xRun Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Jeg mottok en ny PC for noen dager siden uten ram og disk. Satte inn ram og disk forsiktig mtp. esd, skrudde igjen, og prøvde å slå den på. Ingen respons. Den lar seg ikke slå på. Litt i villrede googlet jeg og leste innlegg fra folk som hadde opplevd lignende med samme modell de siste månedene. Det ble beskrevet hvordan den kunne være kresen på ram spesifikt, og at mange hadde hatt problemer med samme ram som jeg hadde. Det ble referert til "qualified vendor list" hvor kompatibel ram ble spesifisert, og alle som nevnte at de hadde skiftet til denne hadde fått problemet løst. Så jeg bestilte en slik brikke spesifisert i PC-produsentens liste for denne modellen. Den kom etter noen dager, satte den i, prøvde å starte, fortsatt ingen respons. Maskinen lar seg ikke slå på, ingen lys, ingen vifte, ingen tegn til liv. Det er mindre enn 14 dager siden jeg mottok maskinen. Jeg har ikke kontaktet forhandleren ennå siden det er etter stengetid. Så er mitt spørsmål; burde jeg få RMA og sende den inn for service, eller burde jeg returnere den og heve kjøpet? Jeg ser for meg at service på RMA kan ta lang tid, og at selv om de skulle "fikse" den vil jeg ikke føle meg 100% trygg siden den var DOA ved mottak, ikke fungerende. "Ny maskin"-følelsen uteblir totalt. Alternativet er å heve kjøpet, og evt. kjøpe maskinen på nytt, evt. gjøre dette via annen forhandler siden jeg da har denne returen, og satse på at jeg (og den første forhandleren) bare hadde et uheldig eksemplar. Endret 3 timer siden av xRun
KriZZ Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Mer info om maskinen? Høres ut som noe sabla banalt
xRun Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden KriZZ skrev (10 minutter siden): Mer info om maskinen? Denne modellen, spesifikt: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/bedrifts-pc/stasjonaer-pc-bedrift/asus-nuc-14-mini-pc-barebone/p-4092035 Samme config, CPU, modellnummer etc. (men ikke kjøpt hos Power)
xRun Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) Jepp, fulgte Asus sine feilsøkingsråd. Connectoren for BIOS-batteri ligger på samme side som ram og SSD settes inn på dette hovedkortet, så slapp å demontere noe mer. Jeg kontaktet også Asus, kom ikke langt før de ba meg ta kontakt med forhandler. Det som er spørsmålet her er ikke hvordan jeg kan feilsøke mer, men hvorvidt jeg bør sende den inn for reparasjon på RMA, eller isteden heve kjøpet. Maskinen var ikke fungerende ved mottak. Endret 2 timer siden av xRun
Svein M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det skal vel være et lys i power knappen, når en slår på så ingen strøm? Du satt vel RAM brikke rett vei? Jeg ville nok sendt den inn på reklamasjon, men hør gjerne med butikk om de kan sende nytt produkt.
xRun Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Svein M skrev (Akkurat nå): Det skal vel være et lys i power knappen, når en slår på så ingen strøm? Du satt vel RAM brikke rett vei? Jeg ville nok sendt den inn på reklamasjon, men hør gjerne med butikk om de kan sende nytt produkt. Ram går bare inn 1 vei pga. notch i sporet og i ram. Det er ikke lys, ingen vifteaktivitet, ikke bilde eller tegn til kontakt med skjerm, ingen respons overhodet. Står den tilkoblet strøm en stund blir den svakt lunken men ikke varm. Virker som den er "DOA".
mobile999 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden xRun skrev (31 minutter siden): hvorvidt jeg bør sende den inn for reparasjon på RMA, eller isteden heve kjøpet Hos POWER har du vel fremdeles "åpent kjøp", så ingen av delene. Bruk åpent kjøp.
xRun Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden mobile999 skrev (Akkurat nå): Hos POWER har du vel fremdeles "åpent kjøp", så ingen av delene. Bruk åpent kjøp. Ikke kjøpt hos Power.
mobile999 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Da bruker du angre innenfor 14 dager fra kjøp (dersom kjøpt online). Endret 1 time siden av mobile999
xRun Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden mobile999 skrev (Akkurat nå): Da bruker du angre innenfor 14 dager fra kjøp (dersom kjøp online). Ja, det er det jeg vurderer.
Svein M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Ser at det er dette med Reset av CMOS som nevnes: https://computercity.com/desktops/intel-nuc-troubleshooting-guide En må vel trykke F2 etter boot får å komme inn i bios-oppsett, men klart en må ha strøm først.
xRun Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Svein M skrev (Akkurat nå): Ser at det er dette med Reset av CMOS som nevnes: https://computercity.com/desktops/intel-nuc-troubleshooting-guide En må vel trykke F2 etter boot får å komme inn i bios-oppsett, men klart en må ha strøm først. Det er strøm, har målt PSU. Men kommer ikke til BIOS, så da er eneste reset å koble fra batteriet, vente noen minutter, og koble til igjen. Gjort dette.
nebrewfoz Skrevet 12 minutter siden Skrevet 12 minutter siden 1 hour ago, xRun said: Det er strøm, har målt PSU. Men kommer ikke til BIOS, så da er eneste reset å koble fra batteriet, vente noen minutter, og koble til igjen. Gjort dette. Det batteriet gir vel bare strøm til hovedkortets Real Time Clock, så man resetter vel ikke noe annet enn klokken. Noen hovedkort lar deg resette BIOS/UEFI settings ved å kortslutte to pinner på en dedikert header. Har du trippelsjekket alle konnektorer inni PC'en? Hvis det er eksternt PSU (laptop type), gir den DC spenning ut? (Krever voltmeter, da.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå