Gå til innhold

Høyresidens nyttige idioter: Hvordan milliardærenes PR-maskin fikk arbeidsfolk til å tro at formuesskatten angår dem.

Anbefalte innlegg

Skrevet
frohmage skrev (6 timer siden):

Likningsverdien er vel betydelig høyere for sekundærbolig, så du vil ikke spare så mye på det.

Det er sant, det var vel mer lønnsomt før. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, Kahuna said:

Det er ikke jeg som motsier meg selv, det er du som later som du ikke har hørt om progressive satser.

Å ha forskjellige satser basert på ulike typer formue heter differensierte satser ikke progressive satser.

Hvorfor mener du at boligformue bør få mye lavere skatteprosent enn annen type formue?

Endret av Camlon
Skrevet

No er det vel lite motvilje her inne for å endre formueskatten for å ikkje bringe harm til minstepensjonister, osv. Problemet eg har med at dei blir tatt frem så ofte er at det er litt... surrete rett og slett?

Tenk å vera minstepensjonist, du sitt og lev i praksis på kniveggen av økonomien din, samtidig som du sitter på ein verdifull bolig. Her er det vanskelig å påstå anna enn at det mest forsvarlige, formueskatt eller ei, er sannsynlig å vurdere ein nedgradering.

Ikkje at eg mangler sympati hvis dei ynskje gje boligen videre til familie når dei går bort fordi den har sentimental verdi, osv, men då bør ein også sjå på alternativer her som gjer at matten går opp bedre. 

Skrevet
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Det er sant, det var vel mer lønnsomt før. 

Ville det ikke være mer fornuftig om bolig verdsettes til 100% av omsetningsverdien? F.eks ved kjøp så må kjøper overta markedsverdien som formue? Dermed kan man ikke lure unna verdier og vi får en mer likeverdig behandling av formuer. Så når man har landet det prinsippet..diskutere om formueskatt er fornuftig..event.justere bunnfradrag som selvfølgelig må være likt over hele landet.  Jeg tror at først da vil folk se galskapen i hvordan formueskatt kan virke. Videre fjerne all fradrag for gjeldsrenter. 

Skrevet
5 hours ago, Jarmo said:

Forskerne Simen Markussen og Knut Røed påstår at formuesskatten gjør det mer lønnsomt å investere i norsk næringsliv. Dette er det reneste vås.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vas-om-formueskatt-skader-norsk-naringsliv/o/5-95-2668574

At aktiv kapitalforvaltning er godtatt til å være bedre enn passiv kapitalforvaltning, er noe som ikke bestrides.
Og DER stanser argumentasjonen i dne orginale DN artikkelen.

Sissener gjør så et lite enkelt triks:
Han beskriver boblen i boligmarkedet som funksjon av at kapital blir flyttet ditt for aktiv kapitalforvaltning, hvor lånevilkårene gjør at aktiv gearing oppover med høy belåningsgrad er ønskelig. Og videre klarer nesten å påmerke at man skiller ikke på nybygg vs oppkjøp. 
Det er en veldig enkel måte å angripe skattepolitikken på, og den holder seg godt.

Den retoriske svakheten er at man ikke er så villig til å f.eks starte en større kampanje for å få justert fomueskatten eller avskaffe fradragene på bolig helt. Eller spørre seg hvilken grep Sverige i sin tid gjorde, da Lindgren med viten og vilje veltet sosialdemokratiet etter at de ble for grådige.

Skrevet
40 minutes ago, Drunkenvalley said:

No er det vel lite motvilje her inne for å endre formueskatten for å ikkje bringe harm til minstepensjonister, osv. Problemet eg har med at dei blir tatt frem så ofte er at det er litt... surrete rett og slett?

Tenk å vera minstepensjonist, du sitt og lev i praksis på kniveggen av økonomien din, samtidig som du sitter på ein verdifull bolig. Her er det vanskelig å påstå anna enn at det mest forsvarlige, formueskatt eller ei, er sannsynlig å vurdere ein nedgradering.

Ikkje at eg mangler sympati hvis dei ynskje gje boligen videre til familie når dei går bort fordi den har sentimental verdi, osv, men då bør ein også sjå på alternativer her som gjer at matten går opp bedre. 

Absurdieten ligger i at det finnes ofte ikke reele muligheter å flytte ut til.
Det er ingenting spesielt med mye av eiendommen som er så absurd priset at den når opp til formueskatt, annet enn at den ligger sentralt. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg var minstepensjonist og satt med en bolig på over 7 millioner kroner (ca det som må til for å utløse formueskatt), så tenker jeg at jeg hadde leid ut et rom eller to og tjent inn de hundrelappene jeg måtte skatte.

Skrevet
obygda skrev (28 minutter siden):

Ville det ikke være mer fornuftig om bolig verdsettes til 100% av omsetningsverdien? F.eks ved kjøp så må kjøper overta markedsverdien som formue? Dermed kan man ikke lure unna verdier og vi får en mer likeverdig behandling av formuer. Så når man har landet det prinsippet..diskutere om formueskatt er fornuftig..event.justere bunnfradrag som selvfølgelig må være likt over hele landet.  Jeg tror at først da vil folk se galskapen i hvordan formueskatt kan virke. Videre fjerne all fradrag for gjeldsrenter. 

Kjenner du omsetningsverdien av egen bolig? Er den ganske gammel?

Bolig behandles annerledes enn bankinnskudd av den enkle grunn at du ikke kan bo i kontoen din. Bunnfradraget er dessuten romslig nok til at folk flest ikke trenger bry seg om at likningsverdien på boligen kanskje er litt unøyaktig.

Skrevet
JornHansen skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg var minstepensjonist og satt med en bolig på over 7 millioner kroner (ca det som må til for å utløse formueskatt), så tenker jeg at jeg hadde leid ut et rom eller to og tjent inn de hundrelappene jeg måtte skatte.

Du kunne alternativt latt boligen gå videre i familien. Også er det mange banker som tilbyr seniorlån mot sikkerhet i bolig, så du kan unne deg litt luksus på dine eldre dager.

Skrevet
6 minutes ago, del_diablo said:

Absurdieten ligger i at det finnes ofte ikke reele muligheter å flytte ut til.
Det er ingenting spesielt med mye av eiendommen som er så absurd priset at den når opp til formueskatt, annet enn at den ligger sentralt. 

Sant nok, det er vel kjedelig om ein har bolig i Oslo rundt 7-8 millioners verdi i dag. Leiligheter eksisterer til ein vesentlig lavere pris, men ein har vel ikkje nødvendigvis spart penger mtp fellesgjeld og anna. Det er i det minste eit meir komplisert reknestykke.

Ergo litt kvifor eg seie ein bør ta vurderingen, men eg skal ikkje påstå at det nødvendigvis er gode alternativer uten å flytte ut av byen tvert - og då er ikkje det nødvendigvis ønskelig av ein hærskare andre grunner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...