Gå til innhold

Tradwife-debatten

Tussi

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grønn420 skrev (10 timer siden):

Heldigvis er det ikke de med slike meninger som blir politikere og ender opp med makt. Men det stiller seg i rekken av mange av de kontroversielle utsagnene folk på spesielt høyresiden har. Strider mot all sunn fornuft, og det sier litt om typen mennesker som mener at vi bare skal føde barn. Ingen respekt eller omtanke for kvinner først og fremst, men også ingen forståelse for hvordan et samfunn fungerer. For skal kvinner flest gå hjemme med 3+ unger, så går hele landet under. Så flinke er ikke menn til å jobbe, og det er mange jobber de ikke vil ta (som for eksempel bare det å ta oppvasken hjemme eller bruke tid med ungen sin en arbeidshverdag....). 

Forkastelig. Er så glad jeg ikke har unger. Eller mann. For når jeg ser hva enkelte mener, så blir jeg helt satt ut. Kunne aldri falt meg inn å mene så mye om hvordan menn skal leve sine liv. 

Godt skrevet og helt enig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sjørøver skrev (7 timer siden):

Nei. Om kvinner ikke får barn, så dør vi ut. Det er kun kvinner som kan skape et nytt menneske med din egen kropp. Det finnes ingen viktigere jobb. En nenneskelig 3d printer!

Kvinner har ekstremt mange plager fra tenårene til de dør for å kunne føde barn. Kvinner kan selvfølgelig prestere godt på mange andre arenaer, men det kan menn også. 

Om ikke menn får barn så dør vi også ut. Menn kan selvfølgelig prestere godt på mange andre arenaer, men det kan kvinner også... 

Vi er for mange folk i verden, og mange av oss har et forbruk som ikke er bærekraftig for planeten. dette regulerer moder jord så godt hun kan med naturkatastrofer, men vi gir ikke opp i forsøket på å ødelegge for oss selv. 

Vi trenger kanskje flere barn i Norge for å håndtere eldrebølgen, men totalt sett for kloden, så trenger vi ikke å øke fødselstallene. Vi kan heller fordele de ressursene jorden gir oss på en mer rettferdig måte, slik at folk slipper å måtte leve i fattigdom og nød. (Og så kunne vi latt være å stemme inn menn på 70 - 80 år til å lede nasjoner som f.eks USA, Russland pg Israel  selv om disse menn faktisk gjør en god jobb for å holde folketallet nede 😵‍💫)... 

• Liker 4
Skrevet
leticia skrev (18 timer siden):

Jeg er tydeligvis motsatt av deg. Jeg trenger den motivasjonen for å gjøre tradisjonelle arbeidsoppgaver kvinner gjorde. Jeg verken stryker klær,  strikker eller syr. Litt lettere med baking. Men gi meg en snøskuff eller gressklipperen, reparere noe på huset osv... 

Selvtilliten din kan du øve opp også. 

Jeg tror for min del, utenom interesse, at det handler om at jeg liker virkelig ikke at andre skal fortelle meg hva jeg skal eller bør gjøre,  bare fordi jeg er kvinne. Dermed så har disse typiske "kvinneoppgavene" blitt noe jeg ser på med sterk motvilje til å utføre. Noen av dem gjør jeg bare ikke. Ferdig snakka liksom 😅🤪

Så det at du ikke gjør oppgaver som tradisjonelt sett, og praktisk sett, er typiske kvinneoppgaver, er en barnslig protest altså? Jeg tror ikke det gagner likestilling og kvinnefrigjøring. Det føles kanskje befriende der og da, men på litt lengre sikt tror jeg kvinner faller mellom to stoler, og blir bare en merkelig og mindre populær skapning av å tvinge seg bort fra det naturlige. 

Skrevet
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Du kommer til å angre når du blir gammel og alene, selv om du aldri vil si det høyt. 

Det er ganske arrogant å hevde at man vet bedre om hvordan andre vil leve sine liv, uten å en gang kjenne dem. Ingen angrer på at de valgte bort en livsstil hvor de for alltid ville bli tatt for gitt, utnyttet til det fulleste og oppleve bedrag og svik. Enkelte mister evnen til å forelske seg og ønsker ikke lenger å dele livet med noen. Det du sier stemmer heller ikke basert på hvor mange eldre som i dag er ensomme, selv om de har både barn og partner. De fleste kvinner som har vært gift ender opp alene uansett, for menn dør mye tidligere. 

