AndersT2 Skrevet tirsdag kl 11:24 Skrevet tirsdag kl 11:24 Jeg har en del limited edition utgaver fra mine favoritt artister som jeg tenkte jeg skulle få montert på veggen slik at de vises litt mer frem enn bare siden av dem. Men jeg har ikke greid å finne noe som jeg liker eller ser ut til å kunne fungere. I høyde og bredde så er de på størrelse med Vinyl plater, da mange av de også har LP plater i seg. Men de varierer fra 1 til 5 cm i dybden. Og de tykke veier en del mer enn en vanlig LP plate også. Samt ønsker at de hviler seg litt mot veggen, slik at det er mindre sjanse for at de faller om. Det er typer som dette: https://www.platekompaniet.no/musikk/cd/metal/golden-age-of-music-super-deluxe-edition-usa-import-cd og dette https://www.platekompaniet.no/musikk/vinyl/metal/metallica-load-limited-super-deluxe-box-set-vinyl-cd-dvd-bok-merchandise-3717521 Metallica'en veier over 5 kilo alene. Noen som har vært borti noe som kanskje kan passe?
Woff Skrevet tirsdag kl 13:27 Skrevet tirsdag kl 13:27 (endret) Jeg har selv noen sånne bokser (ganske mange faktisk..) og ja, de står med 'gromsiden' ut sånn at de kan nytes uten å åpnes.. Jeg har løst dette på flere måter, avhengig av veggene dette står på, likt for alle er at det er et tynt bånd (paracord, jeg har handlet fra Temu..) som holder de fra å flagre.. 😜 Jeg foreslår (avhengig av vegg selvsagt) å bruke en egnet trelist som monteres på vinkler som holder vekta og som nevnt et stykke tau (paracord?) som forhindrer at de faller da dette kan bli rimelig dyrt. 😎 Siden vi er forskånet for jordskjelv holder dette utrolig bra, jeg har brukt noe lignende til hyllesystemer her i hula som holder 8310 filmer / plater akkurat nå, med flere underveis. Jepp, jeg tok hensyn til at jeg tidvis spiller rimelig høyt, det er de to subwooferene jeg har som er de værste til å riste vegger og alt på veggene.. Et tips, de boksene som er mest brukt / dyrest, der bør kanskje plata du bruker oftest, kopieres? (Jeg har nå kopiert 5-6 plater (blu ray) som jeg liker og der jeg ikke trenger å hente fram originalplata.. Tre av de har sågar egen blu ray spiller!) Du kan med fordel bruke bokhyllevinkler? der du eventuelt trenger hjelp? (Har rundt ti sånne i bruk (fra Temu..) Endret tirsdag kl 13:38 av Woff
Woff Skrevet onsdag kl 15:09 Skrevet onsdag kl 15:09 @AndersT2, fungerte ikke dette i henhold til dine ønsker? Har mange tips som kan hjelpe deg hvis du er litt mer spesifikk på kravene som skal oppfylles?
Thor. Skrevet onsdag kl 15:15 Skrevet onsdag kl 15:15 Hvis du kjenner noen med en 3D printer så er det mange ferdige løsninger her: https://makerworld.com/en/search/models?keyword=vinyl+wall
AndersT2 Skrevet torsdag kl 05:48 Forfatter Skrevet torsdag kl 05:48 Woff skrev (14 timer siden): @AndersT2, fungerte ikke dette i henhold til dine ønsker? Har mange tips som kan hjelpe deg hvis du er litt mer spesifikk på kravene som skal oppfylles? Har ikke fått kikket så nøye på det ennå, men skal få gjort det. Har du eventuelt noen biler av løsningen? Thor. skrev (14 timer siden): Hvis du kjenner noen med en 3D printer så er det mange ferdige løsninger her: https://makerworld.com/en/search/models?keyword=vinyl+wall Kikket på det, men de er som regel kun for en enkel vinyl plate med tynt cover, og ikke store bokser med litt tyngde
The Avatar Skrevet torsdag kl 07:57 Skrevet torsdag kl 07:57 Rekner med at du alt har vurdert og forkasta bilderammer for LP plater? https://www.platekompaniet.no/lyd-hifi/vinyltilbehor/vinylrekvisita-vinylramme-show-and-listen-sort-ramme Til vanlige LPar så er disse veldig fine (finnes også frå andre produsentar med anna patent. Fellesnemnaren er at ein både får ramma inn coveret som veggpynkt samtidig som at det er enkelt å hente fram sjølve plata når du skal bruke den (eller ta ut både cover og plate og bytte den ut med eit anna cover medan du bruker plata).
AndersT2 Skrevet torsdag kl 13:07 Forfatter Skrevet torsdag kl 13:07 The Avatar skrev (5 timer siden): Rekner med at du alt har vurdert og forkasta bilderammer for LP plater? https://www.platekompaniet.no/lyd-hifi/vinyltilbehor/vinylrekvisita-vinylramme-show-and-listen-sort-ramme Til vanlige LPar så er disse veldig fine (finnes også frå andre produsentar med anna patent. Fellesnemnaren er at ein både får ramma inn coveret som veggpynkt samtidig som at det er enkelt å hente fram sjølve plata når du skal bruke den (eller ta ut både cover og plate og bytte den ut med eit anna cover medan du bruker plata). Den ser ikke så verst ut. Men regner med målene den viser er yttermål, så vil ikke passe med mange av boksene som er 4-5cm tykke. Samt en del er nok noe mindre enn standard LP plate, da ingen av de jeg har er LP-plater. Det meste er det som kalles Earbook for CDer, så de varierer litt i størrelsesforholdene. LP hører jeg aldri på, selv om det følger med i enkelte av boksene. Liker ikke lyden jeg har hørt fra de, selv om det kanskje ikke er bra å si høyt CDene bruker også som regel 1 gang, når de rippes til NAS, så ikke store behoved for å ta de inn og ut, foruten de som har Blu-ray ect med seg, som jeg ikke har rukket å rippe alle ennå. 1
The Avatar Skrevet torsdag kl 13:42 Skrevet torsdag kl 13:42 AndersT2 skrev (18 minutter siden): CDene bruker også som regel 1 gang, når de rippes til NAS, så ikke store behoved for å ta de inn og ut, foruten de som har Blu-ray ect med seg, som jeg ikke har rukket å rippe alle ennå. Då kan du hente inspirasjon frå Peppes Pizza sine restaurantar, når dei pynter med gamle ting på veggane og i hyllene så setter dei gjerne ein stor treskru rett gjennom den gamle treskia eller gjennom den antikke kaffekverna. Det viktigaste er tydelegvis at dei gamle gjenstandane heng trygt, og ikkje at dei blir bevart 😃 Litt meir seriøst så er det enklaste for å stille ut objekt med litt ulik størrelse og tjukkelse å kjøpe bildehylle, altså ei hylle med ei lita forhøying som hindrer bilder i hylla fra å skli ned. Slike hyller får du også i plexiglass slik at dei er gjennomsiktige. Ulempen med slike opne hyller er då at dei er utsatt for støv, og til dels også solbleiking. Fordelen med å ha utstillinga innelukka med glassdør er at det beskytter mot støv, glaset reflekterer vekk ein del av solpåvirkninga, og det er betre beskytta mot gjenerell handtering når du oppbevarer objekta "innelåst" i eit skap. Eg kom også på at eg har sett folk stille ut sommerfuglar i djupe bilderammer der det er plass til ei isoporplate i botnen og deretter tørka sommarfuglar som er festa med ei knappenål bak eit glas. Eit kjapt googlesøk viser at slike rammer typisk går under betegnelsen "3D rammer", og det ser ut til at du får kjøpt slike i dei fleste størrelsar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå