lada1 Skrevet i går, 07:29 Skrevet i går, 07:29 Anta at en "motpart" i en sivil tvist prøver seg med å utnytte en mulig tvetydighet i en (tidligere) domsslutning (som kunne gi han/henne nyttig rettkraft). Mer presist: Han/hun prøver seg med en "bred tolkning" (ikke helt bokstavelig) av den tidligere dommen ut fra visse vurderinger av premissene i den. Imidlertid, så inneholder disse premissene grove feil. Anta altså to muligheter: en "bred" tolkning og en "snever"/boktavelig tolkning der en holder seg strengt (boktavelig) til påstandene som ble fremmet den gang (i den tidligere saken). Er det da et poeng å argumenetre for at premissene i den tidligere dommen inneholder grove feil? Altså: grove feil i premissene og eventuell uryddig prossess den gang, er et argument for en snever/strengt formell/bokstavelig tolkning av domsslutningen?
krikkert Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Det som er rettskraftig avgjort i en sivil dom er det som kommer til uttrykk i domsslutningen. Er domsslutningen tvetydig vil domspremissene kunne brukes som supplerende faktor, og også partenes påstander og til en viss grad forholdet til underinstansdommen, se Rt. 1966 s. 948 og Rt. 1995 s. 1068. Når man skal tolke domspremissene må de tolkes etter sitt eget innhold - det skal ikke skje noen ny bevisvurdering, og retten kan ikke vurdere om dommen er riktig eller gal. Man får ikke føre bevis for å argumentere for at domspremissene er feil. Men det finnes mange typiske argumenter man bruker for å støtte en snever fortolkning av en domsslutning - for eksempel at en vid fortolkning går ut over grensene for partenes påstander og prosedyre, at en vid fortolkning ikke er i samsvar med det retten mente, at en vid fortolkning fratar den skadelidende part "access to court" etter EMK art. 6, osv.
lada1 Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden (endret) 2 hours ago, krikkert said: Det som er rettskraftig avgjort i en sivil dom er det som kommer til uttrykk i domsslutningen. Er domsslutningen tvetydig vil domspremissene kunne brukes som supplerende faktor, og også partenes påstander og til en viss grad forholdet til underinstansdommen, se Rt. 1966 s. 948 og Rt. 1995 s. 1068. Når man skal tolke domspremissene må de tolkes etter sitt eget innhold - det skal ikke skje noen ny bevisvurdering, og retten kan ikke vurdere om dommen er riktig eller gal. Man får ikke føre bevis for å argumentere for at domspremissene er feil. Men det finnes mange typiske argumenter man bruker for å støtte en snever fortolkning av en domsslutning - for eksempel at en vid fortolkning går ut over grensene for partenes påstander og prosedyre, at en vid fortolkning ikke er i samsvar med det retten mente, at en vid fortolkning fratar den skadelidende part "access to court" etter EMK art. 6, osv. For å konkretisere med et forenklet eksempel: anta at jeg har en eiendom ("driftsenhet") som består av to mateikkel-enheter (A og B). Motkart har påstått (i en tidligere tvistesak) at han eier en del av min matrikkelenhet A der jeg påsto det motsatte (at jeg altså enkelt bestridde hans påstand). Motparten vant frem med dette i jordskifteretten. Nå viser det seg året etterpå at det aktuelle omtvistede området er en del av matrikkelenhet B (som også er en del av min eiendom/driftsenhet). Det har jeg et gammelt tinglyst skjøte på. I den nye saken argumenterer motparten ("vid tolkning") at den tidligere saken *rettkraftig* tilsier at det aktuelle området er hans eiendom - dvs ikke er del av *min eiendom/driftsenhet*. Han unngår altså å skille mellom matrikkel-enheter. Min "snevre tolkning" skiller mellom matrikkel-enheter. Hvordan kan jeg argumenetre for min "snevre tolkning"? (Her har det vært forvirring angående matrikkel-enheter) Endret 20 timer siden av lada1
krikkert Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Ved å engasjere en advokat. Dommen i den første saken avgjør rettskraftig at et nærmere identifisert område tilhører motparten. Tolkingsspørsmålet vil være om det kommer tilstrekkelig tydelig frem hvilket område det er snakk om. Slik jeg forstår argumentet ditt har du tapt en sak om eierskap til hunden Alfa i flokken Charlie. Du prøver å argumentere med at Alfa likevel er din fordi Alfa var en del av flokken Delta, ikke flokken Charlie. Det går ikke. Eierskapet til Alfa er rettskraftig avgjort. Skulle man utfordret dette måtte det vært fordi det var flere mulige Alfa dommen kunne siktet til.