Må nesten le av det faktum at du tror menn kan gjøre kvinner mindre ensomme. Tvert imot... En mann kan ikke bidra med noe positivt i mitt liv, for jeg har det han kunne bidratt med, fra før. Med andre ord vil jeg ha større verdi i både vennskap med andre kvinner og menn som ikke er seksuelt tiltrukket av kvinner/meg, godt arbeidsmiljø, kjæledyr og gode hobbyer og interesser. Tar jeg en mann inn i livet vil han pisse på alt jeg eier, og ikke minst, meg. ;)

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (30 minutter siden):

Vi er for mange folk i verden, og mange av oss har et forbruk som ikke er bærekraftig for planeten. dette regulerer moder jord så godt hun kan med naturkatastrofer, men vi gir ikke opp i forsøket på å ødelegge for oss selv. 

Vi trenger kanskje flere barn i Norge for å håndtere eldrebølgen, men totalt sett for kloden, så trenger vi ikke å øke fødselstallene. Vi kan heller fordele de ressursene jorden gir oss på en mer rettferdig måte, slik at folk slipper å måtte leve i fattigdom og nød. (Og så kunne vi latt være å stemme inn menn på 70 - 80 år til å lede nasjoner som f.eks USA, Russland pg Israel  selv om disse menn faktisk gjør en god jobb for å holde folketallet nede 😵‍💫)... 

Så du mener det er riktig at den velstående delen av verden skal fortsette å holde oppe fattige nasjoner som fødemaskiner for oss? Framfor at alle føder egne barn og opprettholder det mangfoldet vi alltid har hatt på jorden?

Tror du Putin er demokratisk valgt? Om du anser han for det, så er i såfall situasjonen enda verre.

Trump er en konsekvens av typer som Greta Thunberg og woke. Uten Thunberg og woke ville Trump aldri blitt valgt til president. Det er Thunberg og woke som har gjort at en stor del av den amerikanske befolkningen så et behov for en mann som Trump.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Klote skrev (3 minutter siden):

Så det at du ikke gjør oppgaver som tradisjonelt sett, og praktisk sett, er typiske kvinneoppgaver, er en barnslig protest altså? Jeg tror ikke det gagner likestilling og kvinnefrigjøring. Det føles kanskje befriende der og da, men på litt lengre sikt tror jeg kvinner faller mellom to stoler, og blir bare en merkelig og mindre populær skapning av å tvinge seg bort fra det naturlige. 

Hvorfor skal jeg gjøre oppgaver som strikking, sying og stryking av klær når mennene i familien er flinkere enn meg til dette? Det er ikke noe mer naturlig at jeg gjør dette enn at de gjør det. Det føles mer naturlig ut at jeg tar snøskuffa og gressklipperen... 

Det beste er selvfølgelig at alle kan gjøre alle oppgaver, og de oppgavene man ikke vil ta, eller kan ta selv,  kan man kjøpe seg bort fra. 

Det er ganske enkelt egentlig, de oppgavene jeg nevnte at jeg ikke gjør, betyr at jeg kjøper klær i stedet for å sy / strikke dem selv, og jeg kjøper klær som er strykefrie. Det er verre hvis jeg ikke hadde måkt snø og jeg hadde snødd inne, eller om jeg hadde punktert og ikke var i stand til å komme meg videre på veien... (selv om også disse oppgavene kan man kjøpe seg til, men det tar kanskje litt mer tid før de kan bli løst av noen som jobber med det.  

Men bra forsøk på hersketeknikk. 

• Liker 5
Skrevet
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Så jævlig rare holdninger kvinnehatere har ass.

Og det er ditt eneste argument i en diskusjon? Vet ikke hva jeg skal kalle deg, har ikke ord for sånne, ass.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Klote said:

Trump er en konsekvens av typer som Greta Thunberg og woke. Uten Thunberg og woke ville Trump aldri blitt valgt til president. Det er Thunberg og woke som har gjort at en stor del av den amerikanske befolkningen så et behov for en mann som Trump.

Trur denne samtalen er ganske død om du er så frakoblet virkeligheten at Greta Thunberg er ansvarlig for Donald Trump i fantasiene dine. 👀

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Grønn420 skrev (2 minutter siden):

Må nesten le av det faktum at du tror menn kan gjøre kvinner mindre ensomme. Tvert imot... En mann kan ikke bidra med noe positivt i mitt liv, for jeg har det han kunne bidratt med, fra før. Med andre ord vil jeg ha større verdi i både vennskap med andre kvinner og menn som ikke er seksuelt tiltrukket av kvinner/meg, godt arbeidsmiljø, kjæledyr og gode hobbyer og interesser. Tar jeg en mann inn i livet vil han pisse på alt jeg eier, og ikke minst, meg.

Det er nok ikke erfaringen flest sitter på.

Du kritiserer enkeltes kvinnesyn, og jeg er enig i at kritikk er på sin plass, men du later ikke til å ha et spesielt sunt syn på menn. Jeg snakker da ikke om dine personlige preferanser mtp familie og relasjoner, men hvordan du generelt snakker om menn. Er det ikke litt snodig å kritisere andre for usunt syn på det motsatte kjønn, når du later til å ikke har et allverdens sunt syn selv?

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

Det er så typisk at dei som skrik høyest om å bevare ein "norsk kultur" er så... unorske.

Og mennene som gnåler om tradisjonelle kjønnsroller og hva som er naturlig for kvinner, og hvordan menn skal være, er så lite maskuline... 

• Liker 4
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Men bra forsøk på hersketeknikk. 

Takk. 

Du har funnet den perfekte mannen hører jeg. Ønsker han seg symaskin i julegave, og grytevotter? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Grønn420 said:

Og mennene som gnåler om tradisjonelle kjønnsroller og hva som er naturlig for kvinner, og hvordan menn skal være, er så lite maskuline... 

Yes. Toppen av "toxic masculinity" (og for den saks "toxic feminitet" og) - ein fantasiverden kor menn og kvinner er arbitrært skilt inn i kunstige oppgåver.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Trur denne samtalen er ganske død om du er så frakoblet virkeligheten at Greta Thunberg er ansvarlig for Donald Trump i fantasiene dine. 👀

Da tolker jeg det som ditt siste ord i denne saken. Hold deg til din virkelighet, ikke min.

Skrevet
Klote skrev (7 minutter siden):

Så du mener det er riktig at den velstående delen av verden skal fortsette å holde oppe fattige nasjoner som fødemaskiner for oss? Framfor at alle føder egne barn og opprettholder det mangfoldet vi alltid har hatt på jorden?

Tror du Putin er demokratisk valgt? Om du anser han for det, så er i såfall situasjonen enda verre.

Putin er valgt. Resten av innlegget ditt blir så virkeligshetsfjernt at jeg ikke ser noe poeng med å fortsette. 

https://snl.no/Vladimir_Putin

• Liker 3
Skrevet
Griever skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke erfaringen flest sitter på.

Du kritiserer enkeltes kvinnesyn, og jeg er enig i at kritikk er på sin plass, men du later ikke til å ha et spesielt sunt syn på menn. Jeg snakker da ikke om dine personlige preferanser mtp familie og relasjoner, men hvordan du generelt snakker om menn. Er det ikke litt snodig å kritisere andre for usunt syn på det motsatte kjønn, når du later til å ikke har et allverdens sunt syn selv?

Men her er forskjellen på meg og disse mennene. Jeg sitter ikke her og forteller menn hvordan de skal leve livet sitt. Jeg har ikke sterke meninger om hva de bør bruke tiden sin på. Vil du som mann, gå i kjole? For all del, ta den på. Vil du som mann, velge et annet yrke enn hva som er normalt for ditt kjønn? Kjør på. Vil du leve enslig uten kontakt med damer? Gjør det! Jeg tror ikke at jeg vet best om hva menn skal gjøre med sine liv. For jeg skjønner faktisk at folk flest selv vet hva som skal til for å gjøre de lykkelige. Og når det kommer til menn bryr jeg meg ikke om å stille kritiske spørsmål heller om de går en vei som kan være destruktiv, mest fordi jeg har erfart at det ikke hjelper. For eksempel å be en ung mann pent om å slutte å kjøre i 150 km/t. Du kan kjøre noen i hjel, du kan ta livet av både deg og den søte kjæresten din som sitter i passasjersetet, førerkortet kan ryke osv. Men vil de høre? Med andre ord henger jeg meg MINIMALT opp i hvordan menn lever livene sine. Men når de da sitter her på et forum og mener mye om hva jeg skal gjøre med mitt liv, da svarer jeg jo. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Grønn420 skrev (5 minutter siden):

Menn trenger ikke være maskuline i dag. Kvinner tar den jobben, de måker regntung snø som ingen ting, mannen passer brøddeigen.

Skrevet
Klote skrev (Akkurat nå):

Menn trenger ikke være maskuline i dag. Kvinner tar den jobben, de måker regntung snø som ingen ting, mannen passer brøddeigen.

Akkurat. Jeg måker snøen og passer brøddeigen selv. Det jeg ikke kan gjøre selv, betaler jeg andre for. Problem løst. 

• Liker 4
Skrevet
leticia skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal jeg gjøre oppgaver som strikking, sying og stryking av klær når mennene i familien er flinkere enn meg til dette?

Mener/tror du det er normalt/normen at det er slik?
Hvorfor skal man alltid diskutere ut i fra enkelt tilfeller eller unntakene som går mot "regelen" ?

Jeg har mekket bil (byttet skiver/bremser/hjuloppheng/dyser/etc).
Jeg vet om mange kompiser som gjør det også i steden for å betale det hvite ut av øynene på verksted

Finnes det jenter/damer som også gjør det? Selvfølgelig, men det er ikke normen/normalt...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...