Gå til innhold

Arbeidsgiver har rapportert inn feil sum på personalforsikringen


Gjest 8d578...12a

Anbefalte innlegg

Gjest 8d578...12a
Skrevet

Hei,

Håper på litt hjelp her. Arbeidsgiver har rapportert inn feil sum på personalforsikringen til Skatteetaten for 2024. På lønnsslippen og årsoppgaven for 2024 var alt tilsynelatende riktig så ingenting ble gjort i selvangivelsen. Nå har dermed de ansatte fått en uventet restskatt.

Jeg lurer på hvem som er ansvarlig for dette og kan de ansatte be arbeidsgiver om kompensasjon for dette? En kollega mener at vi ikke har fått noe økonomisk tap, da denne restskatten ville vi ha måttet betale uansett, bare tidligere og litt hver måned. Men jeg la inn casen i ChatGPT som konkluderer med noe annet, kort fortalt at de ansatte kan ha et legitimt krav.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din kollega har rett, i alle fall for selve beløpet som skal skattes. Du har betalt for lite skatt, arbeidsgivers feil har ikke ført til annet enn at skatten må betales senere. Skatteregninga blir den samme som om arbeidsgiver hadde opptrådt korrekt, altså har ikke arbeidsgivers feil påført deg noe tap. 

Dersom du blir ilagt restskatt, eller pådrar deg andre merkostnader som følge av feilen, så vil imidlertid arbeidsgiver kunne holdes ansvarlig for dette. 

  • Liker 1
Skrevet
Gjest 8d578...12a skrev (2 timer siden):

Arbeidsgiver har rapportert inn feil sum på personalforsikringen til Skatteetaten for 2024. På lønnsslippen og årsoppgaven for 2024 var alt tilsynelatende riktig

Dette høres merkelig ut. Hva er rapportert feil? Har arbeidsgiver trukket for lite skatt?

 

Skrevet
2 hours ago, Guest 8d578...12a said:

Hei,

Håper på litt hjelp her. Arbeidsgiver har rapportert inn feil sum på personalforsikringen til Skatteetaten for 2024. På lønnsslippen og årsoppgaven for 2024 var alt tilsynelatende riktig så ingenting ble gjort i selvangivelsen. Nå har dermed de ansatte fått en uventet restskatt.

Jeg lurer på hvem som er ansvarlig for dette og kan de ansatte be arbeidsgiver om kompensasjon for dette? En kollega mener at vi ikke har fått noe økonomisk tap, da denne restskatten ville vi ha måttet betale uansett, bare tidligere og litt hver måned. Men jeg la inn casen i ChatGPT som konkluderer med noe annet, kort fortalt at de ansatte kan ha et legitimt krav.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Ikke stol på ChatGPT med noe som helst som skal ligne fakta. ChatGPT er en språkmodell som er laget for å produsere sammenhengende setninger - men ikke nødvendigvis sanne.

  • Liker 6
Gjest 8d578...12a
Skrevet
Herr Brun skrev (15 timer siden):

Din kollega har rett, i alle fall for selve beløpet som skal skattes. Du har betalt for lite skatt, arbeidsgivers feil har ikke ført til annet enn at skatten må betales senere. Skatteregninga blir den samme som om arbeidsgiver hadde opptrådt korrekt, altså har ikke arbeidsgivers feil påført deg noe tap. 

Dersom du blir ilagt restskatt, eller pådrar deg andre merkostnader som følge av feilen, så vil imidlertid arbeidsgiver kunne holdes ansvarlig for dette. 

Men overser han ikke en rekke ting når han mener arbeidsgiver ikke kan klandres for noe? F.eks. den økonomiske belastningen ved forsinket og uventet skatt, arbeidsgivers ansvar for korrekt rapportering og muligheten for erstatning ved uaktsom feil som gir økonomisk ulempe.

Selv om de ansatte har betalt for lite skatt er det jo på grunn av arbeidsgivers uaktsomhet og det har dermed påført de en økonomisk ulempe i form av at de må betale en stor slump restskatt nå, fremfor å betale litt og litt over lengre tid.

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Skrevet
3 minutes ago, Guest 8d578...12a said:

Men overser han ikke en rekke ting når han mener arbeidsgiver ikke kan klandres for noe? F.eks. den økonomiske belastningen ved forsinket og uventet skatt, arbeidsgivers ansvar for korrekt rapportering og muligheten for erstatning ved uaktsom feil som gir økonomisk ulempe.

Selv om de ansatte har betalt for lite skatt er det jo på grunn av arbeidsgivers uaktsomhet og det har dermed påført de en økonomisk ulempe i form av at de må betale en stor slump restskatt nå, fremfor å betale litt og litt over lengre tid.

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Nei. Skatterapportering er ditt ansvar, og du har mulighet til å endre alle rapporterte tall i selvangivelsen. Dette skal du kontrollere.

Så selv om feilen skjer hos arbeidsgiver, så er det ditt ansvar ovenfor skattemyndighetene å korrigere dine tall. Feilen hos arbeidsgiver fører derimot til at du normalt ikke vil regnes som uaktsom utover normal uaktsomhet, og du må bare betale det du faktisk skylder uten ekstra gebyr/straff.

Ja, arbeidsgiver har en plikt å levere riktige tall til skattemyndigheten. En feilrapportering er i seg selv ikke utover normal uaktsomhet.

Å betale en stor slump restskatt nå, i stedet for tidligere, er en økonomisk fordel. Så kanskje dere faktisk heller skylder arbeidsgiver å dele renteinntektene på pengene dere feilaktig har holdt tilbake fra kemneren?

Gjest 8d578...12a
Skrevet
rozon skrev (36 minutter siden):

Nei. Skatterapportering er ditt ansvar, og du har mulighet til å endre alle rapporterte tall i selvangivelsen. Dette skal du kontrollere.

Så selv om feilen skjer hos arbeidsgiver, så er det ditt ansvar ovenfor skattemyndighetene å korrigere dine tall. Feilen hos arbeidsgiver fører derimot til at du normalt ikke vil regnes som uaktsom utover normal uaktsomhet, og du må bare betale det du faktisk skylder uten ekstra gebyr/straff.

Ja, arbeidsgiver har en plikt å levere riktige tall til skattemyndigheten. En feilrapportering er i seg selv ikke utover normal uaktsomhet.

Å betale en stor slump restskatt nå, i stedet for tidligere, er en økonomisk fordel. Så kanskje dere faktisk heller skylder arbeidsgiver å dele renteinntektene på pengene dere feilaktig har holdt tilbake fra kemneren?

Det er helt korrekt at skatterapporteringen er de ansattes ansvar, men arbeidsgiver har ansvar for korrekt rapportering via a-meldingen, som danner grunnlaget for skattemeldingen vår. Når den er feil hvordan kunne de ansatte oppdage dette og rapportere riktig tall?

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Skrevet
Gjest 8d578...12a skrev (1 time siden):

Men overser han ikke en rekke ting når han mener arbeidsgiver ikke kan klandres for noe? F.eks. den økonomiske belastningen ved forsinket og uventet skatt, arbeidsgivers ansvar for korrekt rapportering og muligheten for erstatning ved uaktsom feil som gir økonomisk ulempe.

Selv om de ansatte har betalt for lite skatt er det jo på grunn av arbeidsgivers uaktsomhet og det har dermed påført de en økonomisk ulempe i form av at de må betale en stor slump restskatt nå, fremfor å betale litt og litt over lengre tid.

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Jeg sier ikke at arbeidsgiver ikke kan klandres? Jeg sier du ikke har hatt noe økonomisk tap som følge av den klanderverdige feilen. Du har ingen økonomisk ulempe. Du har spart penger tidligere. Du kan nok lempe rentekostnadene over på arbeidsgiver, hvis denne feilen først ble oppdaget på et tidspunkt hvor du ikke lengre kunne betale inn ekstra skatt og unngå baksmell. Men nei, det å måtte betale restskatt nå heller enn tidligere er (utover rentekostnadene dine, dersom du ikke kunne løse dette i mai) er ikke et økonomisk tap for deg. 

Skrevet
1 hour ago, Guest 8d578...12a said:

Det er helt korrekt at skatterapporteringen er de ansattes ansvar, men arbeidsgiver har ansvar for korrekt rapportering via a-meldingen, som danner grunnlaget for skattemeldingen vår. Når den er feil hvordan kunne de ansatte oppdage dette og rapportere riktig tall?

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Det er du som er ansvarlig for at opplysningene er korrekte. Du får lønnslipp med hver utbetaling og en lønns- og trekkoppgave hvert år. Disse skal du kontrollere. Disse skal da igjen stemme med opplysningene på skattemeldingen. Det er ditt ansvar.

Så er det jo sånn. Ansvaret er ditt, konsekvensene og rettighetene inn i evigheten. Velger du å stole på andre, så er det din rettighet. Konsekvensen kommer seilende på ei fjøl seinere uansett.

<rant>Seriøst, det er blitt så laxxed i samfunnet at folk klager på at de får kvitteringer, kontoutskrifter osv fordi de ikke fatter at det er deres mulighet til å kontrollere at andre ikke har gjort feil. Blir så pissed...</rant>

  • Liker 1
Gjest 8d578...12a
Skrevet
rozon skrev (1 time siden):

Det er du som er ansvarlig for at opplysningene er korrekte. Du får lønnslipp med hver utbetaling og en lønns- og trekkoppgave hvert år. Disse skal du kontrollere. Disse skal da igjen stemme med opplysningene på skattemeldingen. Det er ditt ansvar.

Så er det jo sånn. Ansvaret er ditt, konsekvensene og rettighetene inn i evigheten. Velger du å stole på andre, så er det din rettighet. Konsekvensen kommer seilende på ei fjøl seinere uansett.

<rant>Seriøst, det er blitt så laxxed i samfunnet at folk klager på at de får kvitteringer, kontoutskrifter osv fordi de ikke fatter at det er deres mulighet til å kontrollere at andre ikke har gjort feil. Blir så pissed...</rant>

Bare lurer; hvordan kan de ansatte holdes ansvarlig når a) lønnsslippen viste sum X b) årsoppgaven viste sum X c) selvangivelsen viste sum X.

Så i ettertid har arbeidsgiver sjekket de rapporterte tallene og det viste seg at DE i realiteten hadde betalt sum Y, ikke sum X som de oppga de ansatte og Skatteetaten?

Hvordan kunne de ansatte vite om feilen når de ikke hadde de korrekte summene?

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Gjest 68afe...c59
Skrevet
Gjest 8d578...12a skrev (17 minutter siden):

Bare lurer; hvordan kan de ansatte holdes ansvarlig når a) lønnsslippen viste sum X b) årsoppgaven viste sum X c) selvangivelsen viste sum X.

Så i ettertid har arbeidsgiver sjekket de rapporterte tallene og det viste seg at DE i realiteten hadde betalt sum Y, ikke sum X som de oppga de ansatte og Skatteetaten?

Hvordan kunne de ansatte vite om feilen når de ikke hadde de korrekte summene?

Anonymous poster hash: 8d578...12a

Hvis personalforsikringen er ny, så har de ansatte ikke noe mulighet å sjekke. Hvis den ikke er ny, så kan man sjekke mot tidligere år, og er det velidig store forskjeller, så bør en bjelle ringe. Siden det her nevnes at det er for i fjor, så har vel arbeidsgiver rapportert inn riktig i 2023. Og er det store nok forskjeller slik at restskatten nå blir såpass stor at folk med vanlig økonomi får problemer, så burte det vært enkelt å sjekke.

Normalt så burte man merket at man da plutselig får mer utbetalt i januar enn månedene før. Uten å bytte jobb, så får man som regel ikke lønnsforhøyelse i januar måned.

Personalforsikringen som jeg har er bare småkroner (Vi har bedre enn påkrevet forsikring), og ville ikke merket om arbeidsgiver kun satt inn halvparten. Men det ville da heller ikke gitt så store utslag i restskatt heller.

Anonymous poster hash: 68afe...c59

Skrevet
rozon skrev (4 timer siden):

Det er du som er ansvarlig for at opplysningene er korrekte. Du får lønnslipp med hver utbetaling og en lønns- og trekkoppgave hvert år. Disse skal du kontrollere. Disse skal da igjen stemme med opplysningene på skattemeldingen. Det er ditt ansvar.

Så er det jo sånn. Ansvaret er ditt, konsekvensene og rettighetene inn i evigheten. Velger du å stole på andre, så er det din rettighet. Konsekvensen kommer seilende på ei fjøl seinere uansett.

<rant>Seriøst, det er blitt så laxxed i samfunnet at folk klager på at de får kvitteringer, kontoutskrifter osv fordi de ikke fatter at det er deres mulighet til å kontrollere at andre ikke har gjort feil. Blir så pissed...</rant>

Sorry, men dette er fullstendig virkelighetsfjernt. For kontantytelser er jeg helt enig, der må man sjekke at lønnsslippen stemmer. MEn den ansatte har ingen praktisk mulighet til å kontrollere at verdsettelsen av naturalytelser er riktig. Sjekker du ofte at den kostnaden som innrapporteres for arbeidsgivers forsikring av deg faktisk er riktig? Og i tilfelle, hvordan gjør du det? For jeg får ikke denne informasjonen fra forsikringsselskapet. Det er grunn for å være pissed her, men du er ikke den som har grunn til å være det.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...