arne22 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) 2 hours ago, krikkert said: Slik jeg forstår argumentet ditt har du tapt en sak om eierskap til hunden Alfa i flokken Charlie. Du prøver å argumentere med at Alfa likevel er din fordi Alfa var en del av flokken Delta, ikke flokken Charlie. Det går ikke. Eierskapet til Alfa er rettskraftig avgjort. Skulle man utfordret dette måtte det vært fordi det var flere mulige Alfa dommen kunne siktet til. Men hvis det kommer fram nye bevisgjenstander som viser at den opprinnelige dommen baserer seg på feil faktum, vil ikke da hele den opprinnelige saken kunne gjenåpnes etter bestemmelsene i Tvisteloven kapittel 31? Endret 18 timer siden av arne22
lada1 Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden 2 hours ago, krikkert said: Ved å engasjere en advokat. Dommen i den første saken avgjør rettskraftig at et nærmere identifisert område tilhører motparten. Tolkingsspørsmålet vil være om det kommer tilstrekkelig tydelig frem hvilket område det er snakk om. Slik jeg forstår argumentet ditt har du tapt en sak om eierskap til hunden Alfa i flokken Charlie. Du prøver å argumentere med at Alfa likevel er din fordi Alfa var en del av flokken Delta, ikke flokken Charlie. Det går ikke. Eierskapet til Alfa er rettskraftig avgjort. Skulle man utfordret dette måtte det vært fordi det var flere mulige Alfa dommen kunne siktet til. Bare for å teste logikken: anta at det kommet inn en tredje person og krever det aktuelle området? Vil rettskraften hindre denne nye personen?
krikkert Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden arne22 skrev (16 minutter siden): Men hvis det kommer fram nye bevisgjenstander som viser at den opprinnelige dommen baserer seg på feil faktum, vil ikke da hele den opprinnelige saken kunne gjenåpnes etter bestemmelsene i Tvisteloven kapittel 31? Jo. Men frem til den er gjenåpnet er den rettskraftig. lada1 skrev (10 minutter siden): Bare for å teste logikken: anta at det kommet inn en tredje person og krever det aktuelle området? Vil rettskraften hindre denne nye personen? En dom er rettskraftig mellom partene i saken, altså A og B, og "andre som på grunn av sitt forhold til partene ville være bundet av en tilsvarende avtale om tvistegjenstanden", tvisteloven § 19-15 første ledd. Det vil altså avhenge av hvorfor C hevder å ha krav på området. Hvis C påstår å ha kjøpt området av B vil C være bundet av en dom som sier at B ikke eier området i samme utstrekning som han ville måtte respektert en avtale mellom A og B om at B ikke eier området. Hvis C påstår å ha eid området hele tiden (altså at A i realiteten har saksøkt feil motpart) er han naturligvis ikke bundet av dommen - da står han ikke i noe forhold til A/B som gjør at han ville vært bundet av en avtale mellom dem.
arne22 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Denne ble postet ved en feil, ved at problemstillingen allerede er besvart. Endret 17 timer siden av arne22
lada1 Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden (endret) Har det noe med saken å gjøre at den opprinnelige saken bare behandlet spørsmålet om området tilhører matrikkelenhet A? Altså at det ikke ble prøvd rettslig om det tilhører matrikkelenhet B? Endret 17 timer siden av lada1
barfoo Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 46 minutes ago, lada1 said: Har det noe med saken å gjøre at den opprinnelige saken bare behandlet spørsmålet om området tilhører matrikkelenhet A? Altså at det ikke ble prøvd rettslig om det tilhører matrikkelenhet B? Det er vel per se det Krikkert svarer på her? 3 hours ago, krikkert said: Slik jeg forstår argumentet ditt har du tapt en sak om eierskap til hunden Alfa i flokken Charlie. Du prøver å argumentere med at Alfa likevel er din fordi Alfa var en del av flokken Delta, ikke flokken Charlie. Det går ikke. Eierskapet til Alfa er rettskraftig avgjort. Skulle man utfordret dette måtte det vært fordi det var flere mulige Alfa dommen kunne siktet til.
lada1 Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden (endret) 18 minutes ago, barfoo said: Det er vel per se det Krikkert svarer på her? Så dersom der var to forskjellige eiere av matrikkelenhetene A og B så ville ikke dommen ha rettskraft overfor eier av B? Stikkordet her er "en og samme eier"? Endret 16 timer siden av lada1
lada1 Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden (endret) Dette kan bli morsomt . Jeg antar at en tingrett (i en fastsettelses-stevning) prøver å tolke en tidligere domsslutning i jordskiftretten slik at den ser ut som at den holder seg innenfor jordskifterettens sitt kompetanseområde. Normalt kan vel ikke en jordskifterett fradømme store deler av ens eiendom? Dette virker liksom litt utafor. Tenk deg en kjapp juridisk finte i jordskifteretten basert på falske fakta og du mister din eiendom🙂 Jordskiftretten kan vel justere på grenser, men å fradømme store eiendommer som det finnes tinglyst skjøte på (også med kopi i Kartverket) er vel ganske så utafor? Ovenfor overforenklet jeg. Saken er at den tidligere jordskiftedommen bare sier (i domsslutningen) at min motpart deler en gitt grense med en annen naboeiendom (der hvor min eiendom før dommen delte grense med nabo-eiendommen). Så "tolket" kommunen og min motpart dette til at en store del av min eiendom (som var innenfor denne grensen) ikke "eksisterte". Og så finner jeg et gammelt tinglyst skjøte som sier at jeg eier store deler av min motpart sin eiendom. Dette betyr at jeg i prinsippet kan dele motparten sin langstrakte eiendom i to adskilte deler🙂 Kanskje kan jordskifteretten flytte 1 cm på den aktuelle grensen slik at min motpart fortsatt grenser mot denne naboeiendommen🙂 En rettskraftig dom kan vel ikke stå i veien for det? Mye underholdning i dette🙂 Jeg har forresten lært mye juss i dette forumet. Endret 11 timer siden av lada1
arne22 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) 44 minutes ago, lada1 said: Jeg antar at en tingrett (i en fastsettelses-stevning) prøver å tolke en tidligere domsslutning i jordskiftretten slik at den ser ut som at den holder seg innenfor jordskifterettens sitt kompetanseområde. Ser at dette står i Jordskifteloven § 1-4: Quote § 1-4.Kva det kan reisast sak om for jordskifteretten Jordskifteretten kan behandle krav om a. endring i eigedomstilhøve og rettar for å skape meir tenlege tilhøve, jf. kapittel 3 b. fastsetjing av eigedomstilhøve og rettar, jf. § 4-1 c. fastsetjing av grenser, jf. §§ 4-2 og 4-3 d. skjønn og andre avgjerder etter andre lover, slik det går fram av kapittel 5 og av reglane i særlovene. Det skal vel da ikke bare "se ut som"? Endret 10 timer siden av arne22 1
lada1 Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden (endret) 7 hours ago, arne22 said: Ser at dette står i Jordskifteloven § 1-4: Det skal vel da ikke bare "se ut som"? Men morsomt blir det uansett når oppfølgingen av en jordskiftesak i kommunen ser ut til å basere seg på tolkning av premissene i en jordskiftedom og ikke bare en snever/bokstavelig tolkning av domsslutningen. Jeg har ikke referanse, men jeg ville tro at det ville være urimelig å tolke en konkret domsslutning om en grense-oppgang så fritt at en bare kan anta at dommeren mente noe annet enn det som bokstavelig står der (i slutningen). En kan vel ikke fritt "legge til" mening i en domsslutning ut fra hva en synes/mener dommeren kan/burde ha ment? Det er ikke alltid godt å vite hva folk "virkelig mente/tenkte" når de formulerer seg - men det er vel ikke urimelig å tro/anta at en dommer var seg bevisst begrensninger i kompetansen til domstolen da han skrev slutningen? En jordskifterett står vel ikke helt fritt til å dømme vekk eiendom som ihvertfall i praksis ikke har noe med "gårdsdrift" å gjøre - og i strid med tinglyste retter? Digresjon: tinglysing har vel mest (i prinsippet) med pant (økonomiske heftelser) å gjøre? Endret 2 timer siden av lada1
lada1 Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Jeg sliter fortsatt med å forstå noe som egentlig ikke er så viktig for den aktuelle saken: Er det ikke slik at i en sivil sak så bygger domsslutningen på partenes påstander (jf. tvisteloven § 11-2). Retten kan ikke gå utenfor rammen av det som er påstått (dispositivitetsprinsippet)? Betyr ikke dette at saksøktes påstand kan snevre inn hva som blir gjenstand for dom? Dermed får den også indirekte betydning for hva som omfattes av rettskraft?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå