Gå til innhold

Kanskje Kina har litt rett når det gjelder demokratiet i vesten?

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutes ago, obygda said:

Enig her. Realiteten er at Kina har utviklet seg til et moderne samfunn og storbyene er mye mer funksjonelle enn f.eks London,New York osv.

Jeg fikk selv hakeslepp når jeg så hvor langt frem de var kommet. At de kopierte og stjal teknologi er nok rett,men nå ligger de foran og pusher teknologien fremover. Se bare på elbiler. Er kun Tesla som holder noenlunde følge,og selv de henger etter på flere områder. Og byene i Kina har hatt en enorm utvikling mhp infrastruktur og ligger milevis foran alt du finner i Europa. Man trenger ikke heie på det politiske systemet i Kina,men det de har fått til må man bare ta av seg hatten for. Å løfte befolkningen fra u-land til i-land er ikke enkelt..men det har kina klart

Takk for at du kan skille mellom ting og ikke se helt svart/hvitt, antar du har vært der selv. 

Setter pris på dine bidrag her for du forklarer en realitet, ikke å velge en side eller heie på ditt eller datt. 

Noen ganger gir jeg opp menneskeheten, men er alltid lysglimt å se også 😉 😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Krig og fred said:

Sliter du med leseferdighetene? Jeg bruker ikke Wikipedia, jeg bruker Harvard. Du har ingen aning om hva du snakker om. 

Har sett deg linke før og viste deg hvor enkelt det var å forandre «kilden» du brukte. 

Er i en alder hvor mange av oss kan gjøre dette….

Skrevet
21 minutes ago, vampyrica said:

Har sett deg linke før og viste deg hvor enkelt det var å forandre «kilden» du brukte. 

Er i en alder hvor mange av oss kan gjøre dette….

Nei. Du kommer med påstander om det politiske Kina basert på hva tydeligvis du personlig har sett med øynene, et latterlig utgangspunkt. Kina er så nærme 1984 det går an, det er et samfunn hvor all kommunikasjon mellom alle innbyggere overvåkes, millioner er i interneringsleire, og politiske motstandere av kommunistpartiet forsvinner. 

• Liker 2
Skrevet

Falun Gong praktiserende har blitt fengslet slaktet og organene solgt, dette har det vært en internasjonal granskning av og en av grunnene til at Norge og mange andre land forbyr organ transplantasjon i Kina.

Regner med at dere som tror Kina er en solskinns historie vil fortsette i samme spor.
Fortelle de samme løgnene om og om igjen, for det er deres agenda.

Skrevet
Krig og fred skrev (6 minutter siden):

Nei. Du kommer med påstander om det politiske Kina basert på hva tydeligvis du personlig har sett med øynene, et latterlig utgangspunkt. Kina er så nærme 1984 det går an, det er et samfunn hvor all kommunikasjon mellom alle innbyggere overvåkes, millioner er i interneringsleire, og politiske motstandere av kommunistpartiet forsvinner. 

Det er korrekt at det er mye overvåkning - men dette med at politiske motstandere forsvinner..slik man ser det i Russland - er en smule overdrevet. Akkurat nå ser man at i USA folk gå rundt med våpen og tauer inn innvandrere, setter dem i lenker og sender dem avgårde. Militæret patruljerer rundt i internasjonalt farvann og sprenger båter på mistanke for narkotikasmugling.  Jeg synes det er forkastelig alt sammen og vitner om en verden på vei inn i total kaos

Skrevet
halnes1 skrev (2 minutter siden):

Falun Gong praktiserende har blitt fengslet slaktet og organene solgt, dette har det vært en internasjonal granskning av og en av grunnene til at Norge og mange andre land forbyr organ transplantasjon i Kina.

Regner med at dere som tror Kina er en solskinns historie vil fortsette i samme spor.
Fortelle de samme løgnene om og om igjen, for det er deres agenda.

Ingen som mener at Kina har et politisk system som man bør kopiere her i vesten -dvs Donald Trump prøver på sin måte å gjøre akkurat det. Men det Kina har fått til med hensyn på velstandsutvikling og teknologisk utvikling - det synes jeg fortjener respekt og anerkjennelse. Man trenger ikke være politisk enig i styresettet. Akkurat som idrettsutøvere kan være bitre konkurrenter - så respekterer man hverandres resultater uten å bli perlevenner av den grunn.....

Skrevet (endret)
8 minutes ago, obygda said:

Det er korrekt at det er mye overvåkning - men dette med at politiske motstandere forsvinner..slik man ser det i Russland - er en smule overdrevet.

https://www.bbc.com/news/business-64781986

Folk som ettpartistater ser på som en trussel, blir plutselig borte. 

Akkurat nå ser man at i USA folk gå rundt med våpen og tauer inninnvandrere, setter dem i lenker og sender dem avgårde. Militæret patruljerer rundt i internasjonalt farvann og sprenger båter på mistanke for narkotikasmugling.  Jeg synes det er forkastelig alt sammen og vitner om en verden på vei inn i total kaos

100% irrelevant for Kina. 

Endret av Krig og fred
Syntax
  • Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Krig og fred said:

Det er mye kunnskap å reise i verden over tid og oppleve på kroppen hvordan ting fungerer fremfor å se på nrk og whatnot. 

England er mer 1984 enn Kina som ikke er så langt unna og Norge er ikke så langt unna heller.

Alle land gjør dessverre noe med politiske motstandere, har selv opplevd hvordan det er i Norge selv, men man har mer ekstreme historier som Synnøve Fjellbakk, merk, jeg linker ikke av en grunn. 

Hadde det vært så mange i Norge som det er i Kina ville vårt styresett vært annerledes, er det vanskelig å forstå? 

Hele verden er snart 1984, de fleste har en form for sosial media og der blir øynene våre registrert eller så kan vi gjøre det frivillig når vi reiser, men det er der allerede. 

Jeg har aldri sagt Kina er perfekt og noe å etterstrebe eller leve opp til, jeg sier det er det mest progressive landet vi har for tiden, selv med problemene de har og urett de også gjør. 

Å se seg fartsblind hjelper lite når en skal se på helhet. 

At det er latterlig at folk har direkte erfaringer kontra deg som en keyboard warrior som aldri har gjort en damn shit for å skape forandring foruten å sitte her sier sitt.

Lykke til videre i kampen så får du skape mer hurra tråder om hvem som vinner valg og velge den måten å være på. I’m done with you

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
18 minutes ago, vampyrica said:

Det er mye kunnskap å reise i verden over tid og oppleve på kroppen hvordan ting fungerer fremfor å se på nrk og whatnot. 

Haha, for et absurd innlegg. Du lever i en parallell virkelighet. 

• Liker 1
Skrevet
35 minutes ago, Krig og fred said:

Les over dine egne tråder hvor du oppfører deg som en drittunge og voks opp, litt respekt for andre kommer man langt med fremfor å være nedlatende noe du har vist gang på gang. Ydmykhet er en styrke det også. 

At livserfaring er absurd og leve i en parallell virkelighet sier mer om deg. 

Takk for meg, du har vist din sanne side flere ganger, ikke nødvendig å utbrodere den mer.

Som sagt, deg er jeg ferdig med så lite poeng å svare meg og heller overse meg for jeg lever ikke i din boble som har et behov å lage nedlatende tråder mot «motstandere». 

Du gjør meg nesten litt «speechless», men greit nok. 

Så med dette er jeg helt ferdig, ditt svar sa alt og unødvendig å fortsette.

Skrevet

Jeg var nettopp en tur i Kina tidligere i måneden, på hotellet mitt så var det en større student gruppe fra London .

Flere av jentene der følte mere frihet i Kina pga de kunne gå ute og kle seg som de ville og følge seg trygge. I London følte de ikke frihet lengre 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, vampyrica said:

England er mer 1984 enn Kina som ikke er så langt unna og Norge er ikke så langt unna heller.

Alle land gjør dessverre noe med politiske motstandere, har selv opplevd hvordan det er i Norge selv, men man har mer ekstreme historier som Synnøve Fjellbakk, merk, jeg linker ikke av en grunn. 

Hadde det vært så mange i Norge som det er i Kina ville vårt styresett vært annerledes, er det vanskelig å forstå? 

Hele verden er snart 1984, de fleste har en form for sosial media og der blir øynene våre registrert eller så kan vi gjøre det frivillig når vi reiser, men det er der allerede. 

Jeg har aldri sagt Kina er perfekt og noe å etterstrebe eller leve opp til, jeg sier det er det mest progressive landet vi har for tiden, selv med problemene de har og urett de også gjør. 

Å se seg fartsblind hjelper lite når en skal se på helhet. 

At det er latterlig at folk har direkte erfaringer kontra deg som en keyboard warrior som aldri har gjort en damn shit for å skape forandring foruten å sitte her sier sitt.

Lykke til videre i kampen så får du skape mer hurra tråder om hvem som vinner valg og velge den måten å være på. I’m done with you

Her er jeg helt enig med deg. Man lærer mye mere om verden enn man lærer og på nyhetene på nrk eller div YouTube videoer. Men siden få tall av brukerne på forumet her har opplevd verden så er ikke de fleste enige 

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Krig og fred said:

Så mener at du lærer mere av NRK og YouTube etc enn og reise rundt i verden ?

Er du som lever i en parallell virkelighet 

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, paatur said:

Brukeren jeg siterte forsvarer Kina i møte med diverse rapportert fra alt fra FN til Harvard. Du må være en spesiel form for blåst hvis du tror en ferie til Kina gjør det til ekspert på kinesisk politikk. 

5 minutes ago, paatur said:

Jeg var nettopp en tur i Kina tidligere i måneden, på hotellet mitt så var det en større student gruppe fra London .

Flere av jentene der følte mere frihet i Kina pga de kunne gå ute og kle seg som de ville og følge seg trygge. I London følte de ikke frihet lengre 

Ting som aldri skjedde. 

Skrevet
17 minutes ago, paatur said:

Bare å overse personen, bare å gå gjennom tråder som er startet, hvor linker kommer fra (YouTube er en du nevnte her), noen blir som å snakke til en stein. 

Alle kan skape sin «realitet» og underbygge sine påstander uansett hvor virkelighetsfjernt det er, men det hjelper å lese hele rapporter, bøker og som du og jeg nevner, livserfaring utenfor huset. 

Kina er utrolig trygt og utrolig hyggelige folk med en utrolig god kunnskap om verdenen noe som man ikke nesten tror før man opplever det. 

Noen har et helt feil bildet av hvordan folket i Kina er, akkurat som man kan si om andre store land i øst og vest.

Brukeren tror også folk kun reiser for noen uker og ren ferie med sightseeing, igjen en arrogant holdning uten viten om andre med antagelser. 

Du ser selv svaret du fikk, igjen, sier mye om personen og bedre å overse for noen fortjener ikke oppmerksomhet, men takk for dine innspill. 😉🤘🏻

Skrevet
31 minutes ago, Krig og fred said:

Brukeren jeg siterte forsvarer Kina i møte med diverse rapportert fra alt fra FN til Harvard. Du må være en spesiel form for blåst hvis du tror en ferie til Kina gjør det til ekspert på kinesisk politikk. 

Ting som aldri skjedde. 

Aldri skjedd. Rart man har 3 flybilletter fra Kina i september da ..

IMG_6033.jpeg

Skrevet
3 minutes ago, vampyrica said:

Bare å overse personen, bare å gå gjennom tråder som er startet, hvor linker kommer fra (YouTube er en du nevnte her), noen blir som å snakke til en stein. 

Alle kan skape sin «realitet» og underbygge sine påstander uansett hvor virkelighetsfjernt det er, men det hjelper å lese hele rapporter, bøker og som du og jeg nevner, livserfaring utenfor huset. 

Kina er utrolig trygt og utrolig hyggelige folk med en utrolig god kunnskap om verdenen noe som man ikke nesten tror før man opplever det. 

Noen har et helt feil bildet av hvordan folket i Kina er, akkurat som man kan si om andre store land i øst og vest.

Brukeren tror også folk kun reiser for noen uker og ren ferie med sightseeing, igjen en arrogant holdning uten viten om andre med antagelser. 

Du ser selv svaret du fikk, igjen, sier mye om personen og bedre å overse for noen fortjener ikke oppmerksomhet, men takk for dine innspill. 😉🤘🏻

Jeg er heldig som har besøkt en vel stor del av verden i løpet de siste 20-årene. Mange land har jeg besøkt over 10 ganger i løpet  av de 20 årene og sett forandringen mange land har.

Kina har jeg hvert over 20 ganger, så kjenner ganske godt til det landet. Men for all del, enkelte brukere som kun får info fra sosial media vet selvsagt bedre 

• Hjerte 1
Skrevet
7 minutes ago, paatur said:

Jeg er heldig som har besøkt en vel stor del av verden i løpet de siste 20-årene. Mange land har jeg besøkt over 10 ganger i løpet  av de 20 årene og sett forandringen mange land har.

Kina har jeg hvert over 20 ganger, så kjenner ganske godt til det landet. Men for all del, enkelte brukere som kun får info fra sosial media vet selvsagt bedre 

Ja da er du endelig erfaringer, så mye som deg har jeg ikke fått reist, men har bodd ulike steder over år samt lengre reiser (litt i overkant 30 land inkludert de 3 uker feriene og 20+ i England men føler ikke det telles, er som en busstur unna 😂).

Kun vært i Kina 3 ganger hvorav 2 lengre opphold så der har du mer erfaring enn meg, men er dit, Japan og Sør Korea som jeg setter høyest som reisemål men siste 5 årene har det blitt med Brasil av naturlige årsaker for meg og min kjære har null interesse av Kina (utrolig intelligent men gjort opp sin mening av erfaringer i Brasil), så neste tur blir alene gitt, men helt greit det. 

Godt at du har reist, sett og opplevd så mye, du har masse erfaringer uten tvil og det er noe du alltid vil ha med deg. Tror du har reist e del mer enn meg totalt sett så litt «misunnelig» ☺️

Dessverre så er det mange/noen som lever i sin egen boble og lever kun utifra sosiale medier som er like troverdig som å se på fox news,nrk, YouTube, Wikipedia, cnn etc for eksempel. 

Folk ser seg dessverre blinde ved en snever tankegang, men her har yngre en unnskyldning om ikke annet, noe kommer med erfaring og forstår at noen er mer påståelig på en annen måte som er innenfor.

Litt vanskeligere å forsvare folk passert de 30 dog. 

Livet går uansett videre for oss begge. 🤘🏻😉 

Beklager skrivefeil her, tidlig oppe i dag så øynene er litt i kryss her. 

Hyggelig å treffe på deg her og takk igjen for din innsikt. 

Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Nei,de har jo faktisk ikke fått det verre. Selv kinesere treffer du nå på Nordkapp på ferie..Hvor mange kinesere hadde råd til slikt før?

Du sammenblander økonomisk vekst og demokratiske rettigheter. Det er ikke nødvendigvis noe som henger sammen. Tyskerne fikk det også bedre materielt på 30-tallet, uten at det gjorde Hitler til noen demokratiforkjemper.

Skrevet
halnes1 skrev (4 timer siden):

Jeg glemte å ta med at veldig mange av de store internasjonale selskapene har flyttet ut av Kina eller holder på.

BYD sliter voldsomt i Kina å kutter lønningene til arbeiderene ned til sulte lønn.

Det bør de for sin egen del om de tenker på sitt eget omdømme og sin økonomiske fremtid.
Kina er Russlands nærmeste allierte. Å kjøpe Kina-varer er derfor indirekte støtte til Russlands folkemord i Ukraina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...