri vil selge.

Det er fint det fins mengder med suksess hisorier som kan motbevise deg da. Senest her om dagen var det en pluss sak i vg/dagbladet hvor overskriften vare noe sånn som: Spurte, hvordan tjene penger. Jeg har ikke pluss abonnement så jeg leste den ikke, men jeg tør vedde på at det handlet om AI. Det var en annen sak også i vg/dagbladet for ikke så lenge siden som også omhandet AI sukess. 

Og hvis det skulle selge, så kommer det et punkt hvor man trenger mer enn en person og da er det ikke god arbeidsfordeling at CEO bruker store deler av sin tid på å vibe-kode for å løse kundenes bugs og krav.

Ja, jeg vet ikke, men jeg tørr påstå at det fins millioner av CEO er som har startet alene og dems eneste jobb i  lang tid var å bruke store deler av tiden sin på å utføre akkurat den iden de begynte sin busininess med.

Men ja, når man begynner å få inn noen kroner ansetter man selvfølgelig folk som kan overta dette ansvaret sllik at CEO kan gjøre det han skal gjøre, få bedriften opp og frem.

De må da ansette en til å passe på koden. En ansatt som vibe-koder vil ha like stor mangel på kunnskap om hva programmet gjør som en professionell utvikler, men uten mulighet til å gå igjennom koden og forstå hva den gjør.

Men jeg er enig i at det er fint å ha noen som har lært seg å kode som kan "passe"på koden, men i fremtiden  kommer ikke dette til å være like viktig.  Litt av problemet med mennesket er hukommelsen. En som har kodet et stort prosjekt og møter på problemer i en del av koden som han ikke har sett på 5 år, må bruke flere uker på å oppdatere seg selv hva koden gjør før han i det hele tatt kan begynne å se på å fikse koden. Du kan paste inn koden til en AI å den vil fortelle deg grunding detaljert hva den gjør. Og igjen, på 2 sekunder....

Hvem har ikke hørt dn her frasen før: "Jammen, jeg har ikke rørt den delen av koden på 1 år, jeg skjønnner ikke hvorfor dette skulle være et prroblem nå."..

Endret av strike_
Skrevet (endret)
23 minutes ago, strike_ said:

Det er fint det fins mengder med suksess hisorier som kan motbevise deg da. Senest her om dagen var det en pluss sak i vg/dagbladet hvor overskriften vare noe sånn som: Spurte, hvordan tjene penger. Jeg har ikke pluss abonnement så jeg leste den ikke, men jeg tør vedde på at det handlet om AI. Det var en annen sak også i vg/dagbladet for ikke så lenge siden som også omhandet AI sukess. 

Mengder med suksess hisorier motbeviser meg ikke, fordi det jeg sa er ikke at det ikke finnes suksess hisorier, men at det er langt flere som feiler, enten i oppstartfasen eller litt senere.

Ja, jeg vet ikke, men jeg tørr påstå at det fins millioner av CEO er som har startet alene og dems eneste jobb i  lang tid var å bruke store deler av tiden sin på å utføre akkurat den iden de begynte sin busininess med.

Med AI så blir behovet for små IT-bedrifter mindre og mindre. Hvis CEO-en kan lage sitt program med AI, så kan jeg som kunde også gjøre det og vil derfor ikke kjøpe et produkt fra CEO-en.

Men jeg er enig i at det er fint å ha noen som har lært seg å kode som kan "passe"på koden, men i fremtiden  kommer ikke dette til å være like vikrig.  Litt av problemet med mennesket er hukommelsen. En som har kodet et stort prosjekt og møter på problemer i en del av koden som han ikke har sett på 5 år, må bruke flere uker på å oppdatere seg selv hva koden gjør før han i det hele tatt kan begynne å se på å fikse koden. Du kan paste inn koden til en AI å den vil fortelle deg grunding detaljert hva den gjør. Og igjen, på 2 sekunder....

Hvem har ikke hørt dn her frasen før: "Jammen, jeg har ikke rørt den delen av koden på 1 år, jeg skjønnner ikke hvorfor dette skulle være et prroblem nå."..

Her antar du at den erfarne utvikleren ikke bruker AI. Det gjør han naturligvis og han vil bruke AI til å finne koden som han vil redigere. 

Forskjellen kommer når de skal gjøre endringer. Vibe-koderen forstår ikke kode og forstår ikke filen AI-en fant for han og hvordan ting henger sammen. Han må bare be AI endre koden, sjekke at det fungerer visuelt og be AI-en redigere til det ser visuelt riktig ut. Han vil da publisere forandringene og kanskje få svar fra kunder at det ikke fungerer i et annet scenario.

En profesjonell utvikler kan forstå koden og sørge for at det blir fikset på korrekt måte. Det er hurtigere og fører til færre fremtidelige bugs.

Endret av Camlon
Skrevet
16 minutes ago, Camlon said:

Mengder med suksess hisorier motbeviser meg ikke, fordi det jeg sa er ikke at det ikke finnes suksess hisorier, men at det er langt flere som feiler, enten i oppstartfasen eller litt senere.

Jo, men sånnn er det jo med alt. Ikke alle ideer er gode ideer. Men alle ideer det ikke ble noe suksess av for en person er en ide som fører til gull for en annen person. Men ja, de fleste som starter for seg selv feiler, men heldigvis ikke alle.

18 minutes ago, Camlon said:

Hvis CEO-en kan lage sitt program med AI, så kan jeg som kunde også gjøre det og vil derfor ikke kjøpe et produkt fra CEO-en.

Pr i dag er det ikke sånn nei. Jeg har hukommelse som en gullfisk men det var en tidligere i tråden her som jeg antar er en utvikler som nevnte noe om at AI er ubrukelig til seriøs koding. Noe jeg ser en hel del av der ute. Men alikevel er det folk som lykkes og tjener millioner på å ikke kunne kode. Som lager ting som effektiviserer jobbsammfunnet vi kjenner til i dag. Men i fremtiden kan jeg være enig i at flere og flere vil lage produktet sitt selv. Men du glemmer en viktig ting, tid er penger. Og det er mange som heller vil kjøpe et ferdig produkt av meg enn å bruke tiden det tar å utvikle det selv. For selv om det tar minde tid med AI så tar det fortsatt tid.

18 minutes ago, Camlon said:

Her antar du at den erfarne utvikleren ikke bruker AI. Det gjør han naturligvis og han vil bruke AI til å finne koden som han vil redigere. 

Grunnen til at jeg antar det pga utviklere både tidligere i tråden her og andre steder sier at AI er ubrukelig når det kommer til seriøs koding. Hvorfor bruker de AI da om det er ubrukelig? Er det fordi det er raskere? :) 

19 minutes ago, Camlon said:

Forskjellen kommer når de skal gjøre endringer. Vibe-koderen forstår ikke kode og forstår ikke filen AI-en fant for han og hvordan ting henger sammen. Han må bare be AI endre koden, sjekke at det fungerer visuelt og be AI-en redigere til det ser visuelt riktig ut. Han vil da publisere forandringene og kanskje få svar fra kunder at det ikke fungerer i et annet scenario.

En profesjonell utvikler kan forstå koden og sørge for at det blir fikset på korrekt måte. Det er hurtigere og fører til færre fremtidelige bugs.

Ai "forstår" også koden og hvorden alt henger sammen. Jeg vil forsatt påstå at dagens profesjonnele utviklere vil ha en mindre rolle i fremtiden enn hva de har i dag. Igjen er menneskets hukommelse en svakhet, og seriøse utviklere som IKKE bruker AI vil falle bakpå da de hele tiden må bruke tid på å sette seg inn i og forstå kode de ikke har sett på lang tid. Der en Ai gjør jobben på rekordtid (for ikke å bruke samme antall sekunder igjen :) ).

Skrevet
Camlon skrev (2 timer siden):

Nettopp. Men i dette tilfellet var det allikevel snakk om å gjenskape det jeg alt har med full tilgang til kildekode. 

Det du sier er for øvrig noe jeg elsker med AI. Jeg slipper å vente på mail. Slipper å vente på at utvikleren har stått opp. Alt går direkte mellom meg og AI-agenten - lynraskt.

Sitat

Det er derfor jeg foreslo at du lærer litt programmering selv. Du har allerede brukt 12 dager på å vibe-kode, og med den tiden kunne du kommet ganske med å lære deg programmering. Da kan du sørge for at prosjektet blir satt opp riktig, holde sensitiv data hos deg selv og rette AI-verktøyene når den gjør noe feil. Det ville gitt deg mye mer kontroll og forståelse for hvordan programmet fungerer.

Kanskje jeg overvurderer vanskelighetsgraden, men jeg tviler på jeg hadde lært meg mer enn det helt grunnleggende i løpet av 12 dager. Med det sagt vurderer jeg faktisk å lære meg programmering for å øke nettopp forståelsen.

Om jeg var yngre enn jeg er kunne jeg faktisk tenkt meg å begynt å jobbe med utvikling, men med tanke på AI og alderen min frykter jeg at det toget har kjørt. :) 

Sitat

Sitert fra noe du skrev til en annen bruker.

Jeg har jobbet mye med diverse utviklere opp gjennom og som ellers i livet er kvaliteten svært variabel. Siden jeg har kjøpt tjenester som privatperson er det selvsagt mulig at jeg har typisk forholdt meg til utviklere av lav kvalitet, så må ta et forbehold der.

@Kajac sa at etter et to ukers kurs i koding flyr man sirkler rundt de beste AI-agentene. Han sa senere at det var en overdrivelse og spissformulering.

Basert på hva jeg har opplevd til nå vil jeg heller si at AI flyr sirkler rundt en gjennomsnittlig utvikler.

Det blir også mindre misforståelser.

Jeg startet jo dette prosjektet med en annen profesjonell utvikler for en tid tilbake og jeg har gjort mer i løpet av 12 dager enn han utrettet på et helt år...

Det jeg prøver å si er at det virker som deres oppfatning er at en profesjonell utvikler automatisk er bedre. Jeg tenker kanskje vi må presisere at det gjelder en dyktig og erfaren utvikler. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, strike_ said:

Pr i dag er det ikke sånn nei. Jeg har hukommelse som en gullfisk men det var en tidligere i tråden her som jeg antar er en utvikler som nevnte noe om at AI er ubrukelig til seriøs koding. Noe jeg ser en hel del av der ute. Men alikevel er det folk som lykkes og tjener millioner på å ikke kunne kode. Som lager ting som effektiviserer jobbsammfunnet vi kjenner til i dag. Men i fremtiden kan jeg være enig i at flere og flere vil lage produktet sitt selv. Men du glemmer en viktig ting, tid er penger. Og det er mange som heller vil kjøpe et ferdig produkt av meg enn å bruke tiden det tar å utvikle det selv. For selv om det tar minde tid med AI så tar det fortsatt tid.

Her antar du at AI må passet på av mennesker. Det trenger den naturligvis ikke, i fremtiden kan du bare beskrive et produkt og AI vil lage det for deg. Det gir derfor ikke mening å kjøpe det samme produktet fra en liten bedrift som også ba AI lage produktet.

Grunnen til at jeg antar det pga utviklere både tidligere i tråden her og andre steder sier at AI er ubrukelig når det kommer til seriøs koding. Hvorfor bruker de AI da om det er ubrukelig? Er det fordi det er raskere? :) 

AI er naturligvis ikke ubrukelig. Det jeg sier er at man får et mye bedre produkt om man bruker AI som et verktøy for en profesjonell utvikler og ikke som om det er en profesjonell utvikler.

Ai "forstår" også koden og hvorden alt henger sammen. Jeg vil forsatt påstå at dagens profesjonnele utviklere vil ha en mindre rolle i fremtiden enn hva de har i dag. Igjen er menneskets hukommelse en svakhet, og seriøse utviklere som IKKE bruker AI vil falle bakpå da de hele tiden må bruke tid på å sette seg inn i og forstå kode de ikke har sett på lang tid. Der en Ai gjør jobben på rekordtid (for ikke å bruke samme antall sekunder igjen :) ).

Om du tenker på dagens AI, så gjør den det ikke. Om du ikke bruker tenkemodus så er den helt ubrukelig , får ikke med seg spesifikasjonene dine og skriver søppelkode. Hvis du bruker tenkemodus så kommer den seg til riktig løsning etterhvert, men det er mye prøving og feiling og du må skrive spørsmålet på riktig måte.

Koden den produserer er på juniornivå og det er ikke uvanlig at man må rett og slett ta over fordi den klarer ikke oppgaven. For eksempel brukte jeg Github CLI til å lage kode som analyserer en generert API fil og fjerner metoder som manglet modeller. Den fjernet for mange fordi den ikke inkluderte system og shared modeller. Jeg ba den fikse det, og den søkte rundt i prosjektet og skrev dem inn som static strings. Det er naturligvis en dårlig løsning som vil slutte å fungere om noen nye modeller blir lagt til eller den glemte noen modeller.

En vibe koder ville ikke legge merke til at metodene forsvant før han ønsket å bruke dem, og hvis han la merke til det så ville han ikke forstått hvorfor de forsvant og hvis han forsto hvorfor så ville han ikke forstått at det var en dårlig løsning før den slutter å kompilere fordi noen la til en ny modell.

Endret av Camlon
Skrevet
21 minutes ago, DukeRichelieu said:

Jeg har jobbet mye med diverse utviklere opp gjennom og som ellers i livet er kvaliteten svært variabel. Siden jeg har kjøpt tjenester som privatperson er det selvsagt mulig at jeg har typisk forholdt meg til utviklere av lav kvalitet, så må ta et forbehold der.

Jeg gjorde litt arbeid på UpWork når jeg bodde i utlandet. Mine "kollegaer" var noen av de dårligste utviklerene jeg har møtt. Arbeid som skulle ta noen dager tok en måned, etter at jeg begynte å gjøre review på deres bidrag.

Konsulenter fra annarkjente selskaper er bedre, men det er fortsatt mange dårlige egg og de er dyre. Det har også mange selskaper lagt merke til og IT-konsulentselskapene sliter med å få oppdrag.

Skrevet
Camlon skrev (20 minutter siden):

Jeg gjorde litt arbeid på UpWork når jeg bodde i utlandet. Mine "kollegaer" var noen av de dårligste utviklerene jeg har møtt. Arbeid som skulle ta noen dager tok en måned, etter at jeg begynte å gjøre review på deres bidrag.

Konsulenter fra annarkjente selskaper er bedre, men det er fortsatt mange dårlige egg og de er dyre. Det har også mange selskaper lagt merke til og IT-konsulentselskapene sliter med å få oppdrag.

Jepp. 

Men tenker du da en AI agent er bedre enn disse 'kollegaene' dine?

Skrevet
Just now, DukeRichelieu said:

Jepp. 

Men tenker du da en AI agent er bedre enn disse 'kollegaene' dine?

Ja, AI agenter er mye bedre.

Det er kanskje noen som gjør en bedre jobb om du er villig til å betale 50+ dollar i timen, men da blir det for dyrt.

• Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (12 minutter siden):

Ja, AI agenter er mye bedre.

Det er kanskje noen som gjør en bedre jobb om du er villig til å betale 50+ dollar i timen, men da blir det for dyrt.

Ja. Det er 100 % min erfaring. 

Hadde vært morsomt å vite hvor mange profesjonelle utviklere AI er bedre enn også.

Jeg tør vedde på at en AI generelt er mer kreativ enn en gjennomsnittlig utvikler også. Kreativitet er viktig. 

Skrevet
47 minutes ago, Camlon said:

Her antar du at AI må passet på av mennesker. Det trenger den naturligvis ikke, i fremtiden kan du bare beskrive et produkt og AI vil lage det for deg. Det gir derfor ikke mening å kjøpe det samme produktet fra en liten bedrift som også ba AI lage produktet.

Nå vet jeg at jeg har skrytt AI opp i skyene her, men at den blir så god at den kan lage et produkt bare på 1 beskrivelse alene er vel litt for optimistisk. Jeg tror man må fortsatt jobbe med den som i dag med flere iterasjoner. Også kommer man på nye ideer og funskjoner uderveis som kanskje gjør at hele koden må endres for å tilpasses den nye bedre koden. Så jeg tror det forstatt vil ta tid å lage et produkt (og tid er penger), men den vil i større grad både lage,teste og fixe sine egne feil. Noe den også gjør i dag til en viss grad.

48 minutes ago, Camlon said:

AI er naturligvis ikke ubrukelig. Det jeg sier er at man får et mye bedre produkt om man bruker AI som et verktøy for en profesjonell utvikler og ikke som om det er en profesjonell utvikler.

Det er en selvfølge, en profesjonell utvikler kan triks og har ting i sin verktøykasse som ikke jeg har og det kan føre til enda mer effektivitet og bedre kode i jobben med AI. Og en dyktig utvikler vil selvsagt kunne ferdigstille et produkt raskere enn meg siden han kan alle triksene. Men det er ikke dermed sagt at jeg som en vibe koder ikke kan få til et produkt som fungerer på samme måte eller til og med bedre. Fordi jeg har en klarere visjon, har bedre ideer og klarer å formidle dette til en AI på en bedre måte. 

49 minutes ago, Camlon said:

Koden den produserer er på juniornivå og det er ikke uvanlig at man må rett og slett ta over fordi den klarer ikke oppgaven. For eksempel brukte jeg Github CLI til å lage kode som analyserer en generert API fil og fjerner metoder som manglet modeller. Den fjernet for mange fordi den ikke inkluderte system og shared modeller. Jeg ba den fikse det, og den søkte rundt i prosjektet og skrev dem inn som static strings. Det er naturligvis en dårlig løsning som vil slutte å fungere om noen nye modeller blir lagt til eller den glemte noen modeller.

En vibe koder ville ikke legge merke til at metodene forsvant før han ønsket å bruke dem, og hvis han la merke til det så ville han ikke forstått hvorfor de forsvant og hvis han forsto hvorfor så ville han ikke forstått at det var en dårlig løsning før den slutter å kompilere fordi noen la til en ny modell.

Dette er klassisk symptom på hallusinasjoner, og løses ofte ved å starte en ny chat pga grunner jeg nevnte i en post litt tidligere.

Men ja, det er en selvfølge at en erfaren utvikler vil gjøre en god jobb med AI (om man vet hvordan man bruker den) og vil ta høyde for forkjellige scenarioer på forhånd som en vibe koder ikke ser for han kommer dit. Men ikke kom å si at jeg som vibe koder bare spyr ut søppel, jeg har flere prosjekter som sier noe annet, uten at jeg kan å skrive en linje med kode.

Det er mange utviklere der ute som IKKE bruker AI pga enten de ikke kan å bruke den på rett måte eller at de mener de gjør en bedre jobb selv. Selvsagt på bekostning av tid da en som hadde brukt AI ville løst det mye raskere. 

Så for å konkludre; en erfaren utvikler som bruker AI vil sannsynligvis løse saken mer effektivt og bedre en en vibe koder. Men en vibe koder kan nok i mange tilfeller løse saken på en like god måte og mer effektivt enn en utvikler som ikke bruker AI. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...