xRun Skrevet onsdag kl 16:28 Skrevet onsdag kl 16:28 (endret) Jeg mottok en ny PC for noen dager siden uten ram og disk. Satte inn ram og disk forsiktig mtp. esd, skrudde igjen, og prøvde å slå den på. Ingen respons. Den lar seg ikke slå på. Det er mindre enn 14 dager siden jeg mottok maskinen. Jeg har ikke kontaktet forhandleren ennå siden det er etter stengetid. Så er mitt spørsmål; burde jeg få RMA og sende den inn for service, eller burde jeg returnere den innen angrefristen? Jeg ser for meg at service på RMA kan ta lang tid, og at selv om de skulle "fikse" den vil jeg ikke føle meg 100% trygg siden den var DOA ved mottak, ikke fungerende. Det oppleves snarere som å ha kjøpt seg en support-situasjon hvor jeg fra dag 1 ikke kan vite om eller når dette kommer i orden. "Ny maskin"-følelsen uteblir totalt. Alternativet er å bruke angreretten. Endret i går, 04:08 av xRun presisering
KriZZ Skrevet onsdag kl 16:45 Skrevet onsdag kl 16:45 Mer info om maskinen? Høres ut som noe sabla banalt
xRun Skrevet onsdag kl 16:58 Forfatter Skrevet onsdag kl 16:58 KriZZ skrev (10 minutter siden): Mer info om maskinen? Denne modellen, spesifikt: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/bedrifts-pc/stasjonaer-pc-bedrift/asus-nuc-14-mini-pc-barebone/p-4092035 Samme config, CPU, modellnummer etc. (men ikke kjøpt hos Power)
xRun Skrevet onsdag kl 17:26 Forfatter Skrevet onsdag kl 17:26 (endret) Jepp, fulgte Asus sine feilsøkingsråd. Connectoren for BIOS-batteri ligger på samme side som ram og SSD settes inn på dette hovedkortet, så slapp å demontere noe mer. Jeg kontaktet også Asus, kom ikke langt før de ba meg ta kontakt med forhandler. Det som er spørsmålet her er ikke hvordan jeg kan feilsøke mer, men hvorvidt jeg bør sende den inn for reparasjon på RMA, eller isteden heve kjøpet. Maskinen var ikke fungerende ved mottak. Endret onsdag kl 17:28 av xRun
Svein M Skrevet onsdag kl 17:36 Skrevet onsdag kl 17:36 Det skal vel være et lys i power knappen, når en slår på så ingen strøm? Du satt vel RAM brikke rett vei? Jeg ville nok sendt den inn på reklamasjon, men hør gjerne med butikk om de kan sende nytt produkt.
xRun Skrevet onsdag kl 17:39 Forfatter Skrevet onsdag kl 17:39 Svein M skrev (Akkurat nå): Det skal vel være et lys i power knappen, når en slår på så ingen strøm? Du satt vel RAM brikke rett vei? Jeg ville nok sendt den inn på reklamasjon, men hør gjerne med butikk om de kan sende nytt produkt. Ram går bare inn 1 vei pga. notch i sporet og i ram. Det er ikke lys, ingen vifteaktivitet, ikke bilde eller tegn til kontakt med skjerm, ingen respons overhodet. Står den tilkoblet strøm en stund blir den svakt lunken men ikke varm. Virker som den er "DOA".
mobile999 Skrevet onsdag kl 17:58 Skrevet onsdag kl 17:58 xRun skrev (31 minutter siden): hvorvidt jeg bør sende den inn for reparasjon på RMA, eller isteden heve kjøpet Hos POWER har du vel fremdeles "åpent kjøp", så ingen av delene. Bruk åpent kjøp.
xRun Skrevet onsdag kl 17:59 Forfatter Skrevet onsdag kl 17:59 mobile999 skrev (Akkurat nå): Hos POWER har du vel fremdeles "åpent kjøp", så ingen av delene. Bruk åpent kjøp. Ikke kjøpt hos Power.
mobile999 Skrevet onsdag kl 18:00 Skrevet onsdag kl 18:00 (endret) Da bruker du angre innenfor 14 dager fra kjøp (dersom kjøpt online). Endret onsdag kl 18:01 av mobile999
xRun Skrevet onsdag kl 18:02 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:02 mobile999 skrev (Akkurat nå): Da bruker du angre innenfor 14 dager fra kjøp (dersom kjøp online). Ja, det er det jeg vurderer.
Svein M Skrevet onsdag kl 18:04 Skrevet onsdag kl 18:04 Ser at det er dette med Reset av CMOS som nevnes: https://computercity.com/desktops/intel-nuc-troubleshooting-guide En må vel trykke F2 etter boot får å komme inn i bios-oppsett, men klart en må ha strøm først.
xRun Skrevet onsdag kl 18:07 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:07 Svein M skrev (Akkurat nå): Ser at det er dette med Reset av CMOS som nevnes: https://computercity.com/desktops/intel-nuc-troubleshooting-guide En må vel trykke F2 etter boot får å komme inn i bios-oppsett, men klart en må ha strøm først. Det er strøm, har målt PSU. Men kommer ikke til BIOS, så da er eneste reset å koble fra batteriet, vente noen minutter, og koble til igjen. Gjort dette.
nebrewfoz Skrevet onsdag kl 19:31 Skrevet onsdag kl 19:31 1 hour ago, xRun said: Det er strøm, har målt PSU. Men kommer ikke til BIOS, så da er eneste reset å koble fra batteriet, vente noen minutter, og koble til igjen. Gjort dette. Det batteriet gir vel bare strøm til hovedkortets Real Time Clock, så man resetter vel ikke noe annet enn klokken. Noen hovedkort lar deg resette BIOS/UEFI settings ved å kortslutte to pinner på en dedikert header. Har du trippelsjekket alle konnektorer inni PC'en? Hvis det er eksternt PSU (laptop type), gir den DC spenning ut? (Krever voltmeter, da.)
xRun Skrevet onsdag kl 20:14 Forfatter Skrevet onsdag kl 20:14 nebrewfoz skrev (36 minutter siden): Det batteriet gir vel bare strøm til hovedkortets Real Time Clock, så man resetter vel ikke noe annet enn klokken. Noen hovedkort lar deg resette BIOS/UEFI settings ved å kortslutte to pinner på en dedikert header. Har du trippelsjekket alle konnektorer inni PC'en? Hvis det er eksternt PSU (laptop type), gir den DC spenning ut? (Krever voltmeter, da.) Ifølge Asus feilsøkingsguide for denne serien (Asus NUC 14 Essential) resettes bios når en kobler fra batteriet i noen minutter. Fikk link til flere slike guider på mail fra Asus da jeg var i kontakt med dem. Ingen løsning der. Jeg har ikke rørt andre konnektorer inni maskinen, kun BIOS batt fra/til. Ekstern PSU er sjekket med multimeter, spenning er normal. Søkt retur på angrefrist nå, mottatt returseddel etc. så da får det gå sin gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå