Agrostar Skrevet i går, 18:27 Skrevet i går, 18:27 Skal ha wifi mellom fleire bygg og lurer litt på kva løysning eg burde gå for. Internett kjem no ifra 80A, den raude prikken, og skal vidare til dei gule prikkane. Klarar eg å ha kun ein sendar, som sender ut til dei andre bygga, eller må eg ha 1 sendar og mottakar for kvart bygg? Har sett på om eg kunne klart meg med 2 sett med denne: https://www.multicom.no/wi-tek-antenne-kit-wi-fi-mellom-bygg/cat-p/c100268/p1500025493 Hvis de har forslag til andre løysningar så berre kom med det. Plan A Plan B
Nimrad Skrevet i går, 19:11 Skrevet i går, 19:11 Bare for å avklare det første spørsmålet ditt: Nei, den vil ikke virker sånn som du tegner det opp. Men, viktigere: Hvor langt er det mellom bygg her? Du trenger ikke nødvendigvis slikt utstyr hvis det ikke er veldig langt. En vanlig mesh-node laget for utendørs bruk, gjerne med «directional» antenne, ser ut til å være nok over sånn jeg vurderer avstandene her. Da slipper du også å ha egne aksesspunkt i tillegg. Neste spørsmål, hva er kravene dine her egentlig? Skal du bare ha ålreit WiFi-dekning eller skal folk bo i de andre husene og bruke internettet aktivt? Kort oppsummert, en slik løsning du skisserer blir enten litt dodgy eller veldig dyr. Eller så legger du ned CAT-kabel og får det rimelig og dønn stabilt, men må trekke kabel et sted. 1
Trulss Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Man kan forsøke å ha ruteren utenfor bygg 80A for å se om det holder. Man bør også forsøke AX og N-standarden for å se om det utgjør noen forskjell. Man kan også teste litt med å slå på hotspot på mobilen å se effekten av rekkevidde som et av små tiltak som ikke krever all verdens innsats eller investeringer. Når det er sagt så er det fint at man har angrerett i nettbutikkene i tilfelle ting man kjøper ikke virker som tiltenkt. Jeg har ingen problem med å få inn signalene til naboene mine, men hvor godt det virker i praksis vites ikke. Du kan kanskje forsøke å grave en kabel mellom 80A og 80B og satse på resten trådløst. 80B ser ut til å være den mest optimale plasseringen av routeren. Kan også nevne at enkelte av bygningene kanskje hadde klart seg med mobil-dekning med å utvide mobilabonnementet med et sim-kort, men det avhenger av bruken. Selv har jeg en slik løsning i verkstedet hvor det dårlig mottak fra hovedhus og dataforbruket beskjedent. Vet heller ikke hvor godt mesh-enheter fungerer i dette tilfellet.
barfoo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Distanse ser ut til å være titalls meter. Så lenge det er fri sikt mellom antennene er det totalt uproblematisk. Kjøp AP beregna for bruk med antenne, f.eks. UBNT Bullet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå