Gå til innhold

Er det vits å oppgradere skjermkortet?

0ter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja disse skjermkortene er bra og en fin oppgradering:

RTX 5060 Ti 16GB 

RX 9060 XT 16GB

Begge disse finnes også i 8GB versjoner, så en må passe på at det er 16GB versjonen en kjøper.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Skrevet
2 hours ago, NULL said:

Hvordan vet du at problemet er grafikkortet?

Eg får stadig ctd i spel og beskjed frå grafikk-kortdrivaren om at det er noko gale.

Skrevet

Er dette kjøpt i deler og satt sammen selv, eller er det kjøpt som en "ferdig-pc"?

Selv om krasjen er knyttet til grafikkortdriveren, kan det være helt andre ting som potensielt påvirker. 

Skrevet

En ting en kan teste for å se om det hjelper på stabilitet er å skru ned boost frekvens grensen nok til at strømtrekket går ned. F.eks til 1850Mhz (?).

• 3 uker senere...
Skrevet
7 minutes ago, SpecialForce said:

Har du noen tips til hvordan man kan måle seg frem til at en strømforsyning er underdimensjonert?

Man kan benytte diverse kalkulatorer på nettsteder, som lager et overslag over strømtrekk utifra de komponentene du har i pc. Blir selvsagt ikke veldig nøyaktig, men en pekepinn om man er i området for psu.

Vil man ha det mer riktig, en slik f.eks. https://www.clasohlson.com/no/Strommaler-til-stikkontakter/p/36-8705

Har du et effektuttak fra vegg på 380W og har en psu på 400, så er man noe nærmere grensen enn ønsket.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
SpecialForce skrev (5 timer siden):

Har du noen tips til hvordan man kan måle seg frem til at en strømforsyning er underdimensjonert?

Dimmensjoneringen kan en beregne om en vet hva grafikkort, CPU og annet i maskinen kan trekke. Alle skjermkort har også oppgitt anbefalt strømforsyning størrelse.

Eksempel: (cpu + grafikk + annet)/0.8 = (250W + 250W + 100W)/0.8 = 600/0.8 = 750W

En strømforsyning på 750W vil da belastes opp til 80%.

Endret av Svein M
Skrevet
SpecialForce skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke noen andre tips enn det du allerede har fått. En gang i tiden hadde jeg samme problemer som deg med ustabil maskin. Jeg tok en quickfix uten å måle strømforsyningen og byttet den ut og det løste problemene. En ny PSU er ikke den største utgiften når man bytter maskin. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...