Lemongrass Skrevet i går, 14:45 Skrevet i går, 14:45 (endret) Det har vært mye snakk om at folk er lojale, bytter bank for sjeldent og at det er dårlig konkurranse i bankmarkedet. Hvis regjeringen for alvor vil gjøre noe med dette, hvorfor fjerner de ikke tinglysningsgebyret ved refinansiering av boliglån? Da vil insentivene for å bytte bank være større, selv ved marginale renteforskjeller, og byttene kan gjøres hyppigere. Selv byttet jeg bank i sommer og etter det siste rentekuttet hadde jeg byttet igjen hvis det ikke var for tinglysningsgebyret. Endret i går, 14:46 av Lemongrass
Nimrad Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jeg tror ikke det er der skoen trykker for de fleste. Hvor mye er det? En 500-lapp?
Herr Brun Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Tinglysingsgebyret er på 520 kroner. Jeg klarer virkelig ikke å se at det er noe stort problem her.
Lemongrass Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Det er ikke mye, men det er likevel en barriere hvis man skal bytte ofte. Har man et lån på under 1 mill og ønsker å bytte flere ganger i året kan det redusere gevinsten. Det koster ingenting å bytte bank på andre områder så det kunne jo ha vært ett av flere tiltak, i tillegg til at man får ha kontonummer som følger person når man flytter bank.
Herr Brun Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Lemongrass skrev (1 time siden): Det er ikke mye, men det er likevel en barriere hvis man skal bytte ofte. Har man et lån på under 1 mill og ønsker å bytte flere ganger i året kan det redusere gevinsten. Det koster ingenting å bytte bank på andre områder så det kunne jo ha vært ett av flere tiltak, i tillegg til at man får ha kontonummer som følger person når man flytter bank. Det er nå en gang slik at både bankvesenet og kartverket har reelle kostnader knyttet til flytting, så at det er noe som helst kostnader knyttet til dette for den som nyter godt av det tenker jeg er både rasjonelt og rimelig.
Lemongrass Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Herr Brun skrev (39 minutter siden): Det er nå en gang slik at både bankvesenet og kartverket har reelle kostnader knyttet til flytting, så at det er noe som helst kostnader knyttet til dette for den som nyter godt av det tenker jeg er både rasjonelt og rimelig. Det er det helt sikkert, jeg sier ikke at det er en urettferdig kostnad. Men nå tenker jeg kun pragmatisk dersom regjeringen faktisk vil gjøre noe med konkurransen og få flere til å bytte bank.
Herr Brun Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Lemongrass skrev (15 minutter siden): Det er det helt sikkert, jeg sier ikke at det er en urettferdig kostnad. Men nå tenker jeg kun pragmatisk dersom regjeringen faktisk vil gjøre noe med konkurransen og få flere til å bytte bank. Og poenget mitt er at "folk med under én million i boliglån skal enkelt bytte boliglånsbank flere ganger i året" nok ikke er en særlig god terskel for å vurdere om det er en riktig/tilstrekkelig grad av konkurranse i bankmarkedet.
The Avatar Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Om regjeringa ønsker å innføre eit slikt tiltak så kan det innførast med vilkår, som at bankane får refundert sine kostnadar opp til ein gong i året per kunde. Om disse 500 kronene gjer at det ikkje lenger lønner seg å bytte bank så tenker eg også at det er lite hensiktsmessig å bytte bank. Eg veit likevel ikkje om eg som skattebetalar ønsker å være med på å betale for at enkelte ønsker å refinansiere huslånet sitt for å spare 27 kr i året hos ein annan bank. Om du i tillegg trekker frå det du og alle andre må betale i ekstra skatt (eller mindre offentlege tenester) så blir det fort eit tapsprosjekt både for din privatøkonomi og alle andre skattebetalarar at det skal være gratis å refinansiere huslånet.
MrL Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Rentebesparelsen er langt høyere enn det tinglysningsgebyret i sikkert 95% av tilfellene. Det er mao et "ikke problem", besparelsen er allerede der - problemet er at folk er "idioter" som betaler for mye og er for late til å bytte. Endret 9 timer siden av MrL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